EPN-V2

ELVE3610 Introduksjon til robotikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Robotics
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - elektro
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GEN2100 Engelsk 1, emne 1.

Anbefalte forkunnskaper

Engelsk 2 består av et rikt mangfold av tema som gir ny fagkunnskap og inspirasjon til arbeid med FoU-oppgaven. Studiet bygger på Engelsk 1 og gir større innsikt i engelskdidaktiske spørsmål i begynneropplæringen og på mellomtrinnet. Emnet omfatter videreutvikling av studentens egen språkferdighet og tekstkompetanse. Studentene vil videreutvikle sine kunnskaper om språkets strukturer, om litteratur og andre kulturelle uttrykk. I tillegg vil Engelsk 2 utvikle studentenes kunnskaper om samfunnsspørsmål i engelsktalende land. Engelsk 2 gir økt erfaring i bruk av inspirerende og læringsfremmende aktiviteter og arbeidsmåter og økt innsikt i valg og bruk av tekster og andre læringsressurser. ¿

  • Begynneropplæring
  • Progresjon i engelsk
  • Grunnleggende ferdigheter
  • Vurdering for læring ¿
  • Estetiske arbeidsmåter
  • IKT
  • Lærerarbeid i det mangfoldige klasserommet
  • Undervisningsmetoder for tilpasset opplæring

FoU-oppgaven

Sentralt i emnet er FoU-oppgaven. Oppgaven skal ha en klart formulert problemstilling som det må være mulig å undersøke og utdype. FoU-oppgaven skal gi studentene muligheter til å dokumentere faglig kunnskap og innsikt gjennom belysning og drøfting av et faglig problem som er relevant for lærerarbeid i grunnskolen. Studentene kan velge å skrive en teoretisk oppgave, en empirisk oppgave eller en kombinasjon.

En teoretisk oppgave tar utgangspunkt i analyser og drøftinger i aktuelle forskningsarbeider innen et område og oppsummerer og sammenlikner. En empirisk oppgave bygger på ny informasjon som studenten selv samler inn eller bygger videre på analyse av materiale som andre har samlet inn. I oppgaver som bruker materiale studenten selv samler inn, er det et krav at dette innhentes slik at meldeplikten til NSD ikke utløses. Hvis elever under myndighetsalder deltar i undersøkelsen, skal foresatte gi samtykke. Gjennom oppgaven skal studenten dokumentere kjennskap til aktuell forskning på det området som studenten skriver om. Studenten skal bruke teori og annet fagstoff som grunnlag for å undersøke problemstillingen. I metodedelen skal framgangsmåter dokumenteres slik at det er mulig å se hvordan studenten har innhentet og brukt materialet, og hvordan han eller hun har kommet fram til resultatene. Resultatene skal drøftes ut fra alminnelige vitenskapelige krav til pålitelighet og gyldighet. Oppgaver innen praktiske fag kan ha med et vedlegg med utøvende eksempelmateriale.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten vil lære om:

  • Bruk av roboter i industri og forskning
  • Beregning og analyse av robotbevegelser
  • Programmering og kontroll av ulike typer roboter
  • Vanlige sensorer, aktuatorer og kontrollelektronikk brukt i robotikk
  • Fysisk prototyping og bygging av roboter

Ferdigheter

Studenten vil kunne:

  • Programmere og verifisere løsninger på en ekte robot
  • Velge relevante sensorer og aktuatorer for en robot
  • Gjøre prosessering av enkle sensordata

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • Forstå grunnleggende prinsipper som kreves for å utvikle og bygge roboter
  • Drøfte og begrunne egne valg og prioriteringer innen robotikkfeltet
  • Utvikle robotsystemer fra planleggingsfasen til prototypetesting

Arbeids- og undervisningsformer

Klasseromsundervisning kombinert med gruppearbeid, laboratoriearbeid, og gjesteforelesninger.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er del av mappelevering og må derfor bli godkjent for å bestå kurset:

  • 4 laboratorieøvinger i gruppe på 2-4 studenter
  • 5 oppgaver gitt ut i løpet av semesteret

Vurdering og eksamen

Eksamen er en mappevurdering som består av følgende:

  • Resultatene fra fem oppgaver som blir gitt ut i løpet av semesteret
  • Rapportene fra laboratorieøvinger
  • Prosjektrapport skrevet i grupper av 2-4 studenter (ca 20-30 sider), i tillegg til muntlig/visuell (video) presentasjon av prosjektet
  • Et refleksjonsnotat (ca 2-5 sider) om prosessen, din rolle og bidrag i prosjektet

Hver students arbeid vil bli vurdert samlet som én mappeinnlevering med individuell karakter på slutten av semesteret. Alle deler av mappen må være vurdert som ‘bestått’ for at studenten skal kunne bestå kurset.

Eksamensresultatet kan ikke påklages. Hvis en student stryker mappevurderingen vil de få muligheten til å levere på nytt.

Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamen bli benyttet. Dersom muntlig eksamen benyttes kan eksamensresultatet ikke påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Deleksamen 1: Ingen hjelpemidler.

Deleksamen 2: Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Deleksamen 1: Muntlig eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved HiOA.

Deleksamen 2: FoU-oppgaven vurderes av intern og ekstern sensor. Normalt er veileder intern sensor.