Programplaner og emneplaner - Student
DLT6100 Digitale lære- og hjelpemidler i tilpasset opplæring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Digital Teaching and Learning Tools for Adapted Education
- Studieprogram
-
Digitale lære- og hjelpemidler i tilpasset opplæringDigitale lære- og hjelpemidler i tilpasset opplæring
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen forkunnskapskrav, men vi gjør oppmerksom på at bachelorstudiet i fotojournalistikk har generelle progresjonsbestemmelser: Normalt må hvert studieår være bestått for at studentene skal kunne fortsette studiet i neste studieår.
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kjennetegn ved gode applikasjoner og digitale ressurser som fremmer elevenes læringsutbytte og likeverdig opplæring
- har kunnskap om språk-, lese- og skriveutvikling og tiltak for å utvikle ferdigheter og eventuelt kompensere for vansker
- har kunnskap om dybdelæring, læringsstrategier og hensiktsmessige arbeidsmåter knyttet til bruk av nettbrett og PC
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sentrale digitale ressurser og digitale lære- og hjelpemidler i læringsarbeidet i begreps- og ordlæring, i lese- og skriveopplæringen, og i formidling, vurdering og analyse av elevarbeider
- kan drive utviklingsarbeid, veiledning og gi opplæring i bruk av digitale lære- og hjelpemidler på individ- og systemnivå
- kan produsere multimodalt innhold på en formålstjenlig måte som kan anvendes i opplæring og veiledning
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for hvordan anvendelse av digitale lære- og hjelpemidler må forankres i ledelse og i skolen som organisasjon har grunnleggende forståelse for betydningen av å forankre bruk av digitale lære- og hjelpemidler i pedagogisk teori og empiri (forskning)
- kan evaluere og vurdere egen opplæring, herunder bruk av teknologi rettet mot den enkelte, mot grupper og i skolen som organisasjon
Innhold
Gradert skala A-F
Arbeids- og undervisningsformer
Studiet er et asynkront nettstudie uten fysisk oppmøte på Campus. Det kan være en obligatorisk oppstartsamling på nett i oppstarten av semesteret. Gjennom studiet skal studentene utvikle sine ferdigheter og knytte det faglige innholdet til egne utprøvinger og erfaringer. Studentenes egenaktivitet og egne refleksjoner vil derfor være sentrale. Bruk av nettbrett og PC på områdene læring, lesing, skriving og formidling står sentralt i studiet.
Det forventes at studentene prøver ut programvare og arbeidsmåter på egen arbeidsplass eller annet arbeidssted, individuelt eller i gruppe.
Arbeidsmåtene veksler mellom teoretiske innføringer, utprøving av lære- og hjelpemidler i eget arbeid og nettbasert samhandling med diskusjoner og refleksjoner over læringsprosesser og læringsutbytte. Studiet er prosessorientert og fordrer stor egeninnsats fra den enkelte student.
Det praktisk arbeidet vil være knyttet opp til bruk av PC og/eller nettbrett som verktøy. Det forutsettes at studentene aktivt bruker egen arbeidssituasjon eller oppsøker relevant praksis som grunnlag for utprøving, refleksjon og læring.
Studentene skal gjennomføre tre arbeidskrav og én individuell prosjekteksamen i emnet. I arbeidskravene vil det inngå kunnskapsdeling i eget kollegium og utprøving av ny faglig kunnskap.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet er inndelt i fire delemner:
1. Persepsjon, psykologi og semiotisk bildeanalyse 2. Kommunikasjonsteori og bildekritikk 3. Krig, protestbevegelser og identiteter 4. Virkelighet, KI og bildejournalistikk
Kurset innledes med samlinger over i to dager per uke som dekker hvert av delemnene. Samlingsdagene inneholder forelesninger og gruppeoppgaver knytta til pensumlesning, plenumsoppgaver og evaluering av medstudenters oppgaver. I samlingene formidles også erfaringskunnskap fra forelesere og gjesteforeleser som ikke alltid dekkes av pensum.
Undervisningen foregår fysisk, på campus.
Vurdering og eksamen
I emnet inngår teknologi, material- og produksjonsprosesser sett i sammenheng. 2D og 3D produksjonsverktøy vil belyse produksjonstilrettelegging som anvendes i dagens mote- og tekstilmarked.
Fokus rettes mot teknologi, design og produksjon av produkter og systemer for bærekraftig utvikling i et økologisk, sosialt og økonomisk miljø.
Emnet har en praktisk og teoretisk komponent, som omhandler kommersiell og konseptuell motedesign.
Hjelpemidler ved eksamen
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten:
- har kunnskap om materialbruk i en bærekraftig produksjonssammenheng
- kan ulike produksjonsprosesser i fremstilling av klær
- har kunnskap om digitale verktøy i en produksjonsprosess
Ferdigheter
Studenten:
- kan vurdere kvalitet- og bærekraftige materialer i sine prosjekter
- har kjennskap til bruk av digitale verktøy i fremstilling av mønster og tilrettelegging for produksjon
Generell kompetanse
Studenten:
- kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom funksjon, teknikk og bruken av estetiske virkemidler i et bærekraftig perspektiv
- kan eksperimentere og arbeide selvstendig innenfor fagområdet
Vurderingsuttrykk
Eksamen er en tre dagers individuell skriftlig analytisk hjemmeeksamen. Omfang: maksimalt 3000 ord. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial eller Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Til eksamen vil studentene kunne bli prøvd i refleksjoner og analyser i forhold til litteratur i pensum og kunnskapsinnholdet i emnets undervisning.
Sensorordning
Fagtekstmallen som hjelpemidler ved skrivning av hjemmeeksamen er anbefallt sånn at regler for kildehenvisning følges.