Programplaner og emneplaner - Student
DATA3710 Praktisk IT-prosjekt Emneplan
- Engelsk emnenavn
- IT project in practice
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i anvendt datateknologiBachelorstudium i ingeniørfag - dataBachelorstudium i informasjonsteknologi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal studentene gjennomføre et IT-prosjekt ved en relevant bedrift, en offentlig organisasjon eller en ideell organisasjon, individuelt eller i gruppe på opp til 5 studenter, med arbeidsmengde tilsvarende to dager i uken over en 12 ukers periode. Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal arbeidsmengden tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode.
Studentene vil arbeide med et produkt som er relevant for oppdragsgiveren, eller utvikle og implementere ny funksjonalitet for en teknologi allerede i bruk hos oppdragsgiveren.
I tillegg til prosjektene som tilbys, kan studenten selv finner et oppdrag i en relevant bedrift, offentlig organisasjon eller ideell organisasjon som stiller med en veileder (såkalt ekstern veileder). Alle studentinitierte prosjekter må godkjennes av en veileder ved OsloMet før prosjektstart.
Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.
Anbefalte forkunnskaper
Bygger på datafaglige emner fra 1. studieåret.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten skal:
- ha oversikt over de forskjellige fasene i det praktiske arbeidet med utvikling av IT-løsninger i en bedrift eller en organisasjon
- ha en forståelse av forretningsprosesser og organisatoriske strukturer
- forstå sin egen rolle i en bedrift eller organisasjon.
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende teoretisk kunnskap om IT-utvikling til et konkret, reelt problemområde
- planlegge, gjennomføre og løse praktiske problemer knyttet til IT-prosjekter.
- anvende tekniske prinsipper for å utvikle IT-løsninger som løse ett eller flere reelle problemer.
Generell kompetanse
Studenten kan:
- definere et problem og foreslå mulige løsninger til problemet
- forstå betydningen av organisatorisk dynamikk og arbeidsrelasjoner
- utøve profesjonell kommunikasjon både skriftlig og muntlig.
Arbeids- og undervisningsformer
Veiledning med intern og/eller ekstern veileder. Det skal skrives en rapport som beskriver prosjektet og hva studenten har fått ut av deltakelse i prosjektet.
Prosjektene velges/tildeles ved semesterstart.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen:
- Emnet starter med en obligatorisk introduksjonssamling.
- Studenten må levere en prosjektskisse som beskriver hvordan prosjektoppgaven skal løses. Prosjektskissen utarbeides sammen med bedriften/organisasjonen og må godkjennes av veileder ved OsloMet før prosjektet kan begynne.
- En standard læringsavtale må inngås mellom prosjekttilbyder/veileder og studenten(e), og denne må godkjennes av intern veileder før prosjektet kan starte.
- Tre møtereferater fra veiledningsmøter i løpet av prosjektperioden.
Frist for prosjektskisse og møtereferater vil fremgå av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.
Vurdering og eksamen
Mappevurdering som består av to deler:
1. Prosjektrapport, individuelt eller i gruppe (maks. 5 studenter), 3000 ord +/-10 %
2. Muntlig presentasjon, individuelt eller i gruppe (maks. 5 studenter), 10 + 5 minutter
Eksamensresultat kan ikke påklages.
Mappen gis en helhetlig vurdering med én karakter, men både prosjektrapporten og muntlig presentasