EPN-V2

DAVE3600 Apputvikling Emneplan

Engelsk emnenavn
App Development
Studieprogram
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Gradert skala A-F.

Anbefalte forkunnskaper

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • kjenner til myndighetenes krav vedr. sikkerhet ved anlegg som omsetter energi
  • forstår for sammenhengen mellom tekniske anlegg og den integrerte styring, regulering og overvåkning
  • kjenner til algoritmene for den tradisjonelle reguleringen og prinsippene for moderne DDC regulatorer og PLS enheter.
  • forstår pådragsorganer og aktuatorer
  • kjenner til BUS systemer og de ulike nivåene i moderne byggautomasjon
  • kjenner til bruken og omfanget av SD-anlegg
  • kan vurdere anvendelsen av ulike alternativer til bygg automasjon ut fra økonomisk synspunkt
  • forstår systemdefinisjon, delsystemer, systemgrenser, systemanalyse, enkel modellering og numeriske beregning
  • forstår grunnleggende sammenhenger mellom enkeltelementer og systemer som helhet

Ferdigheter

Studenten kan:

  • prosjektere et feltbus anlegg
  • programmere PLS/DDC anlegg
  • programmere et enkelt HMI (Human-Machine Interface) system
  • tegne og beskrive blokkdiagrammer for reguleringssløyfer og styrekretser
  • tegne og beskrive styrings strategier for bygnigsautomasjon
  • velge mellom ulike signaltyper ut fra nøyaktighetskrav og lokale hensyn
  • foreta en generell og enkel stabilitetsanalyse av et reguleringssystem
  • utøve faglig ledelse

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • vurdere omfang og kvalitetsnivå på byggautomasjonen i en bygning med energitekniske anlegg
  • planlegge og gjennomføre et prosjekt der byggautomasjon inngår
  • fungere som prosjektmedarbeider med hensyn til planlegging, bygging, og drift av byggautomasjon som er integrert i energitekniske anlegg

Forkunnskapskrav

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om den vestlige familiens historiske endringer
  • inngående kunnskap om velferdsstaten og familien
  • fordypet kunnskap om foreldreskap og barndom, blant annet om hvordan kjønn, klasse og etnisitet påvirker forståelse av barn, foreldre og familie
  • kunnskap om hvordan levekår påvirker barns og familiers hverdagsliv

Ferdigheter

Studenten kan

  • reflektere over normativitet ved familieterapifeltet
  • analysere familier ut i fra ulike perspektiver
  • analysere barn og foreldre ut i fra ulike perspektiver
  • anvende teoretiske perspektiver til å belyse kompleksiteten i familieterapifeltet
  • koble teoretisk kompetanse til ulike praksissituasjoner

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere familierelaterte fenomener ut i fra ulike perspektiver
  • tenke etisk når forskning formidles og anvendes i det terapeutiske praksisfeltet

Læringsutbytte

Emnet bygger på DAPE1400 Programmering og DAPE2000 Matematikk med statistikk. Studenter som ikke har grunnleggende programmerings- og statistikk-kunnskap vil måtte påregne en betydelig egeninnsats for å dekke dette.

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger. Utviklingsarbeid individuelt eller i gruppe på to.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen i emnet er en individuell skoleeksamen på 4 timer.

Vurdering og eksamen

Eksamen høsten 2020:

Mappevurdering med følgende mappekrav:

  • to parprosjekter - app (zippet prosjekt) med dokumenterende rapport på 5-10 sider
  • en individuell oppgave - app (zippet prosjekt) med dokumenterende rapport på 5-10 sider

Mappen gis en helhetlig vurdering med én karakter. Alle deler i mappen må vurderes til bestått for at studenten skal kunne få bestått emnet.

Eksamensresultat kan påklages.

Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform også bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.

[Eksamen tidligere]: Mappevurdering med følgende mappekrav:

  • to individuelle eller parprosjekter - app (zippet prosjekt) med dokumenterende rapport på 5-10 sider
  • en individuell oppgave - app (zippet prosjekt) med dokumenterende rapport på 5-10 sider

Mappen gis en helhetlig vurdering med én karakter. Alle deler i mappen må vurderes til bestått for at studenten skal kunne få bestått emnet.

Eksamensresultat kan påklages.

Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform også bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skal A-F.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av eksamensbesvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneoverlapp

For de som tar dette emnet som et valgemne anbefales det at studentene har tatt SSA4000 Teorier i sosialt arbeid ved institutt for sosialfag, eller tilsvarende emner fra et annet sted, som gir grunnlag for å anvende ulike teorier og perspektiver til å analysere sosialfaglige problemstillinger