EPN

ERGO1300 Somatisk helse - aktivitet og deltakelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Physical Health - Occupation and Participation
Studieprogram
Bachelorstudium i ergoterapi
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omfatter behandling og rehabilitering av personer med aktivitetsproblemer som følge av revmatologiske, nevrologiske, ortopediske eller indremedisinske sykdommer eller skader. Ergoterapeuter kan bidra til å trene opp tapt funksjon og/eller muliggjøre aktivitet og deltakelse. Her er aktivitetsanalyse og metodisk bruk av aktivitet viktige redskaper. Fokus er på funksjonshemming, rehabilitering og klientsentrering i et mangfoldig samfunn.

Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen, angitt i studiepoeng:

  • Idé, teori og erfaringsgrunnlag 2.
  • Forskning og utvikling i ergoterapi 1.
  • Rehabiliterende arbeid 2.
  • Behandlende arbeid 3.
  • Sykdom og funksjonshemming 7.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • gjøre rede for ergoterapeuters arbeidsoppgaver innen behandling og rehabilitering
  • gjøre rede for diagnoser innen nevrologi, ortopedi, revmatologi og indremedisin og beskrive konsekvenser for aktivitet og deltakelse
  • gjøre rede for kartleggingsinstrumenter som benyttes ved kognitiv funksjonsutredning
  • kan begrunne kartlegging og tiltak ut fra relevant teori
  • gjøre rede for forskning og utviklingsarbeid innen ortopedi, revmatologi og nevrologi som er relevant for ergoterapipraksis

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende The Canadian Model of Occupational Performance and Engagement (CMOP-E), Model of Human Occupation (MOHO) og begrepsmodellen til Internasjonal klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) i behandling og rehabilitering
  • bruke kartleggingsinstrumentet Canadian Occupational Performance Measure (COPM)
  • planlegge og gjennomføre førstegangssamtale med brukere
  • gjennomføre sensomotorisk undersøkelse ved skade i sentralnervesystemet
  • anvende metoder for opptrening ved reumatologiske lidelser med fokus på ADL (aktiviteter i dagliglivet)
  • anvende metoder for opptrening etter skade i sentralnervesystemet med fokus på ADL
  • tilrettelegge, gradere og instruere i aktivitet ved kognitive funksjonsutfall
  • kartlegge og gjennomføre opptrening av håndfunksjon
  • anvende biomekanisk kunnskap i utforming av håndortoser
  • anvende prinsipper for forflytning i forhold til ergonomi og trening av mobilitet
  • prinsipper for tilpassing av rullestoler
  • teknikker for rullestolkjøring
  • veilede i utprøving av og trening i bruk av tekniske hjelpemidler

Generell kompetanse

Studenten kan

  • vise innsikt i utfordringer mennesker med funksjonsnedsettelser møter i storbyen i forhold til tilgjengelighet og mulighet for deltakelse
  • anvende en klientsentrert tilnærming i samtale med bruker
  • redegjøre muntlig og skriftlig for systematisk arbeid med klienter

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen foregår gjennom forelesninger, seminar, ferdighetstrening på utdanningen og i praksisfeltet samt gruppearbeid med og uten veiledning. Studentene skal være opponenter ved medstudenters presentasjoner. Studentene skal arbeide med skriftlige mappeoppgaver, og faglærer gir skriftlig tilbakemelding på én av oppgavene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det kreves minimum 80 prosent obligatorisk tilstedeværelse i ferdighetstrening, introduksjoner til emnet, seminarer og veiledet gruppearbeid.

Vurdering og eksamen

For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.

Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.

Tidspunkt: 2. semester.

Hjelpemidler ved eksamen

Se egne retningslinjer for eksamen i Canvas.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor vurderer minimum 20 prosent av alle studentene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.