Programplaner og emneplaner - Student
ERGOB1220 Inkludering, tilhørighet og samfunnsdeltakelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Inclusion, Belonging and Social Participation
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ergoterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Alle mennesker har rett til et aktivt hverdagsliv og å delta i samfunnet. Det er en del av samfunnsansvaret til ergoterapeuten å fremme denne retten. Folkehelse vektlegger hvordan helseutfordringer fordeler seg i befolkningen basert på årsakssammenhenger og risikofaktorer knyttet til utdanning, arbeid og levekår. Folkehelse vektlegger også forhold som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i befolkningen på individ-, gruppe- og samfunnsnivå, inkludert bærekraftsmålene.
Dersom mennesker av ulike årsaker ikke får muligheten til å leve et aktivt og meningsfullt liv med sosial tilknytning, kan dette ha negativ påvirkning på helsen. Samfunnsdeltakelse omfatter inkludering og tilhørighet på et individ- gruppe og samfunnsnivå. I emnet skal studentene anvende teoretisk kunnskap i utviklingen av et prosjekt som tar sikte på å utvikle en idé til et aktivitetsbasert tiltak. Tiltaket skal fremme inkludering og tilhørighet for en sårbar eller utsatt gruppe i samfunnet.
Helseforvaltning vektlegger en grunnleggende forståelse av helsetjenestens organisering, relevant lovgivning, strategier og mål for forebyggende og helsefremmende arbeid i Norge.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive og forklare faktorer som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i grupper eller befolkningen som helhet
- kan beskrive det epidemiologiske og demografiske grunnlaget for folkehelsearbeid
- kan beskrive helse -og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering og kjenner til relevante lover og forskrifter for tjenestene
- kan beskrive bærekraftsmålene og målenes betydning for folkehelsen
- kan beskrive prinsippene for brukermedvirkning og ressursorientering i lokalsamfunn
- kan vurdere og presentere inkluderende og ekskluderende forhold som påvirker deltakelse og tilhørighet i storbyen
- kan beskrive de tre elementene i kunnskapsbasert praksis; forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og brukerens behov
- kan beskrive nivåene i kunnskapspyramiden, hva som karakteriserer en vitenskapelig artikkel (IMRAD) og kan forklare forskjellen på enkeltstudier og oppsummert forskning
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende relevant lovverk i argumentasjon for likeverdige tilbud for ulike grupper i et mangfoldig samfunn
- kan anvende aktivitetsvitenskap og kunnskap om menneskerettigheter for å argumentere for menneskers rett til aktivitet og deltakelse
- kan planlegge og begrunne bruk av aktivitet for å fremme inkludering og tilhørighet tilpasset en brukergruppe i storbyen
- kan finne, vurdere og henvise til helsefremmende og forebyggende strategier, organiseringer og tiltak i lys av bærekraftsmålene
- kan reflektere over etiske utfordringer knyttet til folkehelsearbeid som har til hensikt å endre atferd
- kan reflektere over samers status som urfolk relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten
- kan utvikle presise spørsmål og søke opp forskningsbasert kunnskap
- kan reflektere over aktiviteters kulturelle betydning for tilhørighet i lokalsamfunn
Generell kompetanse
Studenten
- kan opptre respektfullt og bygge relasjoner til medstudenter og til personer i storbyen som omfattes av prosjektarbeidet
- kan kritisk vurdere helsepåstander i media
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer omfatter digitalt læreverk, forelesninger, seminarer, arbeid og veiledning i prosjektgrupper og feltstudier i Oslo. På grunnlag av feltstudiene utarbeider studentene en prosjektplan med design av et aktivitetstiltak rettet mot en valgt brukergruppe. Det jobbes med prosjektplanen gjennom hele emnet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestet undervisning
- individuelt refleksjonsnotat som beskriver gruppeprosessen og eget bidrag i denne, inntil 350 ord
Vurdering og eksamen
Skriftlig prosjektplan i gruppe på 4-6 studenter, inntil 2500 ord
Ny eksamen: Ved ikke bestått ordinær eksamen har studentene anledning til å levere omarbeidet versjon av besvarelsen én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått - ikke bestått.
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av én sensor. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.