EPN-V2

DATA3740 IT-Innovasjons- og entreprenørskapsprosjekt Emneplan

Engelsk emnenavn
IT-Innovation and entrepreneurship project
Studieprogram
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Entreprenørskapsprosjekt: Studentene gjennomfører et IT-prosjekt i samarbeid med en relevant oppstartsbedrift, individuelt eller i gruppe på opp til 5 studenter. Gjennomføringen av emnet forutsetter et opphold ved en IT-oppstartsbedrift tilsvarende to dager i uken over en 12 ukers periode. Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal arbeidet tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode.

OsloMet vil tilrettelegge for å koble en eller flere studenter i gruppe med et egnet prosjekt i en oppstartsbedrift. Forutsetningen for at bedriften kan delta er å stille med et godkjent IT-entreprenørskapsprosjekt og en kompetent veileder i bedriften. Videre vil OsloMet stille med en intern veileder ved OsloMet. Studentene vil utvikle en prototype for et produkt som er relevant for oppstartsbedriften, eller utvikle og implementere ny funksjonalitet i oppstartsbedriftens teknologi.

I tillegg til prosjektene som tilbys, kan studenten selv finner et oppdrag i en relevant bedrift, offentlig organisasjon eller ideell organisasjon som stiller med en veileder (såkalt ekstern veileder). Alle studentinitierte prosjekter må godkjennes av en veileder ved OsloMet før prosjektstart.

Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.

Anbefalte forkunnskaper

Bygger på datafaglige emner fra 1. studieåret.

Forkunnskapskrav

A student who has completed this course should have the following learning outcomes:

Knowledge:

  • has advanced understanding of the concepts and methods used in biomedical systems for health monitoring, including non-invasive techniques, rehabilitation and personalised medicine.
  • has knowledge of the practical aspects of designing, building and testing biomedical devices

Skills:

  • can apply theoretical knowledge into practical settings.
  • can design, implement or advance the chosen biomedical device.
  • can analyse a practical challenge in the view of the theoretical and research-based methodologies.

General competence:

  • can analyse, present and debate specific research subjects in light of the theoretical and practical approaches.
  • can explain the subject to various audience.

Læringsutbytte

tter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten skal:

  • bli kjent med sentrale problemstillinger knyttet til innovasjon og entreprenørskap
  • forstå forretningsprosesser og organisatoriske strukturer i en oppstartsbedrift
  • ha grunnleggende oversikt over muligheter for finansiering og støtte til oppstartsbedrifter
  • ha innsikt i innovasjonsprosesser og utvikling av teknologi fra idé til prototype
  • forstå rollen og viktigheten av FNs bærekraftsmål i utvikling i utviklingen av nye teknologiske løsninger

Ferdigheter

Studenten kan:

  • ta et produkt eller en tjeneste gjennom de forskjellige fasene fra ide, design og utvikling til implementasjon og evaluering av prototype
  • selvstendig gjennomføre et IT-prosjekt innenfor rammene av et oppstartsselskap og behersker grunnleggende problemstillinger som kjennetegner entreprenørskapsprosesser
  • kommunisere skriftlig og muntlig de tekniske og forretningsmessige problemstillingene relevante til prosjektets temaområde, inkludert prosjektplan, prosjektaktiviteter og resultater til både en tekniskkyndig og ikke tekniskkyndig publikum
  • utvikle nye løsninger som eksplisitt adresserer ett eller flere av FNs bærekraftsmål

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • anvende tekniske prinsipper for å løse ett eller flere problemer relevant for næringslivet.
  • definere et problem og foreslå mulige innovative løsninger
  • være i stand til å evaluere viktigheten av organisatorisk dynamikk og arbeidsrelasjoner i oppstartsselskaper

Arbeids- og undervisningsformer

None

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen:

  • Emnet starter med en introduksjonssamling med obligatorisk oppmøte.
  • En prosjektskisse som beskriver hvordan gruppen vil gå fram for å gjennomføre sitt prosjekt.
  • En standard læringsavtale må inngås mellom oppstartselskapet og studenten(e), og denne må godkjennes av intern veleder før prosjektet kan starte.
  • Tre møtereferater fra veiledningsmøter i løpet av prosjektperioden

Frist for innlevering av prosjektskisse og møtereferatene vil fremgå av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.

Vurdering og eksamen

All aids are permitted, provided the rules for plagiarism and source referencing are complied with.

Hjelpemidler ved eksamen

Grade scale A - F

Vurderingsuttrykk

Two internal examiners. External examiner is used periodically.

Sensorordning

Olga Korostynska