EPN-V2

ERGOBPRA1 Occupational Therapy Practice Placement, Part 1 Course description

Course name in Norwegian
Ergoterapeutisk profesjonsutøvelse, del 1
Study programme
Bachelor's Degree in Occupational Therapy
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
SPRING 2021
Schedule
Course history

Introduction

Through systematic work and therapeutic use of activity, the occupational therapist contributes to the possibility of activity and participation. Practical training makes up one third of the study and is a very important part of the occupational therapy programme. During this first long practical training period, the individual student will gain experience from one practical training establishment, at the same time as the class as a whole will gain insight into various forms of occupational therapy practice, as the practical training places can be in all arenas where occupational therapists work.

Required preliminary courses

The student must have been admitted to the study programme.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student is capable of

  • describing the position of occupational therapy within the practical training establishment's framework and organising in the Norwegian health and welfare system
  • describing mapping, measures and evaluations based on an occupational therapy work process model
  • explaining activity analysis as a part of an occupational therapy work process
  • describing cases from practical training with the help of occupational therapy models/theories

Skills

The student is capable of

  • planning and implementing therapeutic use of activity under supervision, and of reflecting clinically on this work
  • using a tool to carry out and document a systematic activity analysis of users
  • searching for and disseminating academic literature of relevance for issues at the practical training establishment
  • systematically mapping the users’ activity history, resources and challenges in occupational participation
  • carrying out lifesaving first aid

General competence

The student

  • is capable of adapting the way he/she communicates with users and other partners
  • shows initiative and shows responsibility for own learning
  • is capable of finding and referring to legislation of relevance to occupational therapy practice
  • is capable of identifying and reflecting on ethical issues in relation to people who are in a learning, coping or change process
  • is respectful and complies with the professional ethical guidelines for occupational therapists

Teaching and learning methods

Gjennom masteroppgaven skal studenten dokumentere selvstendig fordypning i et valgt område innenfor barnehagekunnskap.

Course requirements

For å kunne melde seg opp til avsluttende vurdering i emnet og presentere masteroppgaven må alle arbeidskrav og undervisning med krav om deltakelse være godkjent. Eksamen i foregående emner i master i barnehagekunnskap må være bestått.

Assessment

Assessment of placement. The assessment is based on the learning outcomes for the course, the cooperation agreement with specification of the learning outcomes and the formative assessment made of the student during the practical training period.

Students’ practical training can only be assessed if their attendance is sufficiently high (90%). See ‘assessment of practical training’ in the main part of the programme description for more information.

Permitted exam materials and equipment

Med utgangspunkt i valgt tema får studenten oppnevnt veileder. Student og veileder skal gjennomgå og undertegne en veiledningskontrakt. Oppgaven skal i utgangspunktet skrives individuelt. Det kan, etter søknad, åpnes opp for at flere studenter skriver masteroppgaven sammen. Dersom flere skriver sammen, skal fordeling av ansvar og omfang godkjennes av studieleder i samråd med emneansvarlig.

Studentene deltar på et prosess-seminar der felles problemstillinger og utfordringer tilknyttet forsknings- og skriveprosessen blir tematisert og diskutert, og der studentene presenterer og gir hverandre innspill på arbeidet med masteroppgaven.

Grading scale

  • Oppgaveseminar med krav om tilstedeværelse og framlegg av skisse til masteroppgave. Studenten legger frem sine første utkast til problemstilling, metode og fremdriftsplan til drøfting med andre studenter og lærere. Skissen må være godkjent før tildeling av veileder finner sted. Ved gyldig fravær gjøres avtale med emneansvarlig om nytt framlegg.
  • Deltakelse på prosess-seminar med muntlig presentasjon av arbeidet underveis og deltakelser i diskusjon om felles problemstillinger og utfordringer tilknyttet forsknings- og skriveprosessen.

Examiners

Masteroppgaven skal ha et omfang på 18.000 ord +/- 10 %. Innholdsfortegnelse, sammendrag, litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.

Det skal utarbeides et sammendrag på norsk og engelsk på inntil 350 ord.

Dersom den skriftlige masteroppgaven ikke innfrir de formelle kravene til oppgaven, vil innleveringen registreres som ikke godkjent med karakteren F. Det vil da ikke bli avholdt muntlig eksamen for kandidaten.

Muntlig eksamen starter med en presentasjon av oppgaven (inntil 15 minutter). Det vil deretter være en samtale om oppgaven med utgangspunkt i spørsmål fra sensorene (inntil 30 minutter).

Det gis én samlet karakter som primært er basert på det skriftlige arbeidet.

Ny/utsatt eksamen

En student kan levere ny eller revidert masteroppgave én gang dersom masteroppgaven ikke er bestått. Oppgaven må da leveres i bearbeidet form og innen avtalt tidspunkt. Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til ny eksamen.

Vurdering

Masteroppgaven blir vurdert ut fra følgende kriterier:

  • problemstillingens originalitet og relevans for barnehagefeltet
  • dokumentasjon og bruk av relevant teori og forskning, samt systematikk i bruk av kilder
  • tydelig avgrensning, det vil si at det er sammenheng mellom problemstilling, metodevalg og teoretisk perspektiv, samt drøfting og konklusjoner
  • evne til å samle, systematisere, tolke og diskutere et aktuelt forskningsmateriale og presentere kunnskap på en oversiktlig måte
  • refleksjon over etiske spørsmål i forskningsprosessen
  • skriftlig framstilling, oversiktlig innholdsfortegnelse, nøyaktige litteraturhenvisninger, litteraturliste og vedlegg

Publisering

For at masteroppgaven skal kunne publiseres og bli offentlig tilgjengelig, må studenten godkjenne en publiseringsavtale i forkant av innleveringen. Forutsatt studentens godkjenning vil beståtte og ikke-klausulerte masteroppgaver publiseres i universitetets digitale vitenarkiv.