Programplaner og emneplaner - Student
DATA3790 Personvern- og identitetsteknologiprosjekt Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Privacy and identity technology project
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i anvendt datateknologiBachelorstudium i ingeniørfag - dataBachelorstudium i informasjonsteknologi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten gjennomfører et prosjekt innenfor personvern- og identitetsteknologi, fortrinnsvis i samarbeid med en relevant IT-bedrift, individuelt eller i gruppe på opp til fem studenter. Målet er å gi studentene en introduksjon til personvern- og identitetsteknologi, mens de løser et kommersielt problem i form av omfattende prosjektarbeid med arbeidsmengde tilsvarende 10 timer i uken over en 12 ukers periode. Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal arbeidsmengden tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode.
Med økende bruk av digitale medier og internett til å løse flere og flere av våre oppgaver både i privatlivet og i arbeidslivet (bank, handel, helse, utdanning, eksamen, ansettelser, nyhetsformidling, reiseliv etc), øker også risikoen for at personopplysninger kommer på avveie eller blir misbrukt. For å unngå dette og sikre at tilliten til de digitale løsninger holdes høy, trenger vi et godt personvern. Med godt personvern menes at personlige data tas godt vare på og benyttes på en slik måte at de er til fordel for brukere, kunder og ansatte.
Hensikten med det nye lovverket, GDPR(Personvernforordningen, General Data Protection Regulation) er å sette fokus på dette og kreve at alle virksomheter som behandler personopplysninger skal legge opp til et godt personvern, som bla betyr at de registrertes rettigheter ivaretas på en trygg og betryggende måte. Disse rettighetene handler om retten til innsyn, sletting, portabilitet, retting av feil data og begrensninger i behandling. For å etterleve de strenge krav til et godt personvern vil det være nødvendig med god støtte fra teknologi. Dette kan være teknologi som støtter i identifisering av personer, automatisering av prosesser, sikring mot svindel, håndtering av samtykker og de registrertes rettigheter, forvaltning og kvalitetssikring av databehandleravtaler, støtte i internkontroll etc.
I tillegg til prosjektene som tilbys, kan studenten selv finner et oppdrag i en relevant bedrift, offentlig organisasjon eller ideell organisasjon som stiller med en veileder (såkalt ekstern veileder). Alle studentinitierte prosjekter må godkjennes av en veileder ved OsloMet før prosjektstart.
Gjennomføringen av emnet forutsetter et opphold ved det aktuelle fagmiljøet tilsvarende to dager i uken over en 12-ukers periode.Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal oppholdet tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode.
Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.
Forkunnskapskrav
Masteroppgaven representerer et selvstendig fordypningsarbeid hvor studenten skal bruke kunnskap til å analysere og reflektere over en avgrenset problemstilling rundt et fagområde knyttet til Master i ledelse. Hensikten er å gi studenten trening i å formulere en relevant problemstilling, gjennomføre datainnsamling eller en analyse av eksisterende litteratur, samt analysere data og formidle kunnskap fra studien.
Problemstillingen skal være relevant i forhold til masterprogrammets målsetning og innhold. Temaene vil normalt ligge innen feltene strategi, ledelse, styring og økonomi. Oppgaven kan være empirisk eller teoretisk orientert og kan benytte kvalitativ eller kvantitativ metode, eller en kombinasjon av disse.
Studenten må levere (a) en prosjektbeskrivelse som redegjør for valg av problemstilling, deltakere og metode, samt relevant litteratur. Prosjektutkastet skal godkjennes før studenten får tildelt en veileder. Videre er det (b) metodemoduler som må velges knyttet til oppgavens problemstilling og disse modulene må være godkjent. Begge deler må være innlevert og godkjent for at masteroppgaven skal være godkjent.
Undervisningsspråk er norsk.
Læringsutbytte
For å gjennomføre masteroppgaven, må alle basisemnene være gjennomført og bestått. Videre må valgemner på til sammen 30 studiepoeng være gjennomført og bestått.
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- spesialisert innsikt i et avgrenset fagområde knyttet til ledelse, strategi, styring eller økonomi, (eller en kombinasjon av disse)
- inngående kunnskap om litteratur, begreper og teori som er relevante for oppgavens tematikk
- omfattende kunnskap om forskningsmetode(r) i lys av oppgavens tematikk
- god innsikt i korrekt kildehenvisning
Ferdigheter
Studenten kan
- formulere en konkret og relevant problemstilling
- gjennomføre et selvstendig og avgrenset forskningsprosjekt
- gjennomføre et forskningsprosjekt i tråd med forskningsetiske normer
- ta i bruk relevante metoder
- innsamle, systematisere, analysere og presentere kunnskap på en systematisk og oversiktlig måte
- forholde seg kritisk til forskjellige informasjonskilder
- formulere faglige resonnementer med utgangspunkt i vitenskapelig litteratur
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere og reflektere over forskningsetiske spørsmål
- reflektere over styrker og svakheter knyttet til problemstilling, datainnsamling og metoder som vedkommende har brukt
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Examination system:
- An oral group-presentation of a project and a code repository. Each group may consist of 2-3 students. The presentation and code repository counts for 50% of the final grade.
- An individual portfolio consisting of a 4,000 to 8,000 words report and a code repository. This project counts for 50% of the final grade.
Each partial exam must be assed to E or better for the course as a whole to be given a passing grade.
The oral presentation cannot be appealed.
Vurdering og eksamen
All support materials are allowed for both the oral presentation and the individual portfolio.
Hjelpemidler ved eksamen
The final assessment will be graded on a grading scale from A to E (A is the highest grade and E the lowest) and F for fail.
Vurderingsuttrykk
- Two examiners will be used, one of which can be external.
- One examiner will be used for the final examination
External examiner is used regularly
Sensorordning
To understand some of the concepts presented in this course, it is recommended to have completed mathematics at least at high school algebra level.
This course is especially designed for people who do not have any previous experience with programming.