Programplaner og emneplaner - Student
FARB2300 Fysiologi og farmakologi 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Physiology and Pharmacology 2
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i farmasi - reseptarutdanning
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler hvordan legemidler påvirker kroppen og hvordan legemidler brukes ved ulike terapiområder. Sentrale tema er immunsystemet, respirasjonssystemet og sirkulasjonssystemet. Det fokuseres på regulering av funksjonen til de nevnte organsystemene, samt patofysiologi ved utvalgte sykdommer og legemidler til behandling av disse.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått første studieår eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;
Kunnskap;
Studenten;
- kan beskrive oppbygging, struktur og funksjon til immunsystemet, respirasjonssystemet og sirkulasjonssystemet
- kan gjøre rede for regulering av funksjonen til de nevnte organsystemene
- kan forklare cellulære/molekylære virkningsmekanismer for legemidler og endogene signalstoffer knyttet til de nevnte organsystemene, inkludert målmolekyler og signalveier;;;;;;;;;;;;;
- kan forklare farmakologiske effekter og sannsynlige bivirkninger av aktuelle legemiddelgrupper
- kan gjøre rede for sammenhengen mellom fysiologi, patofysiologi og prinsipper for legemiddelbehandling ved utvalgte terapiområder
- kan beskrive aktiveringsmekanismer, funksjon og regulering av immunforsvaret
- kan gjøre rede for forutsetningene for immunologisk hukommelse og vaksinering
- kan gjøre rede for norske anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet utgitt av Helsedirektoratet
Ferdigheter;
Studenten;
- kan anvende kunnskap om virkningsmekanismer, effekter og bivirkninger i vurdering av legemiddelbehandling ved utvalgte terapiområder
- kan formidle og diskutere aktuelt fagstoff med medstudenter
- kan arbeide individuelt og i gruppe med en problembasert tilnærming til aktuelt fagstof
Generell kompetanse;;
Studenten;
- har et bevisst forhold til legemiddelbruk ved utvalgte terapiområder
- har grunnlag for å sette seg inn i virkningsmekanismer til nye legemidler og behandlingsprinsipper innenfor utvalgte terapiområder
Innhold
Skriftlig hjemmeeksamen består av en fagtekst om eget utviklings-/innovasjonsarbeid. Teksten skal skrives etter gitt kriterier. I teksten skal det anvendes relevant teori. Arbeidet gjøres individuelt, omfang på 2000 ord (+/- 10%) + litteraturliste og eventuelle vedlegg.
Ny og utsatt eksamen
- Ved karakteren F kan det leveres omarbeidet versjon av hjemmeeksamen èn gang. Ved senere forsøk og ved forbedring av karakter må det utformes ny oppgave.
- Studentenes rettigheter og plikter ved evt ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studentene er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, problembasert læring (PBL), seminarer samt ferdighetstrening i form av laboratorieoppgaver.
Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning og teambasert læring (TBL). Digitale læringsressurser gjøres tilgjengelig for studentene på forhånd og tiden på universitetet brukes til oppgaveløsning og gruppearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Dette emnet legger vekt på den teoretiske og praktiske mestringen av organisatorisk læring på egen arbeidsplass/skole. Temaer som aksjonsforskning, aksjonslæring og forskningsmetode vil støtte opp under dette.
Vurdering og eksamen
Ingen
Hjelpemidler ved eksamen
Emnet skal dyktiggjøre kandidatene i systematisk organisasjonslæring på arbeidsplassen. Studiet skal bygge på lokalt utviklings-/innovasjonsarbeid. Studiet og det lokale innovasjonsarbeidet skal støtte opp om det praktiske arbeidet med å bygge et permanent og bærekraftig læringssystem på arbeidsplassen/skolen.
Kunnskap
Kandidaten:
- har avansert kunnskap innenfor fagområdet ledelse-, organisasjon og medvirkning (LOM) og spesialisert innsikt i organisasjonslæring
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan analysere aktuelle teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning innenfor kollektiv læring og kompetanseutvikling på arbeidsplassen/skolen
- utvikle kunnskap systematisk basert på erfaringer fra organisasjonspraksis, arbeid og yrkesutøvelse
- kan anvende og oppdatere eget kunnskap på nye områder innenfor fagområdet
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan analysere og drøfte samfunnsmessige utviklingstrekk som danner bakgrunn for behovene for styrket livslang læring og kompetanseutvikling med arbeidsplassen og praktisk yrkeserfaring som grunnlagsinnsikt
- har kompetanse i forskningsmetodiske og kunnskapsteoretiske spørsmål tilstrekkelig for de relevante former for kunnskapsutvikling og læring
Vurderingsuttrykk
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen
Sensorordning
For å kunne gå opp til eksamen i emnet må studentene gjennomføre følgende tre arbeidskrav:
- Beskrive et mulig utviklings-/innovasjonsarbeid (ut fra innledende undervisning og øvelser) og gi en skriftlig refleksjon med utgangspunkt i relevant teori fra forelesninger/pensum, med diskusjon av hva som kan fremme eller hemme utviklings-/innovasjonsarbeid. Arbeidskravet utføres individuelt. Omfang: 1000 ord (+/- 10%)
- Muntlig fremlegg i gruppe* der erfaringer med utviklings-/innovasjonsarbeid presenteres for medstudenter. Omfang: 15 minutter
- Tilstedeværelse på medstudenters muntlige fremlegg. Ved sykdom eller liknende kan faglærer gi en kompensatorisk oppgave. Studenten må selv ta kontakt for å avtale dette med faglærer.
Hensikten med arbeidskravene er å synliggjøre og understøtte leddene i utviklings-/ og innovasjonsarbeid.
*Dersom det ikke kan dannes grupper fra et arbeidssted/skole kan arbeidet legges frem i individuelt etter avtale med fagansvarlig
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang. Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % kan, etter vurdering fra og avtale med faglærer, kompenseres med en ekstra oppgave. Nærmere omtale av arbeidskrav og krav om tilstedeværelse er omtalt i programplandelen.
Emneoverlapp
Alle hjelpemidler er tillatt