EPN-V2

DATA3720 Samfunnskontaktprosjekt Emneplan

Engelsk emnenavn
Community outreach project
Studieprogram
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Studentene skal tilegne seg kunnskaper om databasedesign og ferdigheter i bruk av relasjonsdatabaser. Videre skal de utvikle ferdigheter i konstruksjon og vedlikehold av databaser samt innsikt i flerbruker og flerlags databasearkitektur. De skal få kjennskap til XML og innsikt i programmering mot databaser.

Anbefalte forkunnskaper

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • er bevisst relevante samfunnsmessige problemstillinger knyttet til teknologiutviklingen
  • behersker flere metoder for å kommunisere informasjon om teknologiutvikling til et variert publikum.
  • forstår de forskjellig faktorene som påvirker forståelse for IT og motivasjon til å lære mer om IT-relaterte problemstillinger.

Ferdigheter:

Studenten kan:

  • presentere et teknisk produkt eller prosjekt på en forståelig måte til et publikum med variert nivåer av faglig kunnskap om IT
  • presentere og diskutere rollen som IT spiller i samfunnet, med aktuelle eksempler fra hverdagslivet, nyhetssaker og populærkulturen.
  • beherske metoder for å engasjere og involvere publikum gjennom gjenkjennelige eksempler og gode historier.

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • presentere og diskutere IT-relaterte temaer til et bredt publikum.
  • kommunisere klart skriftlig og muntlig om IT-relaterte problemstillinger til et publikum som ikke nødvendigvis er datakyndig.
  • motivere og engasjere et variert publikum ved hjelp av aktuelle problemstillinger innen IT

Arbeids- og undervisningsformer

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan:

  • gjøre rede for hva et databasesystem er og hvilke deler det består av
  • gjøre rede for hva nosql-databaser er og hvor dette benyttes
  • forklare hva transaksjoner er og hvordan de utføres
  • gjøre rede for bruk av indekser og ulike måter å lagre filene fysisk
  • forklare hva et datavarehus er og hvordan dette skiller seg fra et databasesystem
  • gjøre rede for hvordan ER-modellering kombinert med normalformer gir relasjonsdatabaser med god struktur

Ferdigheter

Studenten kan:

  • designe databaser ved hjelp av ER-modellering
  • opprette databaser og benytte disse ved hjelp av språket SQL
  • opprette tabeller, håndtere data i databaser, håndtere brukere og rettigheter ved hjelp av SQL
  • utføre select og subselect spørringer ved hjelp av SQL
  • tegne ER-modeller og generere databasescript ved bruk av software

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • formidle hvordan databaser dokumenteres og designes med ER-modeller

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen:

  • Emnet starter med en introduksjonssamling med obligatorisk oppmøte.
  • En prosjektskisse som beskriver hvordan gruppen vil gå fram for å gjennomføre sitt prosjekt.
  • En standard læringsavtale må inngås mellom prosjekttilbyder/veileder og studenten(e), og denne må godkjennes av intern veleder før prosjektet kan starte.
  • Tre møtereferater fra veiledningsmøter i løpet av prosjektperioden

Frist for innlevering av prosjektskisse og møtereferatene vil fremgå av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.

Vurdering og eksamen

Mappevurdering med følgende mappekrav:

  • Prosjektrapport på 2000-3000 som beskriver hvordan oppgaven har blitt løst, og som viser at studenten har en grunnleggende forståelse av prosesser og metoder som har blitt benyttet.
  • Videopresentasjon på 10 minutter som demonstrerer læringsutbyttet som studentene har oppnådd under arbeidet med prosjektet.

Mappen gis en helhetlig vurdering med én karakter, men både prosjektrapporten og muntlig presentasjonen må vurderes til bestått for at mappen som helhet skal bli vurdert til E eller bedre.

Normalt får alle i gruppen samme karakter, men under eksepsjonelle omstendigheter kan individuelle karakterer tildeles etter prosjektveilederen(e) og studieleder sin vurdering

Eksamensresultat kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Ny eksamen våren 2020: Individuell skriftlig hjemmeeksamen på 3 timer

[Tidligere: Individuell skriftlig eksamen på 3 timer.]

Eksamensresultat kan påklages.

Vurderingsuttrykk

Alle hjelpemidler tillatt.

[Ingen]

Sensorordning

Bestått/ikke bestått.