Programplaner og emneplaner - Student
DMKH6100 Digitale medier i kunst og håndverk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Digital media in arts and crafts
- Studieprogram
-
Digitale medier i kunst og håndverkVidereutdanning for lærere i design, kunst og håndverk
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en introduksjon til;digitale medier og programvare;der;digital bildebehandling;og visuell kommunikasjon;er sentralt.;Digitale medier blir tatt i bruk som formidlingsverktøy, til utprøving og dokumentasjon, samt som selvstendig kunstnerisk uttrykk gjennom hele emnet.;Emnet legger vekt på fagdidaktiske problemstillinger og hvordan knytte det opp til læreplaner med utprøving og refleksjon.;
Emnet retter seg mot lærere i grunnskolen og undervisning i ulike fag.;
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
;
Kunnskap;
Studenten;
- har kunnskap om;ulike metoder for;utforsking og;idéutvikling;
- har kunnskap om visuell kommunikasjon i digitale medier;
- kan oppdatere sin kunnskap i arbeid med læreplaner og;digitale medier;;
;
Ferdigheter;
Studenten;
- kan utvikle, bearbeide og;presentere;idéer;
- kan anvende egnede digitale;verktøy;og teknikker;til utprøvinger;av;ulike;uttrykksformer;
- har;kommunikative;og visuelle ferdigheter i digitale medier til bruk i undervisningen;
;
Generell kompetanse;;
Studenten;
- har bevissthet om personvern og opphavsrett i tilknytning til digitale produkter;
- har;forståelse for;bruk og utprøving av digitale medier i undervisning og formidling;
- har videreutviklet;fagdidaktisk;kompetanse og kan tilrettelegge for undervisning i digitale medier;
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil bli gitt undervisning og veiledning i sentrale deler av fagområdet. Praktisk- og teoretisk arbeid er nært knyttet sammen i studiet. Det forutsettes stor grad av aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Hensikten er å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige- forståelse og uttrykksevne. Studentene skal arbeide med å analysere, vurdere, formulere og reflektere over faglige og metodiske problemstillinger, samt lede samtaler og holde egne innlegg.;
Studiet gjennomføres på deltid der undervisningen er lagt opp med;to;fysiske;samlinger.; Studiet omfatter om lag 240 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 50 timer undervisning og veiledning med lærere på samling. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og eventuelt i grupper.;
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Et praktisk-estetisk arbeid knyttet til grunnleggende teknikker i emnet.;
Arbeidskrav vurderes til Godkjent/Ikke godkjent.;
Formålet med arbeidskravet;er at studentene selv skal erfare det som har vært gjennomgått på samlingen gjennom eget praktisk arbeid og utprøving.;Arbeidskravet;vil omfatte løsning av en gitt problemstilling gjennom anvendelse av relevante verktøy samt utprøving og erfaringsinnhenting ved egen arbeidsplass.;
Studenter som får vurderingen Ikke godkjent på arbeidskravet avtaler selv ny vurdering;av arbeidskravet;med faglærer.;
;
For å kunne fremstille seg for eksamen må i tillegg følgende obligatorisk aktivitet være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist:
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studentene kan ikke ha mer enn 20 % fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:;
- faglige innføringer og demonstrasjoner;
- gjennomføring av praktiske oppgaver;
- felles faglige drøftinger og vurderinger underveis;;
- erfaringsinnhenting ved egen arbeidsplass som bedrift og skole;
- gruppe- og/eller;prosjektarbeid;
Vurdering og eksamen
Prosjektoppgave som skal gjennomføres individuelt.
Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.;Prosjektoppgaven skal bestå av en digital dokumentasjon som inneholder:;
- Et digitalt praktisk arbeid med et visuelt og/eller interaktivt produkt;
- Dokumentasjon av prosess med bilder og korte begrunnelser (inntil;1000 ord);
- En;fagdidaktisk;refleksjon av hvordan dette arbeidet er relevant for egne elever (inntil 1000 ord);
Eksamensresultatet kan påklages.;
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;
Vurderingsuttrykk
Bestått / ikke bestått;
Sensorordning
En intern sensor og en medsensor;(vurderer et utvalg av eksamensoppgavene).;
Ekstern sensor brukes jevnlig.;
Opptakskrav
Generell studiekompetanse.;;
Studiet kan tas som videreutdanning for grunn-, førskole- og faglærere.;Utdanningen tar sikte på å kvalifisere for undervisning i relevante fag i grunnskolen og andre relevante undervisningsoppgaver.;