EPN-V2

ERGOPRA2 Praksis - psykisk helse: behandling og re-/habilitering Emneplan

Engelsk emnenavn
Placement - Physical Health: Treatment and Re-/Habilitation
Studieprogram
Bachelorstudium i ergoterapi
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Praksis:

Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.

Eksamen:

Ekstern og intern sensor vurderer alle besvarelsene.

Forkunnskapskrav

  • Bestått første studieår.
  • Gjennomført førstehjelpskurs, i løpet av de siste 3 år.
  • Dersom studenten tar ERGOPRA1 før ERGOPRA2, må i tillegg ERGOPRA1 være bestått før studenten kan påbegynne dette emnet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive ergoterapiens plassering innenfor praksisstedets rammer og organisering på ulike nivåer
  • kan redegjøre for hvordan organisatoriske og strukturelle forhold virker inn på ergoterapiens virksomhet på praksisstedet (vår)
  • har kunnskap om aktuelle brukergrupper, problemstillinger og ergoterapifaglige metoder ved praksisstedet

Ferdigheter

Studenten kan

  • reflektere over innholdet i tilbudet som blir gitt på praksisstedet
  • anvende klientsentrert tilnærming
  • kommunisere terapeutisk i møte med bruker
  • anvende og dokumentere ergoterapeutiske arbeidsprosesser
  • anvende fagspesifikke metoder og verktøy innenfor kartlegging og behandling på praksisstedet
  • anvende og begrunne metodisk bruk av aktivitet basert på aktivitetsanalyse
  • søke opp og anvende faglitteratur og pensum i forhold til aktuelle pasienter/brukere og problemstillinger ved praksisstedet
  • søke opp og formidle vitenskapelige artikler med relevans for praksistedet (høst)
  • søke opp, formidle og kritisk vurdere vitenskapelige artikler med relevans for praksisstedet (vår)
  • diskutere teori, praksis og etikk ved å bruke klinisk resonnering (høst)
  • anvende teori, praksis og etikk ved å bruke klinisk resonnering (vår)
  • ­reflektere over egen fagutøvelse og vise evne til å korrigere terapeutisk tilnærming i tråd med veiledning (høst)
  • ­kritisk vurdere egen fagutøvelse, vise evne til å korrigere terapeutisk tilnærming i tråd med veiledning samt identifisere eget utviklingsbehov (vår)

Generell kompetanse

Studenten kan

  • identifisere faglige og etiske problemstillinger og dilemmaer (høst)
  • identifisere og reflektere over faglige og etiske problemstillinger og dilemmaer (vår)
  • praktisere i henhold til yrkesetiske retningslinjer og gjeldende lover
  • ta ansvar, vise initiativ, samarbeidskompetanse og selvstendighet i praksis og for egen læring
  • dokumentere og formidle pasientrelatert arbeid både skriftlig og muntlig
  • samarbeide med andre yrkesgrupper og aktører

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet omfatter ti uker praksis. Studentene skal utføre ergoterapeutisk arbeid som er aktuelt på det enkelte praksisstedet. De skal arbeide med 3 skriftlige oppgaver som skal leveres til lærerkontakt i løpet av praksisperioden. Veiledning og klinisk resonnering står sentralt i praksis for å styrke studentens læringsprosess og integrere teori og praksis.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent:

  • Minimum 90 prosent tilstedeværelse i introduksjon til emnet, praksis, praksisseminarer og gruppeveiledning.
  • Samarbeidsavtale med utviklingsplan er innlevert og godkjent innen gitte frister
  • Tre individuelle skriftlige oppgaver, inntil 1500 ord per oppgave. Aktuelle kartleggings- og/eller vurderingsskjemaer skal vedlegges oppgavene. Studenten gis to forsøk for godkjenning av skriftlige arbeidskrav i løpet av praksisperioden.
  • Presentere egenprodusert digital historie (høst)

Vurdering og eksamen

Praksis

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.

Vurderingsform: Vurdering av praksis inklusive skriftlige arbeidskrav.

Tidspunkt: 4. semester

Krav om tilstedeværelse i praksis (90 prosent).

Vurderingsuttrykk

Bestått/ ikke bestått.

Sensorordning

Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.