EPN

EMTS2400 Energi og inneklima Emneplan

Engelsk emnenavn
Energy and Indoor Climate
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - energi og miljø i bygg
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir studenten et grunnlag for å kunne vurdere inneklimakvalitet og hvordan klimaanlegg skal designes for å oppnå et tilfredsstillende inneklima. Studenten skal lære å ta del i prosjektering, utførelse, drift og vedlikehold av klimatekniske anlegg i bygg, slik at det tilrettelegges for riktig inneklima med rett bruk av energi.

Anbefalte forkunnskaper

Kjemidelen av fysikk og kjemi, EMPE 1100

Statistikk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten kan

  • gjøre rede for myndighetenes krav, forskrifter, regler og bransjenormer for inneklima og energibruk
  • gjøre rede for bygningers effekt- og energibehov og budsjetter ved bruk av NS 3031 og NS 12831
  • grunnlaget for energimerking av bygg
  • beskrive sammenhengen mellom bygning og ytre klima, uteklima, solstråling, vind, bygningsdesign, beliggenhet, varmetap og varmetilskudd m.m., beskrivetermisk, atmosfærisk, akustisk, aktinisk, og mekanisk miljø i inneklima
  • velge miljøriktige byggematerialer
  • beskrive menneskets optimale komforttilstand med hensyn til metabolisme og bekledning i et bygg
  • gjøre rede for betydning og tiltak om fuktig luft
  • redegjøre om forhold rundt renhold ved bygging og drift
  • gjøre rede for bakgrunn for legionellavekst i kjøletårn og varmtvannssystemer
  • gjøre rede for årsaker for mikroorganismer som bakterier og muggsopp i forhold til inneklima
  • gjøre rede for sammenhengen mellom inneklima og sykdom og helse

Ferdigheter:

Studenten kan

  • utføre energimerking av bygg
  • utføre dynamisk modellering av bygnings- og klimatekniske systemer for optimalt inneklima, effekt- og energibehov ved bruk av programmet SIMIEN eller tilsvarende
  • utføre spørreundersøkelser om inneklima og behandle dem statistisk
  • utføre målinger av inneklimaparametere som luftskifte, luftkvalitet samt termiske forhold og lysforhold
  • vurdere usikkerhet i målinger av inneklima og sammenlikne dem med myndighetskrav
  • vurdere materialbruken med hensyn inneklimakvalitet og miljøbelastning
  • strukturere en prosjektrapport og søke etter faglitteratur og sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
  • foreta en mikrobiologisk analyse av en bygning, spesielt med hensyn på muggsopp
  • bruke Mollierediagram for å beregne duggpunkt og andre termodynamiske data for fuktig luft
  • designe for optimalt vedlikehold for å unngå Legionellavekst i kjøletårn og varmtvannssystemer
  • bruke «Ørebro»-spørreskjema samt bearbeide og tolke resultat

Generell kompetanse:

Studenten kan

  • vurdere en bygnings energibruk
  • planlegge og utføre en inneklimaanalyse i en bygning og presentere resultatet skriftlig og muntlig
  • designe våtrom

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, øvinger, laboratorie- og prosjektarbeid

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 4 øvinger a 2-3 trykte sider
  • 5 laboratorieoppgaver i gruppe. Det er obligatorisk tilstedeværelse på laboratoriet.

Vurdering og eksamen

Eksamensdel 1) Individuell skriftlig eksamen på 5 timer, som teller 70 %

Eksamensdel 2) Prosjektarbeid i gruppe som teller 30 %. Rapport, gjennomføring, muntlig og visuell presentasjon i gruppe vurderes. 

Eksamensdel 1) Eksamensresultat kan påklages.

Eksamensdel 2) Eksamensresultat kan ikke påklages.

Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet. Ved eventuell ny og utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Eksamensresultat kan da ikke påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamensdel 1) Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen.          

Eksamensdel 2) Alle.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Eksamensdel 1) En intern sensor.

Eksamensdel 2) To interne sensorer.

Ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneansvarlig

Bente Hellum