Programplaner og emneplaner - Student
ERGO1000 Helse, aktivitet og aktivitetsanalyse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Health, Activity and Activity Analysis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ergoterapi
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet er en grunnleggende praktisk og teoretisk innføring i medieproduksjon, digitale bilder, bruk av sosiale medier som kommunikasjonsverktøy, samt video- og lydproduksjon.
Emnet gis i samarbeid med Medieseksjonen ved OsloMet.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskaper i aktuelle programmer for redigering
- har grunnleggende kunnskaper i opptaksteknikk for lyd, bilde og video
- har kjennskap til grunnleggende fortellerteknikker
- har grunnleggende kunnskap om planlegging og produksjon av medieproduksjoner
- har grunnleggende kunnskap om internett som kommunikasjonsverktøy
Ferdigheter
Studenten
- kan filbehandling og organisering av programmer og data
- kan mestre grunnleggende fortellerteknikker
- kan planlegge og gjennomføre enkle medieproduksjoner fra idé til ferdig produkt
- kan ta i bruk kreative og håndverksmessige delkunnskaper i en medieproduksjon
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i relevante etiske problemstillinger knytta til opptak, redigering og fortellerteknikk, samt flermedial kommunikasjon.
- kan formidle og drøfte sentralt fagstoff og gjennom dette bidra til god utvikling av praksis
- kan planlegge medieproduksjoner med tilhørende nettside, samt manus, produksjonsplan
- gjennomføre produksjoner på en effektiv måte, både med tanke på organisering, samarbeid, produksjonsprosess og teknikk, og med hensyn til flermedialitet og ulike distribusjonsplattformer
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, seminarer og introduksjoner foregår samlet for hele kullet. Diskusjoner, ferdighetstreninger og prosjekter, inkludert prosjektfremlegg, stiller større krav til deltakelse og skjer i mindre grupper.
Emnet omfatter en kort introduksjonspraksis og søkekurs knyttet til databaser og kunnskapsbasert praksis. Det omfatter også planlegging og gjennomføring av feltarbeid knyttet til universell utforming og aktivitetsprosjekt på sykehjem. Studentene arbeider med praktiske og teoretiske oppgaver både individuelt og i grupper av ulik størrelse.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Dette semesteret gjennomfører studentene en kandidatoppgave parallelt med fullføring av øvingsundervisningene, med en fordeling på om lag 50% av studietiden på hver. Kandidatoppgaven skal ha utgangspunkt i utfordringen studenten erfarer i egne undervisning eller i praksisfeltet for øvrig.
Vurdering og eksamen
For å fremstille seg til eksamen må kravet til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform
Kombinert eksamen:
- Individuell mappe bestående av 3 skriftlige oppgaver, inntil 1500 ord per oppgave.
- Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 4 dager, inntil 2000 ord.
Hjelpemidler ved eksamen
Bestått - ikke bestått
Vurderingsuttrykk
Kandidatoppgave (se under Vurdering-/eksamen nedenfor) gjennomføres som prosjektarbeid individuelt eller i gruppe med 2 til 4 deltakere. Arbeidet med kandidatoppgaven pågår gjennom hele semesteret.
Det gis veiledning og undervisning underveis. Arbeidet skal fremstilles i skriftlig prosjektrapport, og ved hjelp av videoopptak og/eller annen IKT, slik at mål, plan, gjennomføring og resultat dokumenteres. Det legges vekt på at oppgaven kan knyttes til studentens praksis eller andre fagområder som har nytteverdi for fremtidig yrkesutøvelse. Tema og problemstilling skal godkjennes av faglærerne. Kandidatoppgaven er et utviklingsarbeid og skal ikke inneholde forskningsfaglige elementer.
Sensorordning
Praksis
Praksis omfatter minimum 30 dager undervisningspraksis. Studenten har selvstendig undervisning i bil og klasserom på alle trinn i Læreplan førerkortklasse B, sammen med medstudent. Så langt det lar seg gjennomføre skal studenten følge to elever gjennom hele opplæringsløpet. Selvstendig undervisning i obligatoriske emner i Læreplanen må gjennomføres med praksisveileder til stede, mens i ikke obligatoriske emner kan to studenter sammen undervise uten praksisveileder. Øvingsundervisningen fører frem til vurdering/godkjenning av praktisk lærerdyktighet.
Praksis vurderes til bestått/ikke bestått. Se praksisguiden for informasjon om innhold og organisering av praksis
Arbeidskrav
- Timeoversikt over minimum 30 timer egen undervisning føres og dokumenters med praksisveileders signatur
- Individuelt refleksjonsnotat på 1000 til 2000 ord som beskriver egen læring og etiske refleksjoner
- Loggbok fra alle timer med egen undervisning og observasjon av praksisveileder og medstudent på alle trinn, omfang etter avtale med faglærer
- DRM med plan for time fra hver time med egen undervisning skal fortløpende forevises praksisveileder og vedlegges loggboka, hver DRM med plan for time skla ha et omfang på 200 ord +/- 10 %
- Planlegge, gjennomføre og vurdere et undervisningsopplegg etter Læreplanens tema 4.1 «sikkerhetskurs på veg». Gjennomføringen dokumenteres skriftlig med 1 400 ord +/- 10 %
- Muntlig gruppepresentasjon (2-4 studenter) av arbeid med kandidatoppgave i et faglig forum, 1 time, med individuelle bidrag. Alle studentene i gruppa skal bidra i om lag likt omfang.
Arbeidskrav og praksis som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Frist for innlevering av arbeidskravene fastsettes av faglærer. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen. Ved sykdom kan det lages en avtale med faglærer om gjennomføring av arbeidskravet.