EPN-V2

FARB1300 Biokjemi, cellebiologi og mikrobiologi Emneplan

Engelsk emnenavn
Biochemistry, Cell Biology and Microbiology
Studieprogram
Bachelorstudium i farmasi - reseptarutdanning
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omfatter utvalgte temaer fra biokjemi, cellebiologi og mikrobiologi. I biokjemi fokuseres det på strukturelle og funksjonelle aspekter av biologiske molekyler som proteiner (inkludert enzymer), karbohydrater, lipider og nukleinsyrer samt grunnleggende biokjemiske prosesser og energiomsetning i humane celler.

Cellebiologien tar for seg humane cellers struktur/organisering og hendelsesforløpet i cellesyklusen. Transport over plasmamembranen, signaloverføring/kommunikasjon mellom celler og informasjonsflyten fra DNA til proteinsyntese er også sentralt.

Mikrobiologi gir en innføring i hovedgruppene av mikroorgansimer (eubakterier, fungi) og virus med vekt på undergrupperinger av særskilt relevans for farmasi og medisin. Andre sentrale temaer er virkningsmekanismer for antibiotika og prosessene som ligger til grunn for utvikling av resistens, samt identifikasjon og klassifisering av mikrober.

Laboratoriekurset gir en innføring i grunnleggende molekylærbiologiske og mikrobiologiske teknikker. I den praktiske delen vil studentene også utføre enkle diagnostiske tester.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.;

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

Kunnskap;

Studenten

  • kan beskrive utvalgte biologiske molekylers struktur, nomenklatur og reaksjonsmåte
  • kan beskrive humane cellers oppbygging
  • kan gjøre rede for enzymers funksjon som biologiske katalysatorer og humane cellers energiomsetning
  • kan gjøre rede for hovedtrekkene i transportprosesser, signaloverføring og regulering av celledeling i humane celler
  • kan gjøre rede for hovedtrekkene i informasjonsflyten fra DNA til proteiner i humane celler
  • kan gjøre rede for strukturelle trekk og egenskaper som kjennetegner eubakterier, fungi og virus, samt deres betydning innen farmasi og humanmedisin
  • kan gjøre rede for aktuelle metoder som brukes til identifikasjon og klassifisering av mikrober
  • kan gjøre rede for struktur og virkningsmekanismer til utvalgte antibiotikagrupper, samt forklare hvordan antibiotikaresistens oppstår

;Ferdigheter

Studenten;

  • kan utføre utvalgte metoder for påvisning og måling av makromolekyler i biologisk materiale under veiledning
  • kan utføre basale genteknologiske analyser under veiledning
  • kan utføre utvalgte metoder for isolering, rendyrking, identifisering og resistenstesting av lite kravstore mikrober under veiledning
  • kan presentere eksperimentelle data fra utvalgte biologiske forsøk og tester
  • kan planlegge og gjennomføre en laboratorierelatert prosjektoppgave innen emnets tematikk samt presentere resultatene både skriftlig og muntlig.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan relatere cellebiologi, biokjemi og mikrobiologi til farmasøytiske problemstillinger
  • kan formidle sin forståelse av cellebiologi, biokjemi og mikrobiologi

Innhold

Alle hjelpemidler tillatt på skriftlig del. Til muntlig eksamen kan studenten medbringe et eksemplar av sin bacheloroppgave.

Arbeids- og undervisningsformer

Studentene skal fordype seg i et forskningsarbeid med utgangspunkt i en valgt farmasifaglig problemstilling. Studentene får praktisk erfaring med forskning og utvikler ferdigheter i å anvende valgt forskningsmetode. I arbeidet med bacheloroppgaven fokuseres det på valgt problemstilling og analyse og diskusjon av egne forskningsresultater, men også vurdering av egne resultater opp mot publikasjoner innen fagfeltet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Bestått første og andre studieår eller tilsvarende.

Vurdering og eksamen

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for forskningsarbeid innen et utvalgt farmasifaglig område
  • kan beskrive sentrale vitenskapelige metoder og ulike forskningsdesign
  • kan gjøre rede for styrker og svakheter ved forskningsmetode i eget prosjekt
  • kan gjøre rede for forskningsetiske aspekter relatert til eget prosjekt

Ferdigheter

  • Studenten
  • kan anvende forskningsbasert kunnskap for å planlegge og gjennomføre et metodisk og faglig prosjekt i samarbeid med andre
  • kan fremskaffe relevant fagstoff og integrere dette med egen faglig kunnskap i eget prosjektarbeid
  • kan beskrive, analysere og diskutere prosjektets problemstilling og resultater opp mot annen publisert vitenskap
  • kan foreta selvstendige kildesøk og bruke referanser og kildehenvisninger på en enhetlig og korrekt måte
  • kan drøfte, vurdere og argumentere for egne faglige vurderinger gjennom opposisjon- og respondentskap

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kombinere faglig kunnskap og relevante resultater fra forskning- og utviklingsarbeid i et skriftlig arbeid
  • kan reflektere muntlig og skriftlig om faglige og vitenskapelige problemstillinger

Hjelpemidler ved eksamen

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid, seminarer og fellessamlinger.

Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning. Digitale læringsressurser gjøres tilgjengelig for studentene på forhånd og tiden på universitetet brukes til oppgaveløsning og gruppearbeid.

Studentene får forslag til oppgaver fra faglærere og velger oppgave ut fra interessefelt. Bacheloroppgaven skrives i grupper på 3-6 studenter og gjennomføres som veiledet gruppearbeid. Veileder skal godkjenne prosjektplanen. Det gis tilbud om inntil 12 veiledningstimer per oppgave. Dersom oppgaven inkluderer laboratorieøvelser gis det noe mer veiledning for å sikre aktiviteten på laboratoriet.

Vurderingsuttrykk

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Minimum 80 prosent tilstedeværelse på avsluttende seminarer med muntlig fremlegg

Sensorordning

1) Skriftlig oppgave i gruppe på 3-6 studenter. For grupper på 3-4 studenter skal oppgavens omfang være på ca 10000 ord (+/- 10 prosent), for grupper på 5-6 studenter ca. 12000 ord (+/- 10 prosent). Oppgaven kan skrives på engelsk eller norsk

2) Individuell muntlig høring inntil 30 min. Høringen kan gjennomføres på engelsk eller norsk.

Den skriftlige oppgaven må være vurdert til A-E for at studenten kan fremstille seg til muntlig høring. Den skriftlige oppgaven gis en midlertidig karakter. Endelig karakter settes etter muntlig høring. Karakteren kan justeres én karakter opp eller ned etter muntlig høring.

Det kan framsettes klage over karakterfastsetting på den skriftlige delen av eksamen.

Ny eksamen: Dersom bacheloroppgaven blir vurdert til F (ikke bestått), har studentene anledning til å levere omarbeidet versjon av oppgaven én (1) gang.

Emneoverlapp

  • 15 studiepoeng overlapp med FARMA1310 Biokjemi, cellebiologi og mikrobiologi