Programplaner og emneplaner - Student
DLT6100 Digitale lære- og hjelpemidler i tilpasset opplæring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Digital Teaching and Learning Tools for Adapted Education
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
-
Innledning
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om opplæringsloven og læreplaner og kan knytte disse til drama som læringsform i grunnskolen
- har kunnskap om fagets historie, betydning og relevans i et historisk og nåtidig samfunnsperspektiv
- har kunnskap om ulike teoretiske perspektiver og relevant forskning knyttet til undervisning og læring i faget
- har kunnskap om ulike undervisnings- vurderings- og veiledningsformer som egner seg i arbeidet med drama- og teaterprosesser med barn og unge
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisningsforløp med utgangspunkt i læreplaner for grunnskolen
- kan samarbeide om å skape et trygt og inkluderende læringsmiljø, tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer i grunnskolen
- kan reflektere over og drøfte relevant fagteori knyttet til dramapedagogiske prosesser og teaterproduksjon med barn og unge
- kan analysere og anvende relevant fagteori knyttet til estetisk og utforskende arbeid med barn og unge
- kan begrunne og drøfte fagets betydning og relevans i et historisk, nåtidig og fremtidig samfunnsperspektiv
- kan vurdere elevenes læring og bidra til at elevene reflekterer over egen utvikling
Generelle kompetanse
Studenten
- kan delta i, og aktivt bidra i utviklingen av et profesjonsfelleskap
- kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv
- kan bidra til å fremme forståelse for mangfold og ulike kulturelle uttrykk i samtiden
-
Læringsutbytte
Arbeidet ses i sammenheng med praksisopplæringen (se egen emneplan for praksis). Alle sentrale aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom studie av pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-/prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer.
-
Innhold
Studiet er et nettbasert deltidsstudium over ett semester, og både introduksjon av fagstoff, samhandling, veiledning, og innlevering av arbeidskrav og eksamen vil være nettbasert.
Studiet kan tilbys både i høstsemesteret og i vårsemesteret, og eksamen er ved avslutning av emnet.
Sentrale temaer i studiet:
- Gjeldene regler, lover og planer knyttet til opplæring og digitale lære- og hjelpemidler
- Lese- og skriveutvikling og tilrettelegging
- Leseopplæring og bruk av digitale verktøy
- Digitale bøker, læringsressurser og hjelpemidler for elever med språk-, lese- og skrivevansker
- Nettbaserte verktøy for å lage læringsressurser og undervisningsopplegg
- Bruk av video og videoredigering
- Dybdelæring og læringsstrategier
- Digital undervisning og samhandling
- Trender og utviklingstendenser knyttet til teknologiutvikling og bruk av digitale lære- og hjelpemidler
- Tilpasset opplæring og spesialundervisning i skolen
- Innovasjons- og utviklingsarbeid i skolen og organisasjoner
-
Arbeids- og undervisningsformer
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen:
- Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
- Gruppeoppgave knyttet til drama som læringsform (2-4 studenter). Oppgaven presenteres for medstudenter og lærer.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskravene skal bidra til å sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen og bidra til refleksjon og læring. Arbeidskravene leveres innen fastsatte frister. Gyldig fravær, dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
Studentene skal gjennomføre tre arbeidskrav og én individuell prosjekteksamen i emnet. I arbeidskravene vil det inngå kunnskapsdeling i egen eller annen egnet organisasjon og utprøving av ny faglig kunnskap. Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges. Studentene skal i tillegg gi hverandre vurdering på ett arbeidskrav.
Nærmere informasjon og retningslinjer knyttet til arbeidskrav og eksamen vil bli gitt ved studiestart.
Følgende tre arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav 1
Individuell refleksjonsoppgave knyttet til emnets innhold. Arbeidskravet dokumenteres i form av en podkast eller video, og et kort skriftlig sammendrag av litteraturen som er benyttet. Omfanget på podkast/video er 3-5 minutter eller etter avtale med emneansvarlig, og sammendraget skal være på maks 1000 ord + referanselisteliste.
Arbeidskrav 2
Individuell refleksjonsoppgave knyttet til et utviklingsarbeid. Arbeidskravet dokumenteres i form av en podkast eller video, og et kort skriftlig sammendrag av litteraturen som er benyttet. Omfanget på podkast/video er 3-5 minutter eller etter avtale med emneansvarlig, og sammendraget skal være på maks 1000 ord + referanseliste
Arbeidskrav 3
Individuelt, eller i grupper på 2-5 studenter, skal studentene presentere og drøfte utprøving av digitale lære- og hjelpemidler i egen eller annen egnet organisasjon. Dette dokumenteres ved en multimodal presentasjon der studentene skal oppsummere diskusjonen og vurdere læringsutbyttet av arbeidskravet. Presentasjonen skal inneholde minst to av følgende elementer: video/bilde/tekst /lyd. Ved bruk av for eksempel video og tekst, eller digital historiefortelling, skal omfanget være på 8-10 minutter eller etter avtale med emneansvarlig. Ved gruppeinnlevering utvides omfanget til 12 - 15 minutter eller etter avtale med emneansvarlig.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang
-
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F
-
Vurderingsuttrykk
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
-
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.