EPN-V2

ERGOB1100 Menneskets forutsetninger for aktivitet og deltakelse i hverdagslivet Emneplan

Engelsk emnenavn
Human Prerequisites for Occupation and Participation in Everyday Life
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Grunnleggende kunnskap om menneskets psykologi, anatomi og fysiologi er nødvendig for at ergoterapeuten skal kunne fremme deltakelse i aktivitet, analysere hva som hindrer utførelse av aktivitet og kunne iverksette relevante tiltak. Studentene vil lære om menneskekroppens funksjonelle anatomi, menneskets utvikling gjennom livsløpet og betydningsfulle aktiviteter i de ulike livsfasene.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan gjøre rede for muskel- og skjelettsystemets struktur og funksjon
    • kan gjøre rede for sirkulasjons- og respirasjonssystemenes struktur og funksjon
    • kan gjøre rede for nervesystemets struktur og funksjon
    • kan gjøre rede for sanseapparatets struktur og funksjon
    • kan belyse sammenhengen mellom bevegelse, sansing, persepsjon og kognisjon i utførelse av daglige aktiviteter (bevegelsesvitenskap)
    • kan gjøre rede for psykologisk teori og sammenhengen mellom motivasjon og læring
    • kan beskrive hovedtrekkene i psykososial, kognitiv og motorisk utvikling
    • kan forklare betydningen av lek og læring for barn og unges utvikling
    • kan forklare betydningen av arbeid i voksenlivet
    • kan beskrive hva som fremmer eldres mestring av hverdagslivets aktiviteter

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge og benytte aktiviteter terapeutisk og adekvat i forhold til en gitt brukergruppe
    • kan utføre aktivitetsanalyse av motoriske-, prosess-, kommunikasjons- og interaksjonsferdigheter og analyse av kroppens strukturer og funksjoner
    • kan anvende funksjonell anatomi og biomekanikk i analyse av hverdagsaktiviteter

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan undervise medstudenter og lærere i et tema knyttet til emnet
    • kan vise respekt og ivareta medstudenter i samhandling relatert til undersøkelser som innebærer berøring og nærhet
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, ferdighetstrening og feltarbeid knyttet til betydningsfulle aktiviteter i ulike livsfaser.

    Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd, slik at mye av tiden på universitetet blir brukt til oppgaveløsning og gruppearbeid. Det forventes at studentene danner kollokviegrupper for selvstudier. I emnet inngår ferdighetstrening med overflateanatomi, der studentene bruker hverandre for å undersøke kroppens struktur og funksjoner.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestet undervisning
    • individuell, digital flervalgsprøve i anatomi, fysiologi og psykologi under tilsyn, inntil 1 time.

    Dersom prøven ikke blir godkjent, må den tas på nytt. Studenten har rett til to forsøk før ordinær eksamen og ytterligere ett forsøk før ny/utsatt eksamen.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 prosent sammen med intern sensor. Øvrige besvarelser vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.