EPN-V2

ERGOB2100 Tilgjengelighet, tilrettelegging og teknologi Emneplan

Engelsk emnenavn
Accessibility, Adaption and Technology
Studieprogram
Bachelorstudium i ergoterapi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Anbefalt gjennomført og bestått Fagdidaktikk I.

Forkunnskapskrav

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Læringsutbytte

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

Arbeids- og undervisningsformer

Emne 2 er delt i fire hovedtemaer:

  • Naturfagdidaktikk 1-2
  • Kropp og helse 1-2
  • Jorda 1-2
  • Kjemi 1-2
  • Fysikk 1-2

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestet undervisning

Vurdering og eksamen

Prosjekteksamen, i form av et individuelt skriftlig arbeid som utarbeides i løpet av emneperioden. Omfang: maks 3000 ord. Det blir gitt to eller flere problemstillinger studenten kan velge mellom.

Ny eksamen: Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til F (ikke bestått), har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Vurderingsuttrykk

Læringsutbyttebeskrivelser i tema 4 ¿det mangfoldige klasserommet¿ i kursiv. Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om skolens formål og demokratiske mandat
  • har inngående kunnskap om læringsteorier
  • har kunnskap om barns utvikling, danning og læring i ulike sosiale, kulturelle og språklige kontekster
  • har kunnskap om skolens betydning lokalt og i en globalisert verden
  • har kunnskap om krav og forventninger til lærerrollen
  • har kunnskap om elevenes rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • har kunnskap om dagens skole i lys av religiøst mangfold, norsk livssynshistorie og tema som kristendom, sekularisering og pluralisme
  • har kunnskap om sentrale didaktiske prinsipp for planlegging og gjennomføring av undervisning
  • har brei kunnskap om hvordan kompetanse i samhandling og grunnleggende ferdigheter kan bidra til å øke læringen for elevene

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge undervisning med utgangspunkt i gjeldende læreplanverk og begrunne didaktiske valg i læringsteori
  • kan planlegge og gjennomføre systematisk observasjon og analysere data fra observasjonene
  • kan drøfte hvordan menneskerettighetene og barns rettigheter er aktuelle i ulike skolesituasjoner
  • kan reflektere over skolens normative grunnlag i lys av religiøst- og livssynsmessig mangfold
  • kan reflektere over og drøfte skolens betydning lokalt og i en globalisert verden
  • kan anvende digital teknologi i læringsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • har kunnskap om og kan drøfte pedagogiske og didaktiske muligheter og utfordringer i lys av skolens samfunnsmandat
  • kan ivareta internasjonale og flerkulturelle perspektiver i skolens undervisning

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av én sensor. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.