EPN-V2

DATS2300 Algoritmer og datastrukturer Emneplan

Engelsk emnenavn
Algorithms and Data Structures
Studieprogram
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i ingeniørfag – matematisk modellering og datavitenskap
Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Ingen forkunnskapskrav.

Anbefalte forkunnskaper

Emnet bygger på DAPE1300 Diskret matematikk, DAPE1400 Programmering og DATS1600/DATA1600 Programutvikling.

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om det norske skolesystemet og styringsdokumenter som regulerer skolens virksomhet
  • har kunnskap om grunnleggende profesjonsetiske prinsipper og dilemmaer i tilknytning til undervisning og læring i skolen
  • har kunnskap om overganger mellom trinn og skoleslag
  • har kunnskap om arbeid med verdier og holdninger i undervisningen for å fremme kritisk refleksjon og handlingskompetanse hos elevene

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over didaktiske og skolefaglige spørsmål knyttet til elever med ulik bakgrunn
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning som fremmer oppslutning om bærekraftig utvikling og demokrati

Generell kompetanse

Studenten

  • kan aktivt forholde seg til hvordan profesjonelle verdivalg påvirker elevenes læringsarbeid
  • kan forstå sammenhenger mellom relevant forskning og muligheter i pedagogisk praksis

Læringsutbytte

Undervisningen i emnet går over ett semester og tar i bruk varierte arbeidsformer og undervisningsmetoder. Individuelt arbeid i form av selvstudium, fagskriving og oppgaveløsning veksler med gruppearbeid, arbeid i klassen og forelesninger. Med bakgrunn i studentenes norskspråklige ferdigheter vil en eventuell opplæring i norsk språk, praksisopplæring og fagopplæring i kompletterende lærerutdanning være nært knyttet sammen.Flere oppgaver og arbeidskrav vil være knyttet til studentens erfaring og arbeid på praksisskolen

Arbeids- og undervisningsformer

Praksisopplæring

For nærmere beskrivelser av praksisopplæring, se egen praksisplan.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før skriftlig skoleeksamen kan avlegges:

Lærerintervju:

Individuell skriftlig og individuell muntlig presentasjon. Målet med arbeidskravet er at studenten skal reflektere rundt sin egen lærersosialisering. Lærerintervjuet og pensumlitteratur skal gi en bakgrunn for studentenes refleksjoner. Oppgaven er todelt med en skriftlig del (1200 ord, +/- 10 %) og et muntlig framlegg (ca 15 min). I etterkant av arbeidskravet vil studenter få veiledning.

Profesjonsetikk:

Individuell skriftlig innlevering og individuell muntlig presentasjon. Målet med arbeidskravet er at studentene skal få øvelse i å forholde seg aktivt til etiske verdivalg i læreres hverdag. Arbeidskravet er knyttet til praksisopplæringen der studentene skal identifisere et profesjonsetisk dilemma, og analysere dette ved bruk av teori og modeller. Individuell skriftlig innlevering (1500 ord, +/- 10 %) og muntlig framlegg (ca15 min).

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/ utførelser. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Se nærmere omtale av arbeidskrav i programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

For å kunne avlegge eksamen i emnet kreves deltakelse i undervisning:

  • Udokumentert fravær som overstiger 20 prosent medfører at studenten ikke får avlegge eksamen.
  • Studenter med dokumentert gyldig fravær fra undervisning som overstiger 20 prosent, må levere et skriftlig arbeid som kompenserer for fraværet.

Se nærmere omtale av obligatorisk tilstedeværelse i programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Skriftlig eksamen under tilsyn, fire timer.

Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Vurdering og eksamen

Ingen.

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes gradert karakterskala med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes to interne sensorer, tilsynssensor kvalitetssikrer eksamensoppgaven.

Sensorordning

Lærerprofesjonalitet i skolen:

  • lærerens mandat og oppgaver i lys av styringsdokumenter
  • den norske skolens innhold og verdigrunnlag
  • overganger mellom trinn og skoleslag
  • demokratisk deltakelse og medvirkning

Lærerarbeid:

  • planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring
  • grunnleggende ferdigheter
  • profesjonsetikk

Emneoverlapp

Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: ITPE2300, LO140A og LO140I.

Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.