Programplaner og emneplaner - Student
FARMA1000 Helseprofesjonenes grunnlag Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Foundation and Basis of the Health Professions
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i farmasi - reseptarutdanning
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2016/2017
- Emnehistorikk
-
Innledning
Helse- og sosialfaglig yrkesutøvelse er basert på et felles verdigrunnlag. Et helhetlig syn på mennesket og respekt for dets integritet, autonomi og rett til medbestemmelse står sentralt. Emnet inneholder grunnleggende kunnskap om helseprofesjonen og har hovedvekt på fagområder som danner en felles referanseramme for de ulike profesjonenes yrkesutøvelse.
Emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:
- Vitenskapsteori og forskningsmetode 1,5 studiepoeng
- Etikk 4 studiepoeng
- Profesjon, samhandling og kommunikasjon 4,5 studiepoeng
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive hva som kjennetegner en profesjon og hva som ligger i begrepet profesjonell kompetanse
- kjenner til farmasøyters yrkesrolle i dag og i et historisk og fremtidsrettet perspektiv
- kan beskrive hva som kjennetegner vitenskapelig kunnskap og hvilke kunnskapsformer som er sentrale i helsefagene
- kjenner til samfunnsvitenskapelig metoder og vet hva som er hovedforskjellen mellom naturvitenskap og samfunnsvitenskap
- kan gjøre rede for sentrale begreper innen kommunikasjonsteori
- kan gjøre rede for kulturbegrepet og utfordringer knyttet til tverrkulturell kommunikasjon
- kan gjøre rede for etiske teorier og begreper som er relevante for helsefaglig praksis
- forstår betydningen av at profesjonen har yrkesetiske retningslinjer for sin yrkesutøvelse
- kan gjøre rede for ulike perspektiv på helse og sykdom
- har kjennskap til utfordringer innen legemiddelfeltet i et globalt perspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre enkle kunnskapssøk og vurdere ulike kunnskapskilder
- kan anvende retningslinjer for kildehenvisning og utforming av litteraturliste
- kan foreta et enkelt intervju ut fra en intervjuguide
- kan anvende helsepersonelloven, pasientrettighetsloven og apotekloven
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere yrkesetiske problemstillinger
- kan planlegge og gjennomføre enkle prosjektoppgaver i samarbeid med andre studenter
- viser andre respekt og er prosess- og målorientert i samarbeid og kommunikasjon om gruppeoppgaver
Arbeids- og undervisningsformer
Noe av undervisningen består av fellesforelesninger med de andre helsefagutdanningene ved fakultetet. Undervisningen ved utdanningen vil konkretisere og synliggjøre de faglige emnene i et farmasøytisk perspektiv. I denne undervisningen brukes studentaktive læringsformer, i den hensikt å fremme kommunikasjon og sosialt engasjement. Gjennom en veksling mellom teoretiske og praktiske studier tilrettelegges det for at studentene skal utvikle evne både til å samarbeide og til å jobbe selvstendig.
Studentene skal også arbeide med en prosjektoppgave i gruppe. I prosjektoppgaven skal studentene arbeide med faglige problemstillinger på en vitenskapelig måte, i tråd med retningslinjer for oppgaveskriving. Arbeidet avsluttes med at gruppene gir en muntlig presentasjon av sin prosjektoppgave og opponerer på en annen studentgruppes oppgave. Hver gruppe får tildelt en veileder.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minimum 80 % tilstedeværelse i timeplanlagt og veiledet gruppearbeid samt seminar med muntlige fremlegg
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell muntlig eksamen, inntil 20 min.
Sensorordning: En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 30 prosent av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Ingen
Pensumliste
(Pensumliste ajour: 15. juni 2015, biblioteket P48/kr)