EPN-V2

DATA3770 Helseteknologi-prosjekt Emneplan

Engelsk emnenavn
Health technology project
Studieprogram
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Anbefalte forkunnskaper

Det gis gradert karakter A-F.

Forkunnskapskrav

Bygger på datafaglige emner fra 1. studieår.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • kan identifisere og diskutere sentrale problemstillinger knyttet til e-Helse og helseteknologi.
  • har en grunnleggende forståelse av prosesser og organisatoriske strukturer innen helsevesenet
  • har en grunnleggende forståelse av regelverk og krav til etikk, sikkerhet og personvern som ligger til grunn innenfor e-Helse og helseteknologi.

Ferdigheter

Studenten:

  • behersker fundamentale helsefaglige begreper og kan kommunisere med helsepersonell ved hjelp av disse begrepene.
  • kjenner de viktigste utviklingsmetodene som benyttes innen helseteknologi.
  • kan løse praktiske industri-relevante eller samfunnsrelevante problemer knyttet til e-Helse og helseteknologi.

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan anvende tekniske prinsipper sammen med en grunnleggende forståelse av helsefag for å løse relevante problemer innen Helseteknologi og eHelse
  • kan kommunisere klart skriftlig og muntlig om problemstillinger innenfor fagområdene helseteknologi og eHelse
  • kan gjøre en vurdering av hvordan et eHelse-prosjekt må forholde seg til regelverk, etikk, sikkerhet og personvern.

Arbeids- og undervisningsformer

I emnet Engelsk språklæring 2 fordyper og videreutvikler studenten sin kompetanse i engelsk språk og struktur. Ulike varianter av engelsk, læringsstrategier og læringsfremmende vurdering vil være sentrale temaer i kurset. Kurset fokuserer på integrert arbeid med grunnleggende ferdigheter.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen.

Vurdering og eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om nyanser ved lydsystemet i engelsk, ved språkets grammatiske struktur og hvordan ordtilfanget kan videreutvikles
  • har kjennskap til noen varianter av engelsk
  • har innsikt i ulike læringsstrategier som kan bidra til å gjøre at elevene kan ta hånd om egen læring og språkutvikling i et langsiktig perspektiv
  • har kunnskap om hvordan ulike faktorer kan påvirke læring av engelsk
  • har kunnskap om ulike måter å organisere opplæringen på
  • har kunnskap om hvordan muntlig og skriftlig språk kan integreres i inspirerende og meningsfulle aktiviteter
  • har kunnskap om lesing og skriving som prosesser

Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene
  • kan bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig i ulike situasjoner og sjangere med presisjon, flyt og sammenheng
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning slik at det tas hensyn til mangfoldet i elevgruppen og kulturell og språklig bakgrunn
  • kan tilpasse undervisningen til enkelteleven ved å velge og legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter som fremmer utviklingen av elevenes reseptive og produktive språkferdigheter, bl.a. ved pedagogisk bruk av digitale læringsverktøy
  • kan bevisstgjøre elevene i valg av læringsstrategier
  • kan bruke muntlige aktiviteter som utgangspunkt for skriftlige aktiviteter og omvendt
  • kan bevisstgjøre elevene på prosesser knyttet til lesing og skriving og hvordan de kan bruke disse strategisk i sin egen læring
  • kan tilrettelegge for at elevene kan skape muntlige, skriftlige og sammensatte tekster med flyt, presisjon og sammenheng
  • kan aktivt gjøre nytte av elevenes erfaringer med engelsk og eventuelt andre språk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst i et historisk perspektiv
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
  • kan vedlikeholde og utvikle egen språklige kompetanse

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Individuell seks timers skriftlig skoleeksamen.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Avsluttende karakter i Engelsk for 5.-10. trinn oppnås når G5ENG3100, G5ENG3200, G5ENG3300 og G5ENG3400 er gjennomført og bestått. Emnene vektes likt ved sammenslåing. Det gis bokstavkarakterer A-F.

Sensorordning

Ingen.