EPN-V2

ERGOB1220 Inkludering, tilhørighet og samfunnsdeltakelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Inclusion, Belonging and Social Participation
Studieprogram
Bachelorstudium i ergoterapi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Arbeids og undervisningsformene omfatter digitalt læreverk og digitale seminarer med veiledning. Emnet er organisert som omvendt undervisning. Digitalt læreverk vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive og forklare faktorer som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i grupper eller befolkningen som helhet
  • kan beskrive det epidemiologiske og demografiske grunnlaget for folkehelsearbeid
  • kan beskrive helse -og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering og kjenner til relevante lover og forskrifter for tjenestene
  • kan beskrive bærekraftsmålene og målenes betydning for folkehelsen
  • kan beskrive prinsippene for brukermedvirkning og ressursorientering i lokalsamfunn
  • kan vurdere og presentere inkluderende og ekskluderende forhold som påvirker deltakelse og tilhørighet i storbyen
  • kan beskrive de tre elementene i kunnskapsbasert praksis; forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og brukerens behov
  • kan beskrive nivåene i kunnskapspyramiden, hva som karakteriserer en vitenskapelig artikkel (IMRAD) og kan forklare forskjellen på enkeltstudier og oppsummert forskning

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende relevant lovverk i argumentasjon for likeverdige tilbud for ulike grupper i et mangfoldig samfunn
  • kan anvende aktivitetsvitenskap og kunnskap om menneskerettigheter for å argumentere for menneskers rett til aktivitet og deltakelse
  • kan planlegge og begrunne bruk av aktivitet for å fremme inkludering og tilhørighet tilpasset en brukergruppe i storbyen
  • kan finne, vurdere og henvise til helsefremmende og forebyggende strategier, organiseringer og tiltak i lys av bærekraftsmålene
  • kan reflektere over etiske utfordringer knyttet til folkehelsearbeid som har til hensikt å endre atferd
  • kan reflektere over samers status som urfolk relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten
  • kan utvikle presise spørsmål og søke opp forskningsbasert kunnskap
  • kan reflektere over aktiviteters kulturelle betydning for tilhørighet i lokalsamfunn

Generell kompetanse

Studenten

  • kan opptre respektfullt og bygge relasjoner til medstudenter og til personer i storbyen som omfattes av prosjektarbeidet
  • kan kritisk vurdere helsepåstander i media

Arbeids- og undervisningsformer

Individuell skriftlig flervalgeksamen, hjemme, inntil 45 minutter.

Eksamen er på engelsk, med unntak av helseforvaltning som er på norsk for norske studenter.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurdering og eksamen

Bestått/ ikke bestått

Hjelpemidler ved eksamen

En intern og en ekstern sensor kontrollerer oppgavesettet, den interne sensoren kontrollerer besvarelsene.;;

Vurderingsuttrykk

BIOB1050, ERGOB1050, FARB1050, FYB1050, RAB1050, ORI1050, PMED1050, SYKK1050, SYKP1050; TAB1050 er 100 % overlappende.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av én sensor. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.