Programplaner og emneplaner - Student
DATA3790 Privacy and identity technology project Course description
- Course name in Norwegian
- Personvern- og identitetsteknologiprosjekt
- Study programme
-
Bachelor in Applied Computer TechnologyBachelor's Degree Programme in Software EngineeringBachelor's Degree Programme in Information Technology
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
FALL 2021
SPRING 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
Følgende oppgaver:
1. Barnesykepleierens funksjon og ansvar for å ivareta akutt og/eller kritisk syke barn
Studentene utarbeider problemstilling selv.
Utføres i gruppe på tre til fem studenter.
Omfang: 3000 ord (+/¿ 20 prosent).
Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering .
Studentene får skriftlig tilbakemelding fra faglærer.
2. Barnesykepleierens funksjon og ansvar for å ivareta premature barns grunnleggende behov
Studentene utarbeider problemstilling selv med utgangspunkt i en pasientsituasjon der barnet har en gestasjonsalder < 28 uker.
Utføres individuelt.
Omfang: 3000 ord (+/¿ 20 prosent).
Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering .
Studenten får skriftlig tilbakemelding fra medstudent og muntlig tilbakemelding fra faglærer
Required preliminary courses
Vurderingsform: Skriftlig fordypningsoppgave utført individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter. Oppgaven skal bestå av en prosjektbeskrivelse til masteroppgaven og skal utarbeides i henhold til gjeldende retningslinjer. Det avsettes fem skriveuker til arbeidet med oppgaven. Det gis fire timer veiledning per oppgave. Omfang: 5000 ord (+/¿ 20 prosent).
Tidspunkt: 3. semester.
Vurderingsuttrykk: Det gis bokstavkarakter i skalaen A¿F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått. Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Ved karakteren F kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven én gang.
Sensorordning: Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav én sensor må være ekstern.
Pensumliste
Aadland, E. (1998). Etikk for helse- og sosialarbeidere. (3. utg.) Oslo: Det Norske Samlaget. (18 s.) Kap. 11: Den etiske refleksjonsprosessen
Barnesykepleieforbundet Norsk Sykepleieforbund (2009). Funksjonsbeskrivelse for barnesykepleier . (3 s.) Lastet ned 16.03.15 fra: https://www.nsf.no/Content/300013/Funksjonsbeskrivelse%20for%20Barnesykepleier%20des%202009.pdf
Brouwers, M., Kho, M. E., Browman, G. P., Burgers, J. S., Cluzeau, F., Feder, G., Fervers, B., Graham, I. D., Grimshaw, J., Hanna, S., Littlejohns, P., Makarski, J., Zitzelsberger, L. for the AGREE Next Steps Consortium. AGREE II: Advancing guideline development, reporting and evaluation in healthcare. Can Med Assoc J. 2010. Dec 2010; 182:E839-842; doi:10.1503/090449 (4 s.)
Capurso, M. & Ragni, B. (2016) Psycho-educational preparation of children for anaesthesia: A review of intervention methods. Patient Education and Counseling 99; 173 ¿ 185 (12 sider)
Carter, B. (2011) Researching Children and young People: Exploring the Ethical Territory. I G. M. Brykczy´nska & Simons, J. (edt.) Ethical and Philosophical Aspects of Nursing Children and Young People. West Sussex, Wiley-Blackwell (s. 201-219) (19 s.)
Chinn, P. L. & Kramer, M. K. (2011). Integrated theory and knowledge development in nursing . (8.utg.). Missouri: Mosby. (36 s.)
Kap. 1: Nursing¿s Fundamental Patterns of Knowing, s. 1-22
Kap. 5: Personal Knowledge Development, s. 109-123
Coyne, I. (2011) Children¿s Experience of Hospitalisation and Their Participation in Health-Care Decision-Making. I G.M. Brykczy´nska & Simons, J. (edt.) Ethical and Philosophical Aspects of Nursing Children and Young People. West Sussex, Wiley-Blackwell (s. 127 ¿ 140/143) (14 s.)
Coyne, I. & Harder, M. (2011) Children¿s participation in decision-making: Balancing protection shared decision-making using a situational perspective. Journal of Child Health Care, 15 : 312 ¿ 319 (8 s.)
DeMaso, D. R. & Snell, C. (2013) Promoting coping in children facing pediatric surgery. Seminars in Pediatric Surgery 22: 134 -138 (4)
Gjems, S. & Diseth, T. H. (2011) Forebygging og behandling av psykologiske traumer hos somatisk syke barn. Tidsskrift for Norsk Psykologforening , 48, 857-862 (6 s.)
Grindheim, H. K. & Håpoldøy, R. (2014) Å forske på barns premisser. Sykepleien 8; 50-53 (4 s.) Foster, M. J., Whitehead, L., Maybee, P. & Cullens, V. (2013)The parents', hospitalized child's, and health care providers' perceptions and experiences of family centered care within a pediatric critical care setting: a metasynthesis of qualitative research. Journal of family nursing . Vol. 19(4), pp. 431-468 (38 s.)
Hansen, T. W. R. & Førde, R. (2016) Premature og behandlingsgrenser. Tidsskrift for Den norske legeforening 136 (1); 45-47 (3 s.)
Haraldstad, K., Sørum, R., Eide, H., Natvig, G. K. & Helseth, S. (2011) Pain in children and adolescents: prevalence, impact on daily life, and parents¿ perception, a school survey. Scandinavian Journal of Caring Sciences 25 , 27-31. (9 s.)
Helsedirektoratet (2012). Veileder for utvikling av kunnskapsbaserte retningslinjer. IS-1870. www.helsedirektoratet.no. (48 s.)
