EPN-V2

DAVE3620 Praktisk IT-prosjekt Emneplan

Engelsk emnenavn
Practical IT-Project
Studieprogram
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Det er to typer praktiske prosjekter i dette emnet som studenten kan velge mellom:

  • Bedriftsrelevant prosjekt: Studenten gjennomfører et IT-prosjekt ved en relevant IT-bedrift. Gjennomføringen av emnet forutsetter et opphold ved en IT-bedrift tilsvarende to dager i uken over en 12 ukers periode.
  • Samfunnskontakt prosjekt (På engelsk: Outreach Activity): Studenten gjennomfører et IT-prosjekt for å skape interesse for IT-utdanningene. For å nå publikum, skal studenten presentere prosjektet på et relevant arrangement, som for eksempel utdanningsmesser, skolebesøk, åpen dag, osv. Andre relevante samfunnskontakt prosjekter kan også vurderes i samråd med veileder.

Forutsetningen for å kunne ta bedriftsrelevant prosjekter at studenten ordner seg plass i en IT bedrift med veileder i bedriften i tillegg til en intern veileder ved HiOA. Forutsetningen for å kunne ta samfunnskontakt prosjekter at studenten avtaler prosjekt-temaet med en intern veileder ved HiOA før semesterstart. Bygger på datafaglige emner fra 1. studeåret. Prosjekt kan utføres i sommer.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • bli bevisst om en rekke problemstillinger knyttet til IT.
  • utvikle en forståelse av forretningsprosesser og organisatoriske strukturer.

Ferdigheter

Studenten:

  • kunne anvende teoretisk kunnskap i en IT-bransje sammenheng.
  • kunne løse praktiske industri-relevante eller samfunnsrelevante problemer knyttet ti IT.

Generell kompetanse

Studenten:

  • anvende tekniske prinsipper for å løse ett eller flere problemer relevant for næringslivet/samfunnet.
  • definere et problem og mulige løsninger
  • inneha forståelse av betydningen av organisatorisk dynamikk og arbeidsrelasjoner
  • kunne utøve profesjonell kommunikasjon både skriftlig og muntlig

Innhold

Det er sterkt anbefalt å møte på første forelesning fordi det vil bli gitt viktig informasjon.

Arbeids- og undervisningsformer

Jevnlig oppfølging av prosjektarbeidet (ukentlig). Det skal skrives en rapport som beskriver prosjektet og hva studenten har fått ut av deltakelse i prosjektet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Tre obligatoriske arbeider må være godkjent for å kunne avlegge slutteksamen. Frist for innlevering av de obligatoriske arbeider og andre detaljer fremgår av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.

Vurdering og eksamen

  • Sluttrapport

Eksamensresultat kan påklages.

Sluttrapport skal vurderes av generell inntrykk, faglig innsikt, teoretisk innsikt, gjennomføring, resultat i forhold til eget bidrag, refleksjon og måloppnåelse, og fremstilling. Typisk størrelse av rapport er ca. 15-20 sider.

Emnet kan ved ny/utsatt eksamen benytte muntlig eksamen, resultatet kan da ikke påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

-

Vurderingsuttrykk

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Sensorordning

Sensorordning: En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.