Programplaner og emneplaner - Student
ERGO2000 Psykisk helse og samfunnsdeltakelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Mental Health and Participation
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ergoterapi
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Formålet med emnet er å styrke sosialarbeideres kunnskap om betydningen av arbeid som både virkemiddel og mål i inkluderingsarbeid, og styrke deres kompetanse på inkluderingsarbeid, Supported Employment (SE) tilnærming samt kvalifiseringsarbeid, herunder samarbeid både med brukere og arbeidsgivere. Bakgrunnen er sentrale føringer om styrking av arbeidslinjen, og med det, forventningene om økt arbeidslivskunnskap i velferdssektoren.
Gjennom emnet skal studentene oppnå økt kompetanse om arbeidslivets krav og forventninger, individet i relasjon i og til arbeidslivet, og individets ressurser og utviklingsmuligheter med vekt på inkludering og kvalifisering. Emnet bygger videre på kunnskap og erfaringer studentene har tilegnet seg gjennom tidligere sosialfaglig utdanning og/eller praksis. Emnet tar utgangspunkt i norsk arbeidsliv, men også hvordan globalisering og innvandring påvirker det norske arbeidsmarkedet. Innholdet er lagt opp slik at studentene skal tilegne seg kompetanse om flerkulturelle perspektiver på integrering, kvalifisering, diskriminering på arbeidsmarkedet og train-place tilnærming.
Ved å fokusere på integrering og kvalifisering til arbeidslivet på bakgrunn av kjønn, integrerer emnet kjønns- og likestillingsperspektiver.
Emnet gir innsikt og rom for refleksjoner over etiske problemstillinger knyttet opp til arbeid og arbeidslinjen. Det har fokus på sosiale og kulturelle forskjeller hos ulike grupper, arbeids- og aktiviseringsplikten i arbeidslivspolitikken, samt rettigheter og plikter i arbeidslivet.
Forkunnskapskrav
Bestått første studieår.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan anvende samfunnsvitenskapelig teori til å belyse hvordan sosiale, kulturelle og samfunnsmessige forhold kan innvirke på personers psykisk helse og deres deltakelse i aktivitet og samfunn
- kan gjøre rede for forhold som fremmer og begrenser deltakelse i aktivitet og samfunn blant utsatte grupper
- kan gjøre rede for vanlige psykiske lidelser
- kan gjøre rede for konsekvenser av psykiske lidelser og kriser for aktivitet og deltakelse
- kan vise til nyere ergoterapirelevant forskning innen psykisk helse
- kan begrunne og diskutere ergoterapeutiske intervensjoner som sikter mot å fremme psykisk helse
- kan gjøre rede for aktuelle arbeidsområder for ergoterapeuter innenfor feltet psykisk helse
- kan gjøre rede for kommunikasjonsteori som anvendes i psykisk helsearbeid
- kan beskrive ergoterapiens historie innenfor psykisk helse
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende ergoterapeutiske begrepsmodeller og aktuelle teorier for å forstå aktivitet og hverdagsliv blant personer med psykiske helseproblemer
- kan finne, vurdere, presentere og henvise til aktuell teori og forskning for å belyse en problemstilling
- kan anvende ulike metoder for kartlegging og vurdering av aktivitet og deltakelse blant mennesker med psykiske lidelser, individuelt og i grupper
- kan planlegge, tilrettelegge og prøve ut terapeutiske aktiviteter som intervensjon for personer med psykiske helseproblemer, individuelt og i gruppe
- kan anvende ekspressive uttrykksformer som terapeutisk virkemiddel
- kan vise ferdigheter i terapeutisk kommunikasjon
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere, diskutere og reflektere over etiske utfordringer innen psykisk helsearbeid
- kan presentere og diskutere etiske problemstillinger i lys av yrkesetiske retningslinjer
- kan reflektere over egen kommunikasjon og samhandling
- kan utvise ansvar, initiativ, samarbeidsevne og selvstendighet
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- arbeid som mål og middel i inkluderingsarbeid
- inkluderingsarbeid av ulike grupper på arbeidsmarkedet
- arbeidsmarkedet
- virksomheters samfunnsmessige og sosiale ansvar
- ulike tiltaksformer og arbeidsmarkedstiltak
- Supported Employment tilnærming
- lovverket som styrer arbeidsmarkedet
- som kan stimulere til kritisk refleksjon om arbeidslinjen og arbeidslivspolitikken
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende arbeidslivskunnskap som grunnlag for profesjonelt og løsningsorientert arbeid innen velferdssektoren
- vurdere ulike inkluderings- og kvalifiseringstiltak til arbeidslivet
- reflektere over hvordan arbeidslinjen påvirker fortolkning og samhandling i sosialfaglig arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for hvordan arbeidslivet og arbeidsorganisasjoner fungerer
- har forståelse for arbeidsgiveres rolle i arbeidsinkluderingen
- kjenner ulike verktøy og framgangsmåter som benyttes til arbeidsevnevurdering og inkluderings- og kvalifiseringsarbeid
- kjenner til hovedtrekk og begreper i arbeidsretten
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet går over 6 undervisningsdager à fire timer. Mellom samlingene skal studentene nyttiggjøre seg pensum og gjennomføre et skriftlig individuelt arbeidskrav. Arbeidskravet blir nærmere beskrevet under avsnittet Arbeidskrav.Undervisningen veksler mellom forelesninger og studentaktive læringsformer (for eks. omvendt undervisning). Kollokvier er frivillig og anbefales.
Vurdering og eksamen
1. Obligatorisk deltakelse i samlinger
Det kreves;80 %;tilstedeværelse på samlingene. Ved fravær inntil;25;%, gis et;arbeidskrav.;Ved fravær utover 25 %;mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Krav om tilstedeværelse er begrunnet i emnets tematikk og vektleggingen av å reflektere sammen. Arbeidsformen er prosessuell og skal gi studenten en mulighet til å tilegne seg en kompetanse som er knyttet til emnets formål om økt kunnskap og refleksjon om arbeidslivskunnskap og- inkludering. Dette er kunnskap som ikke kan tilegnes utelukkende ved selvstudium av pensumlitteratur.
2. Ett skriftlig arbeidskrav
Ett skriftlig refleksjonsnotat på 4 sider hvor studenten skal velge tema. Tema kan være praksisrelatert, og/eller knyttet;til emnets teori.;Emneansvarlig leser og vurderer arbeidskravet godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang, innen angitt frist.;
Obligatorisk;aktivitet;og arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.