EPN-V2

DAVE3606 Ressurseffektive programmer Emneplan

Engelsk emnenavn
Resource-efficient programs
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i ingeniørfag – matematisk modellering og datavitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Studentene skal tilegne seg kunnskap og innsikt i utvikling av ressurseffektive programmer. Emnet vil være et nyttig fundament for studenter som ønsker å skrive ressurskrevende og komplekse programmer, slik som spill, simuleringer og visualisering, eller programmer som skal kjøre i ressursfattige miljøer.

Anbefalte forkunnskaper

Studentene bør ha gjennomført emnene DAPE1400 Programmering og DATS2300 Algoritmer og datastrukturer, eller tilsvarende emner.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten kan:

  • beskrive hva som gjør et program beregningskrevende eller minnekrevende.
  • gjøre rede for fordeler og utfordringer knyttet parallellprogrammering
  • gjøre rede for hva designmønstre er og gi eksempler på slike

Ferdigheter

Studenten kan:

  • anvende ressurseffektive programmeringsmetoder i egne prosjekter
  • lage egne ressurseffektive minnestrukturer
  • bruke designmønstre og andre abstraksjoner effektivt

Generell kompetanse

Studenten:

  • har generell forståelse for utvikling av ressurseffektive programmer
  • kjenner til teknikker for effektivisering av programmer på høyere og lavere abstraksjonsnivå

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger og øvinger. Selvstudium med aktiv bruk av eksterne kilder forventes.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

En gruppeoppgave hvor

  • hver gruppe skal bestå av 2-3 studenter.
  • innleveringen består av programkode og en kort rapport med begrunnelse på valg gjort i utviklingen.
  • oppgaven kan leveres på nytt én gang dersom den ikke blir godkjent.

Vurdering og eksamen

Knowledge

The student

· has knowledge of the child welfare service’s social mandate and the division of tasks and responsibility in the social welfare administration

· has knowledge of children’s upbringing and childhood with particular emphasis on understanding children, young people and families in vulnerable life situations

· has knowledge of preventive work and social pedagogy work with children and young people in vulnerable life situations and their families

· has knowledge of social pedagogy, their own profession and the history of child welfare and its role in society

· has knowledge of how the design of health and social policy affects priorities and professional practice in the area of child welfare

· is familiar with entrepreneurship and innovation in child welfare

· has knowledge of how creative methods form part of a child welfare officer's relational competence

Skills

The student

· can reflect on the effect of welfare policy on professional practice

· can reflect on the complex professional role of child welfare officers

· has an understanding of how different activities are initiated and managed with emphasis on mastery and participation

· can reflect on how their own reactions, feelings and experience can influence interactions with others

General competence

The student

· is familiar with key health and social policy issues, the development of the welfare state and relevant professions

· has an understanding of how the child welfare service’s organisation and structure affect the performance of social pedagogy work

· has insight into how creative methods can be used in relational work with children and families

· has emerging insight into how to sort their own reactions and feelings in their professional practice

Hjelpemidler ved eksamen

The course is taught through lectures, self-study, base groups, skills training in groups and other teaching methods as needed.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneoverlapp

Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med DAVE3605