Programplaner og emneplaner - Student
DT1000 Drama og teaterkommunikasjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Drama and Theatre Communication
- Omfang
- 60.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2020
- Timeplan
-
Innledning
Drama er en estetisk erkjennelsesform. Gjennom opplevelse av andres og skaping av egne dramatiske uttrykk, utforskes grunnleggende livsspørsmål. Drama og teater utgjør vesentlige deler av kulturlivet både i amatør- og yrkessammenheng og inngår i skolens undervisning på alle trinn.
Drama er også et estetisk kommunikasjonsfag og har sin forankring både i teaterkunsten og i pedagogikken. Drama forener aspekter ved begge disse i et eget fag. Forankringen i teaterkunsten synliggjøres gjennom vektlegging på ferdigheter i og kunnskaper om teatrets historie, teatrets formspråk, dramaturgiske virkemidler, agering, strukturering av spill m.m. Den pedagogiske forankringen synliggjøres ved at drama knytter lærings- og oppdragelsesarbeid opp mot barns utvikling gjennom lek og andre skapende aktiviteter. Noe av det spesielle ved drama er at man benytter egen kropp og stemme som dramatiske uttrykksmidler i samspill med andre. Drama kan derfor fremme den personlige og sosiale utviklingen ved bruk av fantasi, kreativitet, formgiving og samarbeidsevne.
Ved ledig kapasitet kan emnet kan tilbys som enkeltemneopptak.
-
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kan vurdere konsekvenser av helsepolitiske føringer for praksis og helsepersonells rolle og funksjon
- har avansert kunnskap om helse og sykdomsbegrepet
- har kunnskap om etiske og juridiske rammer for utøvelse av sykepleie til hjertepasienter og pårørende
- kan gjøre rede for rammefaktorer med hensyn til organisering, økonomi og prioriteringer av helsetjenesten generelt, og til hjertepasienter spesielt
- har avansert kunnskap om hjertets anatomi og fysiologi
- har kunnskap om syre-base-regulering i kroppen og årsaker til syre-base-forstyrrelser
- har kunnskap om hvordan andre land driver pasientbehandling innen kardiologi og kardiologisk sykepleie
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende relevante begreper, teorier og forskning i vurdering av helsefaglige problemstillinger innen fagområdet
- kan tilrettelegge for kunnskapsbasert praksis overfor hjertepasienter og pårørende i alle deler av pasientforløpet (behandlingskjeden i spesialist- og kommunehelsetjenesten)
- kan vurdere tilstedeværelse og årsak til syre-base-forstyrrelser basert på arteriell blodgass
Generell kompetanse
Studenten:
- viser forståelse for muligheter og begrensninger i tilpassing av faglig kvalitet og aktuelle ressurser
- kan identifisere etisk vanskelige situasjoner
- kan analysere relevante etiske problemstillinger knyttet til ivaretagelse av den alvorlig syke hjertepasientens psykososiale behov.
-
Innhold
Bestått/ikke bestått
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, gruppearbeid og selvstudier.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav våren 2021 pga. Covid-19:
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
I hovedområde dramapedagogikk:
- Utvikling av et lærer-i-rolle-forløp som utprøves på medstudenter og en skriftlig teoretisk refleksjon knyttet til dette. Lærer-i-rolle-forløpet blir kommentert av medstudenter og vurdert av lærer.
- Utvikling av ett forumspill som utprøves på medstudenter. Forumspillet blir kommentert av medstudenter og vurdert av lærer.
I hovedområde teaterkunnskap:
- To fortellerrunder for medstudenter.
- Deltakelse i en produksjon av ett teaterstykke fra teaterhistorien
- En digital fremstilling for medstudenter om en teaterfornyer.
- En skriftlig forestillingsanalyse (hver på ca. 1500-2000 ord).
I delen uttrykk og samspill:
- Fremføring av én innøvd selvvalgt monolog.
- Aktiv deltakelse i én større teaterproduksjon i vårsemesteret.
I dramapraksis og fortellerpraksis:
- Gjennomført dramapraksis og fortellerpraksis.
- En skriftlig rapport om praksisperioden (ca 2500 ord).
Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon.
Arbeidskrav tidligere:
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
I hovedområde dramapedagogikk:
- Utvikling av et lærer-i-rolle-forløp som utprøves på medstudenter og en skriftlig teoretisk refleksjon knyttet til dette. Lærer-i-rolle-forløpet blir kommentert av medstudenter og vurdert av lærer.
- Utvikling av ett forumspill som utprøves på medstudenter. Forumspillet blir kommentert av medstudenter og vurdert av lærer.
I hovedområde teaterkunnskap:
- To fortellerrunder i skolen.
- Deltakelse i en produksjon av ett teaterstykke fra teaterhistorien.
- En muntlig fremstilling for medstudenter om en teaterfornyer.
- To skriftlige forestillingsanalyser (hver på ca. 1500-2000 ord).
I delen uttrykk og samspill:
- Fremføring av én innøvd selvvalgt monolog.
- Aktiv deltakelse i én større teaterproduksjon i vårsemesteret.
I dramapraksis og fortellerpraksis:
- Gjennomført dramapraksis og fortellerpraksis.
- En skriftlig rapport om praksisperioden (ca 5500 ord).
Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon.
-
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er tredelt:
1. Hjemmeeksamen i teaterhistorie - individuell skriftlig oppgave
Oppgaven skal være på 2500 ord. (+/- 10 %)
Hjemmeeksamenen teller 20 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan påklages.
2. Fordypningsoppgave - individuell
Oppgaven skal ha fokus på en selvvalgt dramapedagogisk problemstilling som utdypes i et selvstendig dramapedagogisk opplegg. Oppgaven skal være på 3000 ord (+/- 10%). Teori og metode skal drøftes i relasjon til eget opplegg, eget tema og problemstilling. Fordypningsoppgaven vurderes på følgende grunnlag:
- Studentens evne til å reflektere omkring dramapedagogiske problemstillinger.
- Studentens evne til å kunne planlegge et forløp med den nødvendige metodeanalyse og strukturering.
Fordypningsoppgaven teller 40 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan påklages.
3. Praktisk utøvende eksamen - gruppe
Studentene får forelagt utvalgte tekster og/eller objekter. Gruppen har én uke til å utarbeide sin formidling i dramatisk form. Praktisk utøvende eksamen vurderes på følgende grunnlag:
- Gruppens evne til å beherske uttrykk og samspill.
- Gruppens innsikt i dramaturgiske og estetiske kriterier.
- Gruppens evne til å vurdere eget arbeid både når det gjelder prosess og produkt.
Praktisk utøvende eksamen teller 40 prosent av endelig bestått karakter.
Eksamensresultat kan ikke påklages.
I enkelte tilfeller kan praktisk/muntlige gruppeeksamener avvikles som individuell eksamen.
Alle eksamensdelene må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få endelig bestått karakter.
-
Vurderingsuttrykk
Alle
-
Sensorordning
1. Hjemmeeksamen i teaterhistorie - individuell skriftlig oppgave
En intern sensor og en bedømmersensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig.
2. Fordypningsoppgave - individuell
En intern sensor og en bedømmersensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig.
3. Praktisk utøvende eksamen - gruppe
Vurderes av to sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.
-
Emneoverlapp
En intern og en ekstern