Programplaner og emneplaner - Student
ERGO1200 Barn og unges hverdagsliv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Everyday Life of Children and Youth
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ergoterapi
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler barn og unges hverdagsliv og helse. Helse er knyttet til forståelse av og barn og unges rett til aktivitet og deltakelse. Barns rett til deltakelse og innflytelse, beskyttelse og tilgang til tjenester kan blant annet relateres til FNs barnekonvensjon. Kunnskap om barns utvikling er et sentralt tema.
Aktivitetsmuligheter og -begrensninger ses i et individ-, gruppe- og samfunnsperspektiv. Arenaer som kan fremme utvikling gjennom lek og læring, er hjem, barnehage, skole og fritid. Barn og unges helse påvirkes av mange forhold. Barnet kan ha en sykdom eller funksjonsnedsettelse. Andre forhold som kulturell bakgrunn, samfunnets mangel på tilrettelegging, oppvekst i et hjem med lite omsorg eller opplevelser fra et krigsherjet land, kan også påvirke aktivitet og deltakelse. Kunnskap om habiliterende arbeid hører til emnet og omhandler ergoterapeutens samarbeid med barnet/ungdommen, omsorgspersonene, det personlige og det profesjonelle nettverket.
Ergoterapeututdanningen er med i en større satsing ved OsloMet, «Interact», der målet er å møte samfunnets behov for bedre samordning av tjenester rettet mot barn og unge, bedre samhandling mellom profesjonsutøvere og bedre samarbeid mellom barn/unge og profesjonsutøverne. I dette emnet deltar vi i det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget INTER1100, «Den samme ungen - ulike arenarer», som gir en felles faglig plattform for alle involverte profesjonssstudenter. Deler av arbeidet gjennomføres i tverrprofesjonelle studentgrupper. For mer informasjon om Interact, se: https://interact.hioa.no/
Læringsutbyttebeskrivelser markert med* ivaretar INTER1100.
Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen, angitt i studiepoeng:
- Idé, teori og erfaringsgrunnlag: 2
- Habiliterende arbeid: 4
- Helsefremmende og forebyggende arbeid: 1
- Sykdom og funksjonshemming: 2
- Sosiologi og sosialantropologi: 1
- Psykologi og pedagogikk, kommunikasjon, samhandling og konfliktarbeid: 4
- Etikk: 1
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Ingen forkunnskapskrav.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen er organisert i seminarer, forelesninger, ferdighetstrening, aktivitetsprosjekt i gruppe og observasjon i praksisfeltet. Muntlige og skriftlige presentasjoner inngår i ferdighetstrening og prosjekt. Skriftlige mappeoppgaver skal understøtte læringsprosessen og kan anvendes som forberedelse til eksamen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse i introduksjon til emnet og temaer, ferdighetstrening, veiledning, gruppearbeid og andre studieaktiviteter. Visse forelesninger og seminarer vil inngå i obligatorisk tilstedeværelse. Dette vil fremgå i emnets time- og undervisningsplan.
I tillegg er det knyttet særskilte arbeidskrav til gjennomføring av INTER1100, se:
Vurdering og eksamen
For å fremstille seg til eksamen må alle arbeidskrav være godkjent.
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Individuell muntlig eksamen, inntil 25 minutter.
Hjelpemidler ved eksamen
Se egne retningslinjer for eksamen i Canvas.
Vurderingsuttrykk
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Et gruppearbeid som presenteres muntlig (5-10 minutter).
- Arbeidskrav 2: Hverandrevurdering av kort tekstlig bidrag (ca. 300 ord).;
Arbeidskravene må være gjennomførte og godkjente innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.;Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor vurderer minimum 20 prosent av studentene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.