Programplaner og emneplaner - Student
DATA3740 IT-Innovasjons- og entreprenørskapsprosjekt Emneplan
- Engelsk emnenavn
- IT-Innovation and entrepreneurship project
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i anvendt datateknologiBachelorstudium i ingeniørfag - dataBachelorstudium i informasjonsteknologi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Entreprenørskapsprosjekt: Studentene gjennomfører et IT-prosjekt i samarbeid med en relevant oppstartsbedrift, individuelt eller i gruppe på opp til 5 studenter. Gjennomføringen av emnet forutsetter et opphold ved en IT-oppstartsbedrift tilsvarende to dager i uken over en 12 ukers periode. Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal arbeidet tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode.
OsloMet vil tilrettelegge for å koble en eller flere studenter i gruppe med et egnet prosjekt i en oppstartsbedrift. Forutsetningen for at bedriften kan delta er å stille med et godkjent IT-entreprenørskapsprosjekt og en kompetent veileder i bedriften. Videre vil OsloMet stille med en intern veileder ved OsloMet. Studentene vil utvikle en prototype for et produkt som er relevant for oppstartsbedriften, eller utvikle og implementere ny funksjonalitet i oppstartsbedriftens teknologi.
I tillegg til prosjektene som tilbys, kan studenten selv finner et oppdrag i en relevant bedrift, offentlig organisasjon eller ideell organisasjon som stiller med en veileder (såkalt ekstern veileder). Alle studentinitierte prosjekter må godkjennes av en veileder ved OsloMet før prosjektstart.
Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.
Anbefalte forkunnskaper
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Tilstedeværelse gjennom hele dagen på 3 seminar. Seminarene inkluderer:
- Presentere individuelt 1-3 gitte tema til medstudenter
- Evaluere 1-3 presentasjoner fra medstudent (både faglig og presentasjonsteknisk)
- Oppmøte 2 dager med instruksjoner til henholdsvis flashkort opplæring i «discrete trials» og presisjonsopplæring
- Innlevering som dokumenterer opplæring av medstudent i pensum med flashkort («discrete trials»-opplæring) og etablere flyt (presisjonsopplæring)
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
tter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten skal:
- bli kjent med sentrale problemstillinger knyttet til innovasjon og entreprenørskap
- forstå forretningsprosesser og organisatoriske strukturer i en oppstartsbedrift
- ha grunnleggende oversikt over muligheter for finansiering og støtte til oppstartsbedrifter
- ha innsikt i innovasjonsprosesser og utvikling av teknologi fra idé til prototype
- forstå rollen og viktigheten av FNs bærekraftsmål i utvikling i utviklingen av nye teknologiske løsninger
Ferdigheter
Studenten kan:
- ta et produkt eller en tjeneste gjennom de forskjellige fasene fra ide, design og utvikling til implementasjon og evaluering av prototype
- selvstendig gjennomføre et IT-prosjekt innenfor rammene av et oppstartsselskap og behersker grunnleggende problemstillinger som kjennetegner entreprenørskapsprosesser
- kommunisere skriftlig og muntlig de tekniske og forretningsmessige problemstillingene relevante til prosjektets temaområde, inkludert prosjektplan, prosjektaktiviteter og resultater til både en tekniskkyndig og ikke tekniskkyndig publikum
- utvikle nye løsninger som eksplisitt adresserer ett eller flere av FNs bærekraftsmål
Generell kompetanse
Studenten kan:
- anvende tekniske prinsipper for å løse ett eller flere problemer relevant for næringslivet.
- definere et problem og foreslå mulige innovative løsninger
- være i stand til å evaluere viktigheten av organisatorisk dynamikk og arbeidsrelasjoner i oppstartsselskaper
Arbeids- og undervisningsformer
Veiledningstimer med intern og ekstern veileder. Studentene vil arbeide alene eller i grupper på 2-5 studenter ved å gjennomføre et IT-prosjekt i en oppstartsbedrift.
Emnet starter med en introduksjonssamling med obligatorisk oppmøte.
Oppstartsselskaper vil bli rekruttert igjennom eksisterende nettverk. Disse selskapene tilbyr konkrete prosjektforslag som blir evaluert og kvalitetssikret av OsloMet og utvalgte eksterne ressurser. Studentene kobles med konkrete prosjekter basert på egnethet og interesse. Samtlige prosjekter skal ha intern og ekstern veileder.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen:
- Emnet starter med en introduksjonssamling med obligatorisk oppmøte.
- En prosjektskisse som beskriver hvordan gruppen vil gå fram for å gjennomføre sitt prosjekt.
- En standard læringsavtale må inngås mellom oppstartselskapet og studenten(e), og denne må godkjennes av intern veleder før prosjektet kan starte.
- Tre møtereferater fra veiledningsmøter i løpet av prosjektperioden
Frist for innlevering av prosjektskisse og møtereferatene vil fremgå av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.
Vurdering og eksamen
Det er nødvendig å vite hvordan atferd påvirkes av betingelser i omgivelsene. Denne kunnskapen kan anvendes for å planlegge og gjennomføre ulike endring- og opplæringstiltak. l denne sammenhengen brukes et eget begrepsapparat for å foreta presise analyser av atferd og miljøpåvirkninger.
Hjelpemidler ved eksamen
Studenten må være tatt opp på studiet.
Vurderingsuttrykk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- redegjøre for de grunnleggende forutsetningene i atferdsanalysen
- redegjøre for atferdsanalyses plass innen psykologi
- redegjøre for ulike forskningsmetoder innen atferdsanalyse
- redegjøre for ulike forsterkningsbetingelser
- redegjøre for hvordan atferd etableres, overføres og opprettholdes
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende atferdsanalytiske grunnbegreper
- anvende metoder for å observere og registrere atferd
- utføre «discrete trials»-opplæring
- utføre presisjonsopplæring
Generell kompetanse
Studenten kan
- redegjøre for atferdsanalytisk strategi
- utføre og reflektere over egen presentasjonsteknikk
Sensorordning
Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er seminarer, selvstudium og studentinitiert gruppearbeid. Studentene skal presentere fagstoff på seminarene Deltakelse på disse seminarene er obligatorisk. Underveis i emnet vil det bli avholdt tester. l løpet av emnet skal studentene presentere oppgaver knyttet til pensum. Oppgavene vil bli gitt av emneansvarlig.
Gjennom presentasjoner, tester og eksamen vil studentenes læringsutbytte dokumenteres.