Programplaner og emneplaner - Student
ERGOPRA2 Praksis - psykisk helse: behandling og re-/habilitering Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Placement - Physical Health: Treatment and Re-/Habilitation
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ergoterapi
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Praksis:
Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.
Eksamen:
Ekstern og intern sensor vurderer alle besvarelsene.
Forkunnskapskrav
- Bestått første studieår.
- Gjennomført førstehjelpskurs, i løpet av de siste 3 år.
- Dersom studenten tar ERGOPRA1 før ERGOPRA2, må i tillegg ERGOPRA1 være bestått før studenten kan påbegynne dette emnet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive ergoterapiens plassering innenfor praksisstedets rammer og organisering på ulike nivåer
- kan redegjøre for hvordan organisatoriske og strukturelle forhold virker inn på ergoterapiens virksomhet på praksisstedet (vår)
- har kunnskap om aktuelle brukergrupper, problemstillinger og ergoterapifaglige metoder ved praksisstedet
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere over innholdet i tilbudet som blir gitt på praksisstedet
- anvende klientsentrert tilnærming
- kommunisere terapeutisk i møte med bruker
- anvende og dokumentere ergoterapeutiske arbeidsprosesser
- anvende fagspesifikke metoder og verktøy innenfor kartlegging og behandling på praksisstedet
- anvende og begrunne metodisk bruk av aktivitet basert på aktivitetsanalyse
- søke opp og anvende faglitteratur og pensum i forhold til aktuelle pasienter/brukere og problemstillinger ved praksisstedet
- søke opp og formidle vitenskapelige artikler med relevans for praksistedet (høst)
- søke opp, formidle og kritisk vurdere vitenskapelige artikler med relevans for praksisstedet (vår)
- diskutere teori, praksis og etikk ved å bruke klinisk resonnering (høst)
- anvende teori, praksis og etikk ved å bruke klinisk resonnering (vår)
- reflektere over egen fagutøvelse og vise evne til å korrigere terapeutisk tilnærming i tråd med veiledning (høst)
- kritisk vurdere egen fagutøvelse, vise evne til å korrigere terapeutisk tilnærming i tråd med veiledning samt identifisere eget utviklingsbehov (vår)
Generell kompetanse
Studenten kan
- identifisere faglige og etiske problemstillinger og dilemmaer (høst)
- identifisere og reflektere over faglige og etiske problemstillinger og dilemmaer (vår)
- praktisere i henhold til yrkesetiske retningslinjer og gjeldende lover
- ta ansvar, vise initiativ, samarbeidskompetanse og selvstendighet i praksis og for egen læring
- dokumentere og formidle pasientrelatert arbeid både skriftlig og muntlig
- samarbeide med andre yrkesgrupper og aktører
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet omfatter ti uker praksis. Studentene skal utføre ergoterapeutisk arbeid som er aktuelt på det enkelte praksisstedet. De skal arbeide med 3 skriftlige oppgaver som skal leveres til lærerkontakt i løpet av praksisperioden. Veiledning og klinisk resonnering står sentralt i praksis for å styrke studentens læringsprosess og integrere teori og praksis.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent:
- Minimum 90 prosent tilstedeværelse i introduksjon til emnet, praksis, praksisseminarer og gruppeveiledning.
- Samarbeidsavtale med utviklingsplan er innlevert og godkjent innen gitte frister
- Tre individuelle skriftlige oppgaver, inntil 1500 ord per oppgave. Aktuelle kartleggings- og/eller vurderingsskjemaer skal vedlegges oppgavene. Studenten gis to forsøk for godkjenning av skriftlige arbeidskrav i løpet av praksisperioden.
- Presentere egenprodusert digital historie (høst)
Vurdering og eksamen
Praksis
Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.
Vurderingsform: Vurdering av praksis inklusive skriftlige arbeidskrav.
Tidspunkt: 4. semester
Krav om tilstedeværelse i praksis (90 prosent).
Vurderingsuttrykk
Bestått/ ikke bestått.
Sensorordning
Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.