Programplaner og emneplaner - Student
EMTS1400 Termodynamikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Thermodynamics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - energi og miljø i bygg
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Pensum
-
VÅR 2019
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Language of instruction: Norwegian
It is known that individuals respond differently to intake of the same food. Much of this individual response can be explained by individual gene variants, epigenetics, gut microbiota and exposure to environmental factors. Personalised nutrition is nutritional advice adapted to individuals or groups of ‘similar’ individuals. The nutritional advice is therefore based on the individual’s biology in interaction with the environment. Personalised nutrition is a discipline related to personalised or precision medicine, where also individual variations form the basis for preventing and treating illness. These disciplines are developing very rapidly due to technological developments and increased knowledge in the field of molecular biology. This course aims to provide an introduction to key concepts and technological methods related to personalised nutrition and medicine. It will also provide an insight into how personalised nutrition can contribute to improve the health of individuals and thereby public health
Forkunnskapskrav
The student must have been admitted to the Master’s Degree Programme in Health Sciences.
Læringsutbytte
I dette emnet skal du lære om pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom og deres pårørende, og hva som inngår i sykepleiernes funksjons- og ansvarsområder. Du skal lære å kommunisere med pasienter og pårørende i stress- og krisesituasjoner. Systematisk kartlegging og vurdering, sykepleie ved somatiske sykdommer, pre- og post operativ sykepleie og kompetent legemiddeladministrasjon inngår i emnet. Du skal gjennomføre 8 uker praksis i dette emnet.
Arbeids- og undervisningsformer
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- kan gjøre rede for pasienters subjektive opplevelser av sykdom og lidelse samt betydningen av håp ved alvorlig sykdom
- kan gjøre rede for sykepleie ved medisinsk eller kirurgisk behandling
- er kjent med ulike dokumentasjonssystem i sykepleie
- kan gjøre rede for fenomenet smerte, smertebehandling og smertelindring
- kan gjøre rede for tiltak for å bevare liv og helse ved storulykker og i krise- og katastrofesituasjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan systematisk kartlegge og vurdere pasientens ressurser, problemer og behov samt iverksette tiltak, og evaluere og dokumentere (sykepleieprosessen)
- kan gjøre rede for og utføre personsentrert sykepleie knyttet til aktuell pasientsituasjon
- kan anvende aktuelle kliniske kartleggings- og kommunikasjonsverktøy og kunne begrunne tiltak i utøvelse av sykepleie
- kan dokumentere i kliniske dokumentasjonssystemer ved bruk av standardisert terminologi
- kan vurdere og utføre relevante sykepleiefaglige prosedyrer
- kan anvende relevant medisinsk teknologi i praktisk utøvelse av sykepleie
- kan gjenkjenne stress- og krisereaksjoner og tilpasse kommunikasjon utfra dette
- kan kommunisere med pasienter og pårørende tilpasset utviklingsnivå/kognitiv funksjon og sykdomssituasjon
- behersker HLR og generell førstehjelp etter ABCDE-prinsippet
- kan iverksette tiltak ved sub-akutte og akutte hendelser
- kan identifisere etiske dilemma i praksis og reflektere over ulike handlingsvalg
Generell kompetanse
Studenten
- kan integrere kunnskap fra sykdomslære og farmakologi i utøvelse av sykepleie
- kan reflektere over forsvarlig legemiddelhåndtering på individ og systemnivå
- kan vise ansvarlighet, engasjement, selvstendighet og følge yrkesetiske retningslinjer i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere
- kan reflektere over egen faglig utøvelse, egenprogresjon og samarbeide med andre profesjoner
- kan reflektere over hvordan kultur og kulturforståelse kan ha betydning i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av sykepleie
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Praksisstudier: i spesialisthelsetjenesten, i hovedsak på sykehus (medisin/kirurgi) (8 uker), veiledet av praksisveileder og kontaktlærer, samt simulering og ferdighetstrening. Inkludert bruk av digitale læringsressurser, casestudier, og seminarer. Førstehjelpsøvelse utgjør en dag i praksisstudiene.
Vurdering og eksamen
Praksisstudier krever tilstedeværelse 90 %. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart og egenvurderingsskjema til midt- og sluttvurdering. Andre obligatoriske aktiviteter som inngår i vurderingen av praksis er:
- Kurs i førstehjelp.
- Kurs i blodprøvetaking.
- Simulering- og ferdighetstrening.
- Skriftlig oppgave, individuelt, omfang 1500 ord (+/- 10 %).
Hjelpemidler ved eksamen
Vurdering i praksis.
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, kriterier for ikke bestått praksis, kriterier for skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.
Vurderingsuttrykk
Ikke relevant.
Sensorordning
Bestått-Ikke bestått.