Studieinfo emne FAGLO6200 2022 HØST
FAGLO6200 Daglig drift og ledelse av trafikkskoler Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Administration and Leadership of Driving schools
- Studieprogram
-
Faglig leder av trafikkskole
- Omfang
- 15 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR
2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en oversikt over de forvaltningsmessige prosesser, krav og oppgaver ved å være faglig leder ved en trafikkskole. Gjennom studiet gis innføring i grunnleggende økonomiske, administrative og personalmessige forhold ved drift av en bærekraftig trafikkskole i et mangfoldig samfunn. Faktorer som hemmer og fremmer trafikkskolen som lærende organisasjon står også sentralt i dette emnet.
Forkunnskapskrav
Ingen
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om de forvaltningsmessige prosesser, krav og reaksjoner ved det å være faglig leder ved en trafikkskole
- har innsikt i ulike bransjespesifikke digitale hjelpemidler til administrasjon og drift av trafikkskole
- har kunnskap om økonomiske og administrative forhold ved drift av trafikkskole
Ferdigheter
Studenten
- kan beherske relevante økonomiske prinsipper for en bærekraftig drift av trafikkskole
- kan anvende og lede bruk av digitale hjelpemidler for dokumentasjon, lagring og videreutvikling av trafikkskolens oppgaver
- kan anvende gode ledelsesprinsipper i sitt arbeids som faglig leder
Generell kompetanse
Studenten
- kan stimulere kollegaer til etisk etterrettelighet
- kan ivareta rollen som kontaktperson i forhold til myndighetene
- har evne til kritisk refleksjon over egen rolle og kompetanseutvikling som profesjonsutøver
Innhold
Sentrale temaer i studiet:
- Strategisk ledelse og organisasjonsutvikling
- Lover og forskrifter som regulerer driften av trafikkskole
- Økonomiske begreper og forståelse for disse
- Digitale hjelpemidler for drift og økonomistyring
- Personalledelse og HMS
- Plan- og utviklingsarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Studentene skal planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid i daglig drift og ledelse på egen eller annen egnet arbeidsplass. Individuell oppgave. Arbeidet dokumenteres på følgende måter:
- Utforme framdriftsplan for utviklingsarbeidet. Dokumentasjonsform: digital presentasjon, for eksempel en video på 2 til 3 minutter.
- Erfaringer og oppdagelser fra utviklingsarbeidet skal drøftes med medstudenter i grupper på 2 til 4, og dokumenteres ved en digital presentasjon, eksempel en video på 5 til 8 minutter.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Krav om obligatorisk tilstedeværelse
Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 % tilstedeværelse. Fravær utover 20 % kan unntaksvis kompenseres etter avtale med faglærer.
Vurdering og eksamen
I eksamensbesvarelsen skal studentene i grupper på 2 til 4 drøfte erfaringer fra utviklingsarbeidet, jfr arbeidskrav, i lys av teori og studiets læringsutbytte. Besvarelsen leveres som en digital presentasjon, for eksempel video på 5 til 8 minutter.
Ny og utsatt eksamen
Til ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av den digitale presentasjonen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått. Alle i gruppen får samme karakter.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.