EPN-V2

ERGOB3900 Fagutvikling og metode - bacheloroppgaven Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional Development and Methods - Bachelor Thesis
Studieprogram
Bachelorstudium i ergoterapi
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til den sentrale rollen som web og internett har i moderne databehandling fra et organisatorisk, nasjonalt og globalt perspektiv
  • har kjennskap til områdets samfunns-, sikkerhets- og miljømessige aspekter og utfordringer samt historisk aspekter
  • kan se denne delen av informasjonsteknologien både i et historisk og i et fremtidsrettet perspektiv
  • er kjent med forskjellige prosjektarbeidsmetoder og har grunnleggende kunnskap om og erfaring med prosjekt som arbeidsform

Ferdigheter

Studenten

  • kan lage brukervennlige og universelt utformede løsninger i tråd med lovgivning
  • fortrolighet med de sentrale teknologiene for web (HTML, CSS, JavaScript)
  • kan identifisere kommersielle og teknologiske trender i web-teknologi og utvikle kreative løsninger for brukere
  • kan benytte aktuelle utviklingsverktøy og versjonskontroll
  • kan planlegge, organisere og gjennomføre mindre webbaserte IT-prosjekter
  • kan rapportere muntlig og skriftlig ved hjelp av aktuelle presentasjonsteknikker
  • søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kvaliteten på kilden
  • sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere resultatet av et utviklingsarbeid
  • kan samarbeide i grupper
  • har informasjonskompetanse; vet hvorfor man skal søke etter kvalitetssikrede kunnskapskilder, hvorfor man skal henvise til kilder og kjenner til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider

Forkunnskapskrav

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten kan:

  • · forstå hvordan organisasjoner fungerer og skaper verdier
  • · gjøre rede for sentrale prinsipper for ledelse og organisering
  • · forklare og forstå bedriftsøkonomiens hovedelementer
  • · gjennomføre grunnleggende tolkning og analyse av regnskap og budsjetter
  • · forklare sentrale begreper knyttet til innovasjon og entreprenørskap
  • · ha kjennskap til muligheter og utfordringer knyttet til det å starte en egen bedrift
  • · gjøre rede for grunnleggende begreper innen markedsføring

Ferdigheter

Studenten kan:

  • · sette seg inn i og forstå hvordan en bedrift fungerer
  • · gi råd om ledelse, organisering, og bruk av virkemidler for å oppnå ønskede mål i prosjekter og mindre bedrifter
  • · foreta lønnsomhetsvurderinger og vurdere økonomisk risiko
  • · utarbeide en forretnings- eller prosjektplan
  • · være bevisst en bedrifts etiske utfordringer og samfunnsansvar

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • · orientere seg i en bedrift og i arbeidslivet
  • · foreta økonomiske, etiske og samfunnsmessige hensyn
  • · se en tverrfaglig sammenheng på tvers av en organisasjon

Læringsutbytte

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 7 gruppeinnleveringer (Introduksjonsuka kan inngå som ett av de sju arbeidskrav)

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: ITPE2300, LO140A og LO140I.

Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • søknad om godkjenning av tema og oversikt over de som skal skrive oppgaven sammen
  • skriftlig oppgave i form av prosjektskisse for bacheloroppgaven, inntil 1500 ord. Oppgaven skrives og leveres i gruppe på normalt to studenter.

Vurdering og eksamen

Skriftlig bacheloroppgave i gruppe på normalt to studenter, inntil 7000 ord.

Ny eksamen: Dersom bacheloroppgaven blir vurdert til F (ikke bestått) har studentene anledning til å levere omarbeidet oppgave én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.