Programplaner og emneplaner - Student
ERGOB1000 Aktivitet og deltakelse i hverdagslivet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Occupation and Participation in Everyday Life
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ergoterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ergoterapi tar utgangspunkt i at aktivitet og deltakelse i hverdagslivet har stor betydning for menneskers helse og livskvalitet. Teori som belyser sammenhengen mellom mennesket, aktivitet og omgivelser blir introdusert. Dette emnet tar utgangspunkt i aktivitetsvitenskap, aktivitetsanalyse og omgivelsenes betydning. Emnet inkluderer et arbeidskrav som er felles for alle ergoterapeututdanninger i Norge knyttet til aktivitetsanalyse.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan forklare hensikten med aktivitetsanalyse i ergoterapi
- kan forklare aktivitetsform og hvordan form påvirkes av omgivelser
- kan beskrive ergoterapifagets utvikling og betydning i samfunnet
- kan gjøre rede for ergoterapeutiske modeller som belyser sammenhengen mellom menneske, aktivitet og omgivelser
- kan forklare hvordan hverdagslivets aktiviteter, roller og kultur påvirker helse og aktivitetsidentitet
- kan forklare sammenhengen mellom levevaner, aktivitetsbalanse, helse og livskvalitet
- kan forklare prinsipper for god kommunikasjon og betydningen av kommunikasjon i ergoterapeutisk yrkesutøvelse
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre analyse av aktivitetsform i valgt kontekst med et redskap for aktivitetsanalyse
- kan anvende analyse av aktivitetsform for å identifisere faktorer som fremmer og hemmer aktivitetsutførelse
- kan drøfte materielle, fysiske, sosiale og kulturelle omgivelsers betydning for aktivitet og deltakelse og anvende prinsippene for universell utforming
- kan anvende litteratursøk og korrekt kildehenvisning i skriftlig formidling
Generell kompetanse
Studenten
- er prosess- og målorientert i samarbeid om gruppeoppgaver
- kan anvende en kreativ designprosess i ergoterapirelaterte oppgaver
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter ferdighetstrening i aktivitetsanalyse, prosjektarbeid om universell utforming, forelesninger og seminarer med kasusbasert undervisning og kreativ design. Emnet omfatter også en kort introduksjonspraksis på tre dager hos ergoterapeut. Studentene arbeider både individuelt og i gruppe.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestet undervisning
- presentasjon av analyse av en aktivitetsform i gruppe på 4-7 studenter
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig oppgave som utarbeides i emneperioden, maksimum 2000 ord. Oppgaveteksten vil være tilgjengelig for studentene ved emnets oppstart.
Ny eksamen: Studenten har anledning til å omarbeide oppgaven som har fått F (ikke bestått) én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av én sensor. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.