Programplaner og emneplaner - Student
DAVE3606 Ressurseffektive programmer Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Resource-efficient programs
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - dataBachelorstudium i ingeniørfag – matematisk modellering og datavitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studentene skal tilegne seg kunnskap og innsikt i utvikling av ressurseffektive programmer. Emnet vil være et nyttig fundament for studenter som ønsker å skrive ressurskrevende og komplekse programmer, slik som spill, simuleringer og visualisering, eller programmer som skal kjøre i ressursfattige miljøer.
Anbefalte forkunnskaper
Studentene bør ha gjennomført emnene DAPE1400 Programmering og DATS2300 Algoritmer og datastrukturer, eller tilsvarende emner.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten kan:
- beskrive hva som gjør et program beregningskrevende eller minnekrevende.
- gjøre rede for fordeler og utfordringer knyttet parallellprogrammering
- gjøre rede for hva designmønstre er og gi eksempler på slike
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende ressurseffektive programmeringsmetoder i egne prosjekter
- lage egne ressurseffektive minnestrukturer
- bruke designmønstre og andre abstraksjoner effektivt
Generell kompetanse
Studenten:
- har generell forståelse for utvikling av ressurseffektive programmer
- kjenner til teknikker for effektivisering av programmer på høyere og lavere abstraksjonsnivå
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger og øvinger. Selvstudium med aktiv bruk av eksterne kilder forventes.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
En gruppeoppgave hvor
- hver gruppe skal bestå av 2-3 studenter.
- innleveringen består av programkode og en kort rapport med begrunnelse på valg gjort i utviklingen.
- oppgaven kan leveres på nytt én gang dersom den ikke blir godkjent.
Vurdering og eksamen
Knowledge
The student
· has knowledge of the child welfare service’s social mandate and the division of tasks and responsibility in the social welfare administration
· has knowledge of children’s upbringing and childhood with particular emphasis on understanding children, young people and families in vulnerable life situations
· has knowledge of preventive work and social pedagogy work with children and young people in vulnerable life situations and their families
· has knowledge of social pedagogy, their own profession and the history of child welfare and its role in society
· has knowledge of how the design of health and social policy affects priorities and professional practice in the area of child welfare
· is familiar with entrepreneurship and innovation in child welfare
· has knowledge of how creative methods form part of a child welfare officer's relational competence
Skills
The student
· can reflect on the effect of welfare policy on professional practice
· can reflect on the complex professional role of child welfare officers
· has an understanding of how different activities are initiated and managed with emphasis on mastery and participation
· can reflect on how their own reactions, feelings and experience can influence interactions with others
General competence
The student
· is familiar with key health and social policy issues, the development of the welfare state and relevant professions
· has an understanding of how the child welfare service’s organisation and structure affect the performance of social pedagogy work
· has insight into how creative methods can be used in relational work with children and families
· has emerging insight into how to sort their own reactions and feelings in their professional practice
Hjelpemidler ved eksamen
The course is taught through lectures, self-study, base groups, skills training in groups and other teaching methods as needed.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Emneoverlapp
Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med DAVE3605