Programplaner og emneplaner - Student
EMTS2200 Strømningsteknikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Fluid Mechanics
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2022
- Timeplan
-
Innledning
Emnet tar sikte på å gi studentene en innføring i fluidmekanikk, og derigjennom en grunnleggende forståelse for beregning av strømningstekniske problemer. Teori skal omsettes i praktisk anvendelse. Studenten skal tilegne seg grunnleggende teori om fluidmekanikk/strømningslære og forståelse for å anvende teorien i praksis i teknisk sammenheng. Emnet gir grunnlag for å forstå funksjonsprinsippet for ulike energisystemer, hvilke tekniske enheter som inngår og grunnleggende beregninger av disse. Praktiske anvendelser kan være dimensjonering av komponenter i rør- og kanalsystemer (for eksempel radiatorsystem), beregning av trykktap, tømming av beholdere, beregning av krefter generert av en vannstrøm.
-
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
-
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kan benytte heftbetingelsen
- kan klassifisere strømninger og gi beskrivelse av laminær og turbulent strømning
- kan beregne hydrostatisk trykk i væsker og derav krefter på flater samt behandle oppdrift
- kjenner til ulike metoder for trykkmåling
- kan visualisere et strømningsfelt
- kan benytte kontinuitetsligningen (bevaring av masse)
- kunne benytte Bernoullis ligning, ligning for bevaring av mekanisk energi
- kan beregne krefter knyttet til strømningssystemer
- kan analysere strømning i rør, kanaler, nettverk. Beregne energi- og trykktap
- kan måle strømningshastigheter og -mengder (massestrøm, volumstrøm)
- kan beregne motstandskrefter (dragkrefter) ved ekstern strømning (strømning langs flater og rundt legemer)
- kan beregne forhold knyttet til strømningsmaskiner som pumper og vifter
Ferdigheter
Studenten kan:
- utføre nødvendige beregninger for ingeniørmessig analyse av strømningstekniske problemer i praktiske konstruksjoner, deriblant rørsystemer i bygninger og i naturen for øvrig
- beregne trykkfall gjennom et rør- eller kanalsystem og deretter beregne nødvendig pumpe- eller vifteeffekt
- beregne krefter som virker mellom væske i ro og vegg, for dimensjonering av oppheng
- beregne krefter som virker mellom væskestrøm og rørvegg, for dimensjonering av oppheng
- beregne hvor lang tid det tar å tømme en tank
- dimensjonere et enkelt nettverk av rør/kanaler (eksempelvis radiatorsystem)
- måle strømningshastigheter og volum- og massestrøm
- beregne strømningsmotstand for faste legemer som beveger seg relativt et fluid
- velge riktig størrelse på pumpe i et rørsystem
Generell kompetanse
Studenten kan:
- bidra i arbeidet med å utvikle ny teknologi med bakgrunn i en forståelse for matematisk modellering og løsning av fysiske problemer
- løse koblede problemer knyttet til både strømningsteknikk, varme- og massetransport og termodynamikk
- vurdere nøyaktigheten i beregningene og gyldigheten til den matematiske modellen.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Før eksamen kan avlegges må emne YLTI1000 være bestått. I tillegg må alle arbeidskrav knyttet til dybde i yrkesfaget være vurdert til godkjent (arbeidskrav 11, 16, og 17). Samt arbeidskrav 7 og 15 som er tverrfaglige progresjonsoppgaver.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om teknologi innen eget fagfelt og programområde og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen eller yrkenes utøvelse
Ferdigheter
Studenten:
- kan med utgangspunkt i de yrkesdidaktiske prinsippene involvere elevene/lærlingene i å konkretisere mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer i forhold til den enkeltes læringsbehov
- kan anvende dybdekompetanse i eget fagområde i utøvelsen som yrkesfaglærer
Generell kompetanse
Studenten:
- kan dokumentere kunnskapsgrunnlaget i eget fagområde og bidra til didaktisk utvikling av egen dybdepraksis
- kan utvikle helhetlige læringsoppgaver som bygger på relevant kompetanse for å møte ulike yrkers bruk av ny teknologi innen eget programområde
- kjenner til retningslinjer for utdanning, forskning og yrkesetiske bruk i forsknings- og utviklingsarbeid
-
Vurdering og eksamen
Arbeids- og undervisningsformer vil variere og velges ut fra kap. 6 med pedagogiske og/eller yrkesbasert forankring og begrunnelse.
Praksis
- Gjennomført og bestått 20 dager pedagogisk praksis
- Gjennomført og bestått 20 dager yrkesfaglig dybdepraksis innen eget programområde
- Yrkesfaglig praksis kan være forskuttert tidligere i studiet, forutsatt at arbeidskrav 4 er godkjent
-
Hjelpemidler ved eksamen
Arbeidskrav
Arbeidskrav 17 YF Dokumentasjon av yrkesfaglig dybdekompetanse del 2:
- Arbeidsform: Fortsettelse av oppgave 16 med individuell skriftlig dokumentasjon av dybdekompetanse gjennom prosjektarbeid. Skriftlig dokumentasjon tilsvarende 4000-5000 ord + vedlegg og fundert på ca. 1100 sider litteraturhenvisning eller tilsvarende (se avsnitt om arbeidskrav i programplanen).
Arbeidskrav 18 YF/PF Tverrfaglig undervisningsoppgave innen dybde og ny teknologi:
- Arbeidsform: individuell skriftlig undervisningsoppgave og refleksjon, omfang tilsvarende 2500-2800 ord + kilder og faglitteratur og kilder tilsvarende 400 sider (se avsnitt om arbeidskrav i programplanen). Undervisningsoppgaven kan etter avtale med faglærer gjennomføres i gruppe, med en individuell refleksjon med omfang på 500-700 ord.
Arbeidskrav 19 YF/PF Refleksjonsnotat over pedagogisk praksis:
- Arbeidsform: skriftlig individuell oppgave i form av refleksjonsnotat over pedagogisk praksis i studiet, omfang 1000-1200 ord + vedlegg i form av to selvvalgte undervisningsplaner fra veiledet pedagogisk praksis. Eget læringsutbytte skal i refleksjonsnotatet belyses i forhold til nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) for livslang læring (se avsnitt om arbeidskrav i programplanen).
Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere en gang.
Krav til deltakelse
Det er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglæreren
Praksis
Praksis må være gjennomført før eksamen kan avlegges.
-
Vurderingsuttrykk
Individuell muntlig eksamen, ca. 30 minutter. Eksamen tar utgangspunkt i innlevert og godkjent dokumentasjon av dybdekompetanse i Arbeidskravene 17, 18 og refleksjonsnotatet i arbeidskrav 19 (Dokumentasjonen danner grunnlaget for muntlig eksamen og må være innlevert til fastsatte frister, samt være godkjent før studenten kan gå opp til muntlig eksamen).
Ny og utsatt eksamen
- Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
-
Sensorordning
Inntil tre A4 sider egenskrevne notater.
-
Emneansvarlig
Eksamen vurderes med bokstavkarakterer der A-E er bestått F er ikke bestått.