Programplaner og emneplaner - Student
DATA3770 Helseteknologi-prosjekt Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Health technology project
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i anvendt datateknologiBachelorstudium i ingeniørfag - dataBachelorstudium i informasjonsteknologi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studentene gjennomfører et IT-prosjekt i samarbeid med et relevant helsefaglig miljø, for eksempel på Fakultet for Helsefag ved OsloMet, individuelt eller i gruppe på opp til fem studenter.
I tillegg til prosjektene som tilbys, kan studenten selv finner et oppdrag i en relevant bedrift, offentlig organisasjon eller ideell organisasjon som stiller med en veileder (såkalt ekstern veileder). Alle studentinitierte prosjekter må godkjennes av emnekoordinatoren før prosjektstart.
Gjennomføringen av emnet forutsetter et opphold ved det aktuelle fagmiljøet tilsvarende to dager i uken over en 12-ukers periode.Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal oppholdet tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode.
Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.
Anbefalte forkunnskaper
The candidate shall write an essay of approximately 2.500 - 3.500 words; The essay shall be handed in no later than 2 months after the subject is concluded.
If an essay is considered not passed, the candidate may submit a revised essay once within a specified time.
Forkunnskapskrav
Arbeids- og undervisningsformer omfatter selvstendig arbeid, prosjektarbeid i gruppe og seminarer. Seminarene vil ha fokus på vitenskapsteori og ulike vitenskapelige metoder og tilnærminger. Digitale læringsressurser gjøres tilgjengelig for studentene på forhånd og tiden på universitetet vil bli brukt til diskusjon og gruppearbeid.
Prosjektarbeid
Studentene arbeider selvstendig i grupper og får veiledning på prosjektarbeidet og oppgaveskriving. I del en skal studentene dokumentere en prosjektplan gjennom å skrive en prosjektskisse. I del to skal studentene gjennomføre prosjektet og skrive selve bacheloroppgaven. Veiledningen er organisert ut fra prosjektene studentene jobber med, og foregår dels i større grupper med innlagte presentasjoner og diskusjoner med kollegatilbakemelding, og dels i den enkelte bachelorgruppe.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
kan identifisere og diskutere sentrale problemstillinger knyttet til e-Helse og helseteknologi.har en grunnleggende forståelse av prosesser og organisatoriske strukturer innen helsevesenethar en grunnleggende forståelse av regelverk og krav til etikk, sikkerhet og personvern som ligger til grunn innenfor e-Helse og helseteknologi.Ferdigheter
Studenten:
- behersker fundamentale helsefaglige begreper og kan kommunisere med helsepersonell ved hjelp av disse begrepene.
- kjenner de viktigste utviklingsmetodene som benyttes innen helseteknologi.
- kan løse praktiske industri-relevante eller samfunnsrelevante problemer knyttet til e-Helse og helseteknologi.
Generell kompetanse
Studenten:
- kan anvende tekniske prinsipper sammen med en grunnleggende forståelse av helsefag for å løse relevante problemer innen Helseteknologi og eHelse
- kan kommunisere klart skriftlig og muntlig om problemstillinger innenfor fagområdene helseteknologi og eHelse
- kan gjøre en vurdering av hvordan et eHelse-prosjekt må forholde seg til regelverk, etikk, sikkerhet og personvern.
Arbeids- og undervisningsformer
Veiledningstimer med intern og/eller ekstern veileder. Studentene vil arbeide individuelt eller i grupper på opp til fem studenter.
Prosjektene velges/tildeles ved semesterstart.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Gradert skala A-F.
Vurdering og eksamen
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 prosent sammen med intern sensor. Øvrige besvarelser vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.
Hjelpemidler ved eksamen
Knowledge
The candidate has in-depth knowledge of
- the development and institutionalization of library and information science as a field of research
- an understanding of the concept of information and the relationship between information, knowlege and culture.
- the intellectual foundation for and theoretical perspective of the field's core areas
- the academic/professional debate about what; the platform of library and information science consists of
;
Skills
The candidate is able to
- place his/her dissertation project in a library and information science theory and research tradition
- communicate with researchers in the field and other students across sub- academic areas that the candidates chose to specialize in
- reflectively discuss the relationship between library and information science as an area of research and practice
Vurderingsuttrykk
The subject consists of seminars, lectures and independent studies. The pedagogical approach involves active participation in seminars/lectures, presentation of one's own work, commenting on presentations from the other students.
Sensorordning
Attendance at 80 % of lectures and literature seminars as well as research seminars is mandatory.