Programplaner og emneplaner - Student
FARB1300 Biokjemi, cellebiologi og mikrobiologi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Biochemistry, Cell Biology and Microbiology
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i farmasi - reseptarutdanning
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Like FYB2100, this course focuses on public health and health in a life course perspective. Promoting health and participation for individuals with various levels of functioning and health is an important part of professional physiotherapy practice. Physiotherapists must be able to obtain information about the physical, psychosocial and organisational factors that characterise the arenas where people live their lives. The key arenas are the home, workplace, schools and kindergartens, and these can be relevant arenas for rehabilitation, habilitation and health-promoting work. Physiotherapists must also take care of health challenges of people who are excluded from various arenas in life as the labour market or participating in the society, for example addicts, homeless people or people with disablements.
The students will also participate in the interdisciplinary teaching initiative INTER1200. See https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact for a more detailed description of INTERACT.
INTER1200: ‘Communication with Children, Young People and their Families’ (1.5 credits) makes up the second module of the university's teaching project INTERACT. INTER1200 increases students' knowledge about communication and interaction with children and young people. As in INTER1100, the students receive training in cooperating with students from other programmes of professional study on topics relating to the everyday lives of children and young people.
Forkunnskapskrav
Passed first year of the programme or equivalent.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;
Kunnskap;
Studenten
- kan beskrive utvalgte biologiske molekylers struktur, nomenklatur og reaksjonsmåte
- kan beskrive humane cellers oppbygging
- kan gjøre rede for enzymers funksjon som biologiske katalysatorer og humane cellers energiomsetning
- kan gjøre rede for hovedtrekkene i transportprosesser, signaloverføring og regulering av celledeling i humane celler
- kan gjøre rede for hovedtrekkene i informasjonsflyten fra DNA til proteiner i humane celler
- kan gjøre rede for strukturelle trekk og egenskaper som kjennetegner eubakterier, fungi og virus, samt deres betydning innen farmasi og humanmedisin
- kan gjøre rede for aktuelle metoder som brukes til identifikasjon og klassifisering av mikrober
- kan gjøre rede for struktur og virkningsmekanismer til utvalgte antibiotikagrupper, samt forklare hvordan antibiotikaresistens oppstår
;Ferdigheter
Studenten;
- kan utføre utvalgte metoder for påvisning og måling av makromolekyler i biologisk materiale under veiledning
- kan utføre basale genteknologiske analyser under veiledning
- kan utføre utvalgte metoder for isolering, rendyrking, identifisering og resistenstesting av lite kravstore mikrober under veiledning
- kan presentere eksperimentelle data fra utvalgte biologiske forsøk og tester
- kan planlegge og gjennomføre en laboratorierelatert prosjektoppgave innen emnets tematikk samt presentere resultatene både skriftlig og muntlig.
Generell kompetanse
Studenten
- kan relatere cellebiologi, biokjemi og mikrobiologi til farmasøytiske problemstillinger
- kan formidle sin forståelse av cellebiologi, biokjemi og mikrobiologi
Innhold
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student can
- explain the basic physical principles for MRI technology
- explain how MRI equipment is constructed, functions and is used
- explain imaging, image criteria and simple image processing in MRI
- explain how patients and laboratories are prepared for MRI
- explain safety procedures for MRI examinations
- describe the most common indications for MRI examinations
Skills
The student can
- recognise normal anatomy and obvious pathology in MR images
- describe different methods for capturing MR images
General competence
The student can
- discuss possibilities and limitations of MRI compared with other diagnostic imaging modalities
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer omfatter forelesninger, seminarer og praktisk laboratoriearbeid. Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning. Digitale læringsressurser gjøres tilgjengelig for studentene på forhånd og tiden ved universitetet brukes til oppgaveløsning og gruppearbeid.
Studentene jobber gruppevis på laboratoriet. Gruppene planlegger og skriver en rapport med formatet til en vitenskapelig artikkel om et selvvalgt laboratorieforsøk. Rapporten inngår som pensum i emnet, og presenteres også muntlig. Tilbakemeldinger gis av faglærer og medstudenter.
Undervisningen og oppfølgingen på seminar og på laboratoriet foregår på engelsk.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse på laboratoriekurs
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer med veiledet gruppearbeid
Vurdering og eksamen
The following must have been approved in order for the student to receive a final assessment in part 1:
- a minimum attendance of 80 % in teaching specified as ‘compulsory attendance’ in the schedule
- individual log from project-based practice, 500 words (+/- 10%)
Coursework requirements for INTER1200:
- Individual log. Scope: 500 words (+/- 10 %). In order to write the log, the student must first attend a seminar over two days.
Hjelpemidler ved eksamen
Project-based exam in groups of 2-3 studentsbasedon the project based practical training within upbringing, working life and public health Scope: 1,400 words (+/- 10%). The exam period takes place in parallel with teaching activities during most of the semester.
Resit assessment/exam: If a student fails the exam, they will have the opportunity to submit a reworked version once.
Vurderingsuttrykk
Language of instruction: Norwegian
MRI examinations create digital images of internal organs using a strong magnetic field and radiofrequency waves. MRI is particularly well suited to showing changes in muscles, connective tissue and the central nervous system. Knowledge of MRI safety procedures is vital in order to safeguard patients and equipment and to attain this knowledge radiographers need to have insight into MR physics and the general technique used in MRI.
Sensorordning
Passed first year of the programme or equivalent. RAB1050 is exempt from the progression requirement.
Emneoverlapp
The work and teaching methods include lectures, seminars, skills training and self-study. Digital learning resources will be made available to students in advance, so that a lot of the time they spend at the university will be used to work on assignments and group work.