Jensen, T. K. (2011) Posttraumatisk stress hos barn og unge ¿ forståelse og prinsipper for behandling, Tidsskrift for Norsk Psykologforening , 48, 57-63 (7 s.)
Konsmo, T., de Vibe, M., Bakke, T., Udness, E., Eggesvik, S., Norheim, G., Brudvik, M. & Veg, A. (2015) Modell for kvalitetsforbedring; utvikling og bruk av modellen i praktisk forbedringsarbeid. Notat nr. 1 om kvalitetsutvikling fra Nasjonalt Kunnskapssenter for helsetjenesten. Oslo: Norwegian Knowledge Centre for the Health Services (36 s.)
Lehner, D. C. & Sadler, L. S. (2015) Toddler Developmental Delays After Extensive Hospitalization: Primary Care Practitioner Guidelines. Pediatric Nursing 41 (5); 236-242 (6)
Nortvedt, P. (2016). Omtanke - en innføring i sykepleiens etikk. Oslo: Gyldendal Akademisk (118 s.)
Kap. 1: Fortid og nåtid i sykepleien
Kap. 2: Begreper, teorier og prinsipper
Kap. 3: Å bruke seg selv for å hjelpe andre
Nortvedt, M. W., Jamtvedt, G., Graverholdt, B. Nordheim, L. V., & Reinar, L. M. (2012). Jobb kunnskapsbasert ¿ en arbeidsbok. Oslo: Akribe (116 s.)
Del 1: Hva er kunnskapsbasert sykepleie
Del 4: Kritisk vurdering
Del 5: Anvendelse
Palomaa, A.-K., Korhonen, A. & Pölkki, T. (2016) Factors Influencing Parental Participation in Neonatal Pain Alleviation. Journal of Pediatric Nursing 31; 519-527 (8 s.)
Reinfjell, T., Diseth, T. H. & Vikan, A. (2007). Barn og kreft: barns tilpasning til og forståelse av alvorlig sykdom. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 44 , 724-734. (10 s.)
Shields, L. (2011) The Ethics of Family-Centred Care for Hospitalised Children. I G.M. Brykczy´nska & Simons, J. (edt.) Ethical and Philosophical Aspects of Nursing Children and Young People. West Sussex, Wiley-Blackwell (s. 144 ¿ 154) (11 s.)
Tanner, C. A. (2006). Thinking like a nurse: a research-based model of clinical judgment in nursing. Journal of Nursing Education, 45 , 204-211. (6 s.)
Trimarchi, T. (2013) Fundamentals of Patient Safety and Quality Improvement I M. F. Hazinski (Red.). Nursing Care of the Critically Ill Child . St. Louis, Missouri: Elsevier Mosby. pp 1043 ¿ 1055 (12 s.)
Valentine, F. & Lowes, L. (Red.) (2007). Nursing care of children and young people with chronic illness. Oxford: Blackwell Publishing. (44 s.)
Kap. 3: Impact upon the child and family, s. 55-79
Kap. 5: Empowering children, young people and their families, s. 107-127
Vindrola-Padros, C., Martins, A., Cone, I., Bryan, G. & Gibson, F. (2016) From informed consent to dissemination: Using participatory visual methods with young people with long-term conditions at different stages of research. Global Public Health, 11 (5-6) 636-650
Til sammen: 609 sider.
(Pensumliste ajour: 1.12.16 Studadm.)
Learning outcomes
- Barnesykepleie i et historisk perspektiv.
- Barns utvikling og psykososiale behov.
- Helhetlig ivaretakelse av familien.
- Etiske teorier.
- Etisk argumentasjon og beslutningsteori.
- Kunnskapsbasert barnesykepleie.
Barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- Forebygging.
- Behandling.
- Lindring.
- Helsefremmende funksjon.
- Rehabilitering og habilitering.
- Undervisning og veiledning.
- Administrasjon og ledelse.
- Forskning og utvikling.
Teaching and learning methods
Supervision sessions with an internal and/or external supervisor.
The students are given access to relevant online resources, and receive supervision from an internal and/or external supervisor. The students will work individually or in groups of up to five students to complete a project in the field of personal data and identity technology in cooperation with relevant external parties such as businesses or public organisations. The course can be carried out individually by agreement with the course coordinator.
The course starts with a compulsory introductory session.
The projects are chosen/assigned at the start of the semester.
Course requirements
The following coursework is compulsory and must be approved before the student can take the exam:
- The course starts with a compulsory Orientation Meeting.
- A project outline that describes how the group will organise their work on the project.
- A standard learning agreement must be entered into between the project provider/supervisor and the student(s), and this must be approved by the internal supervisor before the project can begin.
- Three minutes of meetings from the supervision meetings held during the project period.
The deadline for submitting the project outline and the minutes of the meetings will be presented in the teaching plan, which is made available at the beginning of the semester.
Assessment
A portfolio exam consisting of:
1. A written project report, individual or in groups (max 5 students), 3000 words +/-10 %
2. An oral presentation, individual or in groups (max 5 students), 10 minutes + 5 minutes Q&A
The exam result cannot be appealed.
The portfolio is assessed as a whole and given a single grade, but both the project report and the oral presentation must be passed in order for the portfolio to receive a grade E or higher.
For group projects, all members of the group receive the same grade. Under exceptional circumstances, individual grades can be assigned at the discretion of the project supervisor(s) and Head of Studies.
The exam result can be appealed.
Permitted exam materials and equipment
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Grading scale
Grade scale A-F.
Examiners
Two internal examiners. External examiners are used regularly.