EPN-V2

DMKH6100 Digitale medier i kunst og håndverk Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital media in arts and crafts
Studieprogram
Digitale medier i kunst og håndverk
Videreutdanning for lærere i design, kunst og håndverk
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en introduksjon til;digitale medier og programvare;der;digital bildebehandling;og visuell kommunikasjon;er sentralt.;Digitale medier blir tatt i bruk som formidlingsverktøy, til utprøving og dokumentasjon, samt som selvstendig kunstnerisk uttrykk gjennom hele emnet.;Emnet legger vekt på fagdidaktiske problemstillinger og hvordan knytte det opp til læreplaner med utprøving og refleksjon.;

Emnet retter seg mot lærere i grunnskolen og undervisning i ulike fag.;

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

;

Kunnskap;

Studenten;

  • har kunnskap om;ulike metoder for;utforsking og;idéutvikling;
  • har kunnskap om visuell kommunikasjon i digitale medier;
  • kan oppdatere sin kunnskap i arbeid med læreplaner og;digitale medier;;

;

Ferdigheter;

Studenten;

  • kan utvikle, bearbeide og;presentere;idéer;
  • kan anvende egnede digitale;verktøy;og teknikker;til utprøvinger;av;ulike;uttrykksformer;
  • har;kommunikative;og visuelle ferdigheter i digitale medier til bruk i undervisningen;

;

Generell kompetanse;;

Studenten;

  • har bevissthet om personvern og opphavsrett i tilknytning til digitale produkter;
  • har;forståelse for;bruk og utprøving av digitale medier i undervisning og formidling;
  • har videreutviklet;fagdidaktisk;kompetanse og kan tilrettelegge for undervisning i digitale medier;

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli gitt undervisning og veiledning i sentrale deler av fagområdet. Praktisk- og teoretisk arbeid er nært knyttet sammen i studiet. Det forutsettes stor grad av aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Hensikten er å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige- forståelse og uttrykksevne. Studentene skal arbeide med å analysere, vurdere, formulere og reflektere over faglige og metodiske problemstillinger, samt lede samtaler og holde egne innlegg.;

Studiet gjennomføres på deltid der undervisningen er lagt opp med;to;fysiske;samlinger.; Studiet omfatter om lag 240 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 50 timer undervisning og veiledning med lærere på samling. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og eventuelt i grupper.;

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Et praktisk-estetisk arbeid knyttet til grunnleggende teknikker i emnet.;

Arbeidskrav vurderes til Godkjent/Ikke godkjent.;

Formålet med arbeidskravet;er at studentene selv skal erfare det som har vært gjennomgått på samlingen gjennom eget praktisk arbeid og utprøving.;Arbeidskravet;vil omfatte løsning av en gitt problemstilling gjennom anvendelse av relevante verktøy samt utprøving og erfaringsinnhenting ved egen arbeidsplass.;

Studenter som får vurderingen Ikke godkjent på arbeidskravet avtaler selv ny vurdering;av arbeidskravet;med faglærer.;

;

For å kunne fremstille seg for eksamen må i tillegg følgende obligatorisk aktivitet være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist:

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studentene kan ikke ha mer enn 20 % fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:;

  • faglige innføringer og demonstrasjoner;
  • gjennomføring av praktiske oppgaver;
  • felles faglige drøftinger og vurderinger underveis;;
  • erfaringsinnhenting ved egen arbeidsplass som bedrift og skole;
  • gruppe- og/eller;prosjektarbeid;

Vurdering og eksamen

Prosjektoppgave som skal gjennomføres individuelt.

Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.;Prosjektoppgaven skal bestå av en digital dokumentasjon som inneholder:;

  • Et digitalt praktisk arbeid med et visuelt og/eller interaktivt produkt;
  • Dokumentasjon av prosess med bilder og korte begrunnelser (inntil;1000 ord);
  • En;fagdidaktisk;refleksjon av hvordan dette arbeidet er relevant for egne elever (inntil 1000 ord);

Eksamensresultatet kan påklages.;

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;

Vurderingsuttrykk

Bestått / ikke bestått;

Sensorordning

En intern sensor og en medsensor;(vurderer et utvalg av eksamensoppgavene).;

Ekstern sensor brukes jevnlig.;

Opptakskrav

Generell studiekompetanse.;;

Studiet kan tas som videreutdanning for grunn-, førskole- og faglærere.;Utdanningen tar sikte på å kvalifisere for undervisning i relevante fag i grunnskolen og andre relevante undervisningsoppgaver.;