Studieinfo emne DMKH6100 2022 HØST
DMKH6100 Digitale medier i kunst og håndverk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Digital media in arts and crafts
- Studieprogram
-
Digitale medier i kunst og håndverk
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST
2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en introduksjon til digitale medier og programvare der digital bildebehandling og visuell kommunikasjon er sentralt. Digitale medier blir tatt i bruk som formidlingsverktøy, til utprøving og dokumentasjon, samt som selvstendig kunstnerisk uttrykk gjennom hele emnet. Emnet legger vekt på fagdidaktiske problemstillinger og hvordan knytte det opp til læreplaner med utprøving og refleksjon.
Emnet retter seg mot lærere i grunnskolen og undervisning i ulike fag.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
har kunnskap om ulike metoder for utforsking og idéutvikling
har kunnskap om visuell kommunikasjon i digitale medier
kan oppdatere sin kunnskap i arbeid med læreplaner og digitale medier
Ferdigheter
Studenten
kan utvikle, bearbeide og presentere idéer
kan anvende egnede digitale verktøy og teknikker til utprøvinger av ulike uttrykksformer
har kommunikative og visuelle ferdigheter i digitale medier til bruk i undervisningen
Generell kompetanse
Studenten
har bevissthet om personvern og opphavsrett i tilknytning til digitale produkter
har forståelse for bruk og utprøving av digitale medier i undervisning og formidling
har videreutviklet fagdidaktisk kompetanse og kan tilrettelegge for undervisning i digitale medier
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil bli gitt undervisning og veiledning i sentrale deler av fagområdet. Praktisk- og teoretisk arbeid er nært knyttet sammen i studiet. Det forutsettes stor grad av aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Hensikten er å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige- forståelse og uttrykksevne. Studentene skal arbeide med å analysere, vurdere, formulere og reflektere over faglige og metodiske problemstillinger, samt lede samtaler og holde egne innlegg.
Studiet gjennomføres på deltid der undervisningen er lagt opp med to fysiske samlinger. Studiet omfatter om lag 240 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 50 timer undervisning og veiledning med lærere på samling. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og eventuelt i grupper.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Et praktisk-estetisk arbeid knyttet til grunnleggende teknikker i emnet.
Arbeidskrav vurderes til Godkjent/Ikke godkjent.
Formålet med arbeidskravet er at studentene selv skal erfare det som har vært gjennomgått på samlingen gjennom eget praktisk arbeid og utprøving. Arbeidskravet vil omfatte løsning av en gitt problemstilling gjennom anvendelse av relevante verktøy samt utprøving og erfaringsinnhenting ved egen arbeidsplass.
Studenter som får vurderingen Ikke godkjent på arbeidskravet avtaler selv ny vurdering av arbeidskravet med faglærer.
For å kunne fremstille seg for eksamen må i tillegg følgende obligatorisk aktivitet være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist:
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studentene kan ikke ha mer enn 20 % fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:
- faglige innføringer og demonstrasjoner
gjennomføring av praktiske oppgaver
felles faglige drøftinger og vurderinger underveis
erfaringsinnhenting ved egen arbeidsplass som bedrift og skole
gruppe- og/eller prosjektarbeid
Vurdering og eksamen
Prosjektoppgave som skal gjennomføres individuelt.
Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet. Prosjektoppgaven skal bestå av en digital dokumentasjon som inneholder:
Et digitalt praktisk arbeid med et visuelt og/eller interaktivt produkt
Dokumentasjon av prosess med bilder og korte begrunnelser (inntil 1000 ord)
En fagdidaktisk refleksjon av hvordan dette arbeidet er relevant for egne elever (inntil 1000 ord)
Eksamensresultatet kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått / ikke bestått
Sensorordning
En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene).
Ekstern sensor brukes jevnlig.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse.
Studiet kan tas som videreutdanning for grunn-, førskole- og faglærere. Utdanningen tar sikte på å kvalifisere for undervisning i relevante fag i grunnskolen og andre relevante undervisningsoppgaver.