EPN-V2

ERGOB1300 Digital kompetanse og innovasjon i helse Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital Competence and Innovation in Health
Studieprogram
Bachelorstudium i ergoterapi
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet legger vekt på fagnær digital kompetanse i helseutdanningene. Samfunnet, helsetjenestene og utdanningene er inne i en omfattende digital omstilling som stiller krav til den enkeltes kompetanse og som påvirker organiseringen av tjenestene. For at teknologien skal bidra til gode og sammenhengende helsetjenester må både nåværende og fremtidig helsepersonell forholde seg til og bruke digitale verktøy og medier på en trygg, kritisk og kreativ måte. Nyere teknologier slik som kunstig intelligens utfordrer tradisjonelle måter å utføre arbeidsoppgaver og organisere tjenester, og er derfor nært knyttet til tjenesteinnovasjon.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • redegjøre for digital kompetanse og innovasjonsprosesser i helse, samt hvordan teknologiske løsninger kan påvirke tjenesteutøvelse

Ferdighet

Studenten kan

  • bidra til ideutvikling av tjenesteinnovasjon basert på helseteknologi eller assisterende teknologi, samt planlegge for aktiv brukerinvolvering
  • samhandle tverrprofesjonelt og på tvers av nivåer i ideutvikling innenfor helseteknologi eller assisterende teknologi

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over mulige gevinster og utfordringer, inkludert etiske dilemmaer, ved innføring av helseteknologi og assisterende teknologi i helsetjenestene
  • reflektere over ansvarlig bruk av kunstig intelligens i læring og i tjenesteutøvelse

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudie. Studentene vil arbeide med en gruppebasert prosjektoppgave gjennom emnet, der helseteknologi eller assisterende teknologi inngår. Det legges opp til underveis-tilbakemelding fra faglærer og medstudenter.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen.

Vurdering og eksamen

Muntlig eksamen i gruppe på 3-7 studenter, inntil 30 minutter.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Bestått - Ikke bestått

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Dersom det benyttes uttrekk til ekstern sensur, skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

  • 1,5 studiepoeng overlapp med ERGOB1070 Teknologi og samfunn.
  • 5 studiepoeng overlapp med FYB3100 og ORI1300 Digital kompetanse og innovasjon i helse