Programplaner og emneplaner - Student
DATA3730 Introduksjon til IT-forskning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to IT research
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
- 
                                                    
- 
    InnledningStudentgruppen gjennomfører et IT-prosjekt som en del av et forskningsprosjekt ved OsloMet eller i ved en annen forsknings- eller utdanningsinstitusjon. Gjennomføringen av emnet forutsetter arbeid på prosjektet tilsvarende to dager i uken over en 12-ukers periode. Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal arbeidet tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode. I tillegg til prosjektene som tilbys, kan studenten(e) selv finne et relevant forskningsprosjekt som er en del av et forskningsprosjekt ved OsloMet eller i ved en annen forsknings- eller utdanningsinstitusjon. Studenten(e) må få formell godkjenning for deltakelse av forskningsprosjektets leder, delprosjekt som studentgruppen skal utføre skal defineres. Delprosjektet må formelt godkjennes av emneleder som relevant og passenende i tema og omfang. I de tilfellene forskningsprosjektet ikke foregår på OsloMet, skal forskningsprosjektets leder utnevne en veileder i prosjektet. Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet. 
- 
    ForkunnskapskravIngen ut over opptakskrav. 
- 
    LæringsutbytteEtter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: Kunnskap Studenten: - forstår de grunnleggende problemstillingene knyttet til gjennomføring av forskningsprosjekter, inkludert fag- og forskningsetikk, samarbeidsmetoder, hypotesedannelse og eksperiment
- har grunnleggende forståelse av finansiering, rapportering og organisatorisk struktur i et forskningsprosjekt
- forstår muligheter og utfordringer knyttet til generalisering av forskningsresultater.
 Ferdigheter Studenten kan: - anvende vitenskapelige metoder, inkludert grunnleggende kvalitative og/eller kvantitative metoder.
- søke etter, anvende og sitere relevant vitenskapelig litteratur.
- reflektere kritisk over sammenhenger mellom forskningsspørsmål, forskningsdesign og metodevalg.
 Generell kompetanse Studenten kan: - definere et forskningsproblem, forskningsspørsmål og aktuelle metoder
- gjennomføre et vitenskapelig eksperiment vha. f.eks. brukertesting, eksperiment, spørreundersøkelse, eller prototypeimplementasjon.
- vurdere kvaliteten av de forskjellige aspektene ved en vitenskapelig undersøkelse
 
- 
    Arbeids- og undervisningsformerVeiledningstimer med intern og/eller ekstern veileder. Studentene vil arbeide i grupper på 3-5 studenter i et prosjekt som inngår som en del av et forskningsprosjekt ved OsloMet eller utenfor OsloMet, i samarbeid med forskningsprosjektets deltakere og med relevante forskningsgruppe. Emnet kan gjennomføres individuelt etter avtale med emneleder. Prosjektene velges/tildeles ved semesterstart. 
- 
    Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteterFølgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen: - En prosjektskisse som beskriver hvordan gruppen vil gå fram for å gjennomføre sitt prosjekt.
- En standard samarbeidsavtale må inngås mellom prosjekttilbyder/veileder og studenten(e), og denne må godkjennes av intern veleder før prosjektet kan starte.
- Tre møtereferater fra veiledningsmøter i løpet av prosjektperioden
- Muntlig presentasjon midtveis i semesteret, individuelt eller i gruppe (maks. 5 studenter), 10 minutter + 5 minutter til spørsmål.
 Fristene for innlevering av prosjektskisse og møtereferatene vil fremgå av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart. 
- 
    Vurdering og eksamenSkriftlig prosjektrapport (100% av karakteren) Skriflig prosjektrapport levert på slutten av semesteret. individuelt eller i gruppe (maks. 5 studenter), 4000 ord +/-10 % Normalt får alle i gruppen samme karakter, men under eksepsjonelle omstendigheter kan individuelle karakterer tildeles etter prosjektveilederen(e) og studieleder sin vurdering. Eksamensresultat kan påklages. 
- 
    Hjelpemidler ved eksamenAlle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 
- 
    VurderingsuttrykkGradert skala A-F. 
- 
    SensorordningEn intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.