EPN-V2

ERGO2100 Eldres helse, aktivitet og deltakelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Occupation, Health and Older People
Studieprogram
Bachelorstudium i ergoterapi
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • kjenner til aktuelle trafikkpedagogiske og trafikkfaglige utviklingsoppgaver
  • har kunnskap om utviklingsmetodikk og hvordan denne kan brukes på ulike områder innen det trafikkpedagogiske og trafikkfaglige feltet

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge og gjennomføre et utviklingsprosjekt i egen praksis
  • kan anvende IKT-verktøy i gjennomføring og/eller formidling
  • kan samarbeide i en prosjektgruppe og reflektere over arbeidet i gruppa og resultatet av arbeidet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjennomføre en presentasjon av prosjektet for andre trafikklærere og fagfolk og utveksle synspunkter på prosjektet

Forkunnskapskrav

Kandidatoppgave gjennomføres som individuelt prosjektarbeid. Arbeidet med kandidatoppgaven pågår gjennom hele semesteret.

Det gis veiledning og undervisning underveis. Arbeidet skal fremstilles i skriftlig prosjektrapport, og ved hjelp av videoopptak og/eller annen IKT, slik at mål, plan, gjennomføring og resultat dokumenteres. Det legges vekt på at oppgaven kan knyttes til studentens praksis eller andre fagområder som har nytteverdi for fremtidig yrkesutøvelse. Tema og problemstilling skal godkjennes av faglærerne. Kandidatoppgaven er et utviklingsarbeid og skal ikke inneholde forskningsfaglige elementer.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om aldringsteorier og eldre mennesker i samfunnet
  • har kunnskap om aldersrelaterte sykdommer
  • kan gjøre rede for aldringsprosesser og konsekvenser for aktivitet og deltakelse
  • har kunnskap om velferdsteknologi og tilrettelegging av aktivitet og situasjoner for å fremme aktivitet og deltakelse
  • har innsikt i tverrprofesjonelt samarbeid i arbeidet med eldre mennesker
  • kan beskrive nasjonale helse- og sosialpolitiske føringer relatert til eldre mennesker
  • kan beskrive relevante offentlige og private tjenester for eldre mennesker
  • kan finne frem til og drøfte relevant forskning

Ferdigheter

Studenten kan

  • drøfte sammensatte medisinske tilstander og funksjonshemninger og deres konsekvenser for
  • aktivitet og deltakelse
  • drøfte faktorer som påvirker eldre menneskers aktivitet og deltakelse i samfunnet
  • bruke konseptuelle modeller for å utforme kartleggings- og intervensjonsstrategier i arbeidet med eldre mennesker med sammensatte utfordringer knyttet til aktivitet og deltakelse
  • velge ut, demonstrere og diskutere aktuelle kartleggingsverktøy
  • planlegge og gjennomføre intervju med eldre mennesker
  • planlegge og implementere gruppe- og individuelle intervensjoner

Generell kompetanse

Studenten kan

  • identifisere og reflektere over etiske dilemmaer i arbeid med eldre mennesker
  • samarbeide i grupper med andre studenter i feltarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene inkluderer forelesninger, ferdighetstreninger, seminarer, mappeoppgaver, workshops, feltarbeid, gruppeprosjekter, veiledning og studentpresentasjoner. Studentene arbeider individuelt og i grupper.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse i introduksjon til temaer og oppgaver, seminarer, workshops, ferdighetstrening, feltarbeid, veiledning, gruppearbeid i forbindelse med mappeoppgaver og presentasjoner av studentarbeid.

Vurdering og eksamen

For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Individuell muntlig eksamen inntil 25 minutter.

Tidspunkt: 4. semester.

Hjelpemidler ved eksamen

Se egne retningslinjer for eksamen i Canvas.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor vurderer minimum 20 prosent av studentene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.