EPN-V2

ERGOB2200 Rehabilitering, habilitering og behandling, del 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Rehabilitation, Habilitation and Intervention, Part 2
Studieprogram
Bachelorstudium i ergoterapi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

1) Prosjektoppgave (5-20 sider) i gruppe på 2-4 studenter, som teller 30%

2) Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer, som teller 70%

Eksamensresultat kan påklages.

Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamen bli benyttet. Dersom muntlig eksamen benyttes kan eksamensresultatet ikke påklages.

Forkunnskapskrav

1) Alle.

2) Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive ergoterapeuters intervensjoner innen rehabilitering, habilitering og behandling ved sammensatte medisinske og sosiale tilstander
  • kan gjøre rede for palliativ behandling innen ergoterapi
  • kjenner til nasjonal og internasjonal forskning og utviklingsarbeid innen rehabilitering, habilitering, behandling og palliasjon
  • kan forklare hvordan sosiale og helsemessige problemer inkludert omsorgssvikt, vold, overgrep, rus og sosioøkonomiske forhold har konsekvenser for aktivitetsdeltakelse
  • kan forklare ergoterapeuters tilnærming i hverdagsrehabilitering og begrunne tiltak på bakgrunn av teoretiske modeller og relevante redskaper
  • kan forklare hvordan overgangsfaser i livet har betydning for mestring, aktivitet og deltakelse

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende aktivitetsanalyse i kartlegging, vurdering og tilrettelegging av arbeidsplass
  • kan diskutere betydningen av arbeidsrehabilitering i lys av personers rett til aktivitet og deltakelse og drøfte betydningen av arbeidsrehabilitering opp mot samfunnsøkonomi
  • kan drøfte betydningen av personers og pårørendes erfaringskompetanse for å sikre deres medvirkning og rettigheter i tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektorielt arbeid
  • kan anvende faglig kunnskap om, og sette inn tiltak for, mennesker med helsemessige og sosiale utfordringer
  • kan diskutere design og metode i vitenskapelige artikler

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere, diskutere og reflektere over etiske problemstillinger i rehabilitering, habilitering, behandling og palliasjon i lys av yrkesetiske retningslinjer

Arbeids- og undervisningsformer

Gradert skala A-F.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Se omtale i emneplanen

Vurdering og eksamen

Se omtale i emneplanen

Hjelpemidler ved eksamen

Se omtale i emneplanen

Vurderingsuttrykk

Se omtale i emneplanen

Sensorordning

Se omtale i emneplanen