EPN

DMKH6100 Digitale medier i kunst og håndverk Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital media in arts and crafts
Studieprogram
Digitale medier i kunst og håndverk
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en introduksjon til digitale medier og programvare der digital bildebehandling og visuell kommunikasjon er sentralt. Digitale medier blir tatt i bruk som formidlingsverktøy, til utprøving og dokumentasjon, samt som selvstendig kunstnerisk uttrykk gjennom hele emnet. Emnet legger vekt på fagdidaktiske problemstillinger og hvordan knytte det opp til læreplaner med utprøving og refleksjon. 

Emnet retter seg mot lærere i grunnskolen og undervisning i ulike fag. 

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

 

Kunnskap 

Studenten 

  • har kunnskap om ulike metoder for utforsking og idéutvikling 

  • har kunnskap om visuell kommunikasjon i digitale medier 

  • kan oppdatere sin kunnskap i arbeid med læreplaner og digitale medier  

 

Ferdigheter 

Studenten 

  • kan utvikle, bearbeide og presentere idéer 

  • kan anvende egnede digitale verktøy og teknikker til utprøvinger av ulike uttrykksformer 

  • har kommunikative og visuelle ferdigheter i digitale medier til bruk i undervisningen 

 

Generell kompetanse  

Studenten 

  • har bevissthet om personvern og opphavsrett i tilknytning til digitale produkter 

  • har forståelse for bruk og utprøving av digitale medier i undervisning og formidling 

  • har videreutviklet fagdidaktisk kompetanse og kan tilrettelegge for undervisning i digitale medier 

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli gitt undervisning og veiledning i sentrale deler av fagområdet. Praktisk- og teoretisk arbeid er nært knyttet sammen i studiet. Det forutsettes stor grad av aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Hensikten er å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige- forståelse og uttrykksevne. Studentene skal arbeide med å analysere, vurdere, formulere og reflektere over faglige og metodiske problemstillinger, samt lede samtaler og holde egne innlegg. 

Studiet gjennomføres på deltid der undervisningen er lagt opp med to fysiske samlinger.  Studiet omfatter om lag 240 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 50 timer undervisning og veiledning med lærere på samling. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og eventuelt i grupper. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Et praktisk-estetisk arbeid knyttet til grunnleggende teknikker i emnet. 

Arbeidskrav vurderes til Godkjent/Ikke godkjent. 

Formålet med arbeidskravet er at studentene selv skal erfare det som har vært gjennomgått på samlingen gjennom eget praktisk arbeid og utprøving. Arbeidskravet vil omfatte løsning av en gitt problemstilling gjennom anvendelse av relevante verktøy samt utprøving og erfaringsinnhenting ved egen arbeidsplass. 

Studenter som får vurderingen Ikke godkjent på arbeidskravet avtaler selv ny vurdering av arbeidskravet med faglærer. 

 

For å kunne fremstille seg for eksamen må i tillegg følgende obligatorisk aktivitet være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist:

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studentene kan ikke ha mer enn 20 % fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse: 

  • faglige innføringer og demonstrasjoner 
  • gjennomføring av praktiske oppgaver 

  • felles faglige drøftinger og vurderinger underveis  

  • erfaringsinnhenting ved egen arbeidsplass som bedrift og skole 

  • gruppe- og/eller prosjektarbeid 

Vurdering og eksamen

Prosjektoppgave som skal gjennomføres individuelt.

Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet. Prosjektoppgaven skal bestå av en digital dokumentasjon som inneholder: 

  • Et digitalt praktisk arbeid med et visuelt og/eller interaktivt produkt 

  • Dokumentasjon av prosess med bilder og korte begrunnelser (inntil 1000 ord) 

  • En fagdidaktisk refleksjon av hvordan dette arbeidet er relevant for egne elever (inntil 1000 ord) 

Eksamensresultatet kan påklages. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Vurderingsuttrykk

Bestått / ikke bestått 

Sensorordning

En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). 

Ekstern sensor brukes jevnlig. 

Opptakskrav

Generell studiekompetanse.  

Studiet kan tas som videreutdanning for grunn-, førskole- og faglærere. Utdanningen tar sikte på å kvalifisere for undervisning i relevante fag i grunnskolen og andre relevante undervisningsoppgaver.