EPN-V2

EMFE1000 Matematikk 1000 Emneplan

Engelsk emnenavn
Mathematics 1000
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Innledning

    Ved å arbeide med emnet, vil studentene opparbeide innsikt i deler av matematikken som står sentralt når man skal modellere tekniske og naturvitenskapelige systemer og prosesser. Temaene som tas opp inngår i ingeniørutdanninger over hele verden. Temaene er nødvendige for at ingeniører skal kunne kommunisere effektivt og presist, og for at de skal kunne delta i faglige diskusjoner. Arbeidet med emnet vil gi øvelse i å bruke matematisk programvare for å gjøre studentene i stand til å utføre beregninger i jobbsituasjon.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten kan

    • gjøre rede for den deriverte som momentan endring
    • ta utgangspunkt i definisjonen av den deriverte, og gjøre rede for hvordan man kan bestemme en tilnærmet verdi av den deriverte numerisk
    • regne ut eksakte verdier av den deriverte ved å bruke analytiske metoder, og sammenlikne svaret med numeriske verdier
    • bruke den deriverte til å løse optimaliseringsproblemer
    • gjøre rede for det ubestemte integralet som antiderivert
    • bruke numeriske og analytiske metoder til å beregne bestemte integraler
    • forklare hvordan man kan bruke det bestemte integralet til å regne ut størrelser som f eks areal, volum, arealmoment, ladning eller andre størrelser
    • gjøre rede for analytiske og numeriske løsningsmetoder for første ordens differensiallikninger, som for eksempel separasjon av variable, retningsfelt og Eulers metode
    • regne med komplekse tall
    • løse andre ordens homogene og inhomogene differensiallikninger med konstante koeffisienter, både med reelle og komplekse løsninger av den karakteristiske likningen
    • å løse systemer av differensiallikninger
    • regne med vektorer, matriser og determinanter
    • overføre totalmatriser for likningssystemer til redusert trappeform
    • gjøre rede for betingelser som må være oppfylt for at det skal være mulig å regne ut den inverse til matriser
    • gjøre rede for antall løsninger til et lineært likningssystem
    • beskrive lineære transformasjoner ved hjelp av matriser
    • bruke dataverktøy til å løse problemer i lineær algebra
    • løse likninger ved for eksempel halveringsmetoden, sekantmetoden og Newtons metode.

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende den deriverte til å modellere og analysere dynamiske systemer
    • diskutere hvordan ideen bak definisjonen av det bestemte integralet kan brukes til å sette opp integraler for beregning av størrelser
    • drøfte ideene bak noen analytiske og numeriske metoder som brukes for å løse differensiallikninger, og sette opp og løse differensiallikninger for praktiske problemer som er relevante innen eget fagområde
    • drøfte metoder for å løse lineære likningssystemer ved hjelp av matriseregning og drøfte numeriske metoder for å løse likninger, og sette opp og løse likninger for praktiske problemer fra eget fagområde

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • vurdere resultater fra matematiske beregninger
    • forklare og bruke grunnleggende numeriske algoritmer som inneholder kodeelementene tilordning, for-og while-løkker og if-tester.
    • skrive presise forklaringer og begrunnelser til framgangsmåter, og demonstrere korrekt bruk av matematisk notasjon
    • vurdere egne og andre studenters faglige arbeider, og formulere skriftlige og muntlige vurderinger av disse arbeidene på en faglig korrekt og presis måte
    • overføre et praktisk problem fra eget fagområde til matematisk form, slik at det kan løses - analytisk eller numerisk
    • bruke matematiske metoder og verktøy som er relevante for eget fagfelt
    • bruke matematikk til å kommunisere om ingeniørfaglige problemstillinger
    • gjøre rede for at endring og endring per tidsenhet kan måles, beregnes, summeres og inngå i likninger
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen organiseres i timeplanlagte arbeidsøkter. I arbeidsøktene skal studentene øve på fagstoff som blir introdusert. Innholdet i øvingene omfatter diskusjoner i grupper, individuell øving i å løse oppgaver, øvelser i problemformulering og problemløsing, og vurdering av egne og andres besvarelse av oppgaver.

    Studentene skal bli i stand til å vurdere egne og andres faglige arbeider, og formulere vurderinger av disse på en slik måte at vurderingen gir råd om videre studiearbeid. Øving i dette foregår i den timeplanlagte delen av arbeidsøktene. Studentene skal derfor gjennomføre ukevurderinger av oppgaver som bygger på ukeoppgaver. Informasjon om hvordan ukevurderingene skal gjennomføres, blir gitt i forelesningene.

    I periodene mellom arbeidsøktene må studentene løse oppgaver. Øvingsoppgavene som blir foreslått er knyttet direkte opp mot læringsutbyttet i emnet. Egenvurdering av besvarelsene vil gi studentene innsikt i hvor stor grad målene er nådd

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen arbeidskrav.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig eksamen på 3 timer.

    Eksamensresultatet kan påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle trykte og skrevne hjelpemidler. Kalkulator. MATLAB hvis dette er teknisk/praktisk mulig.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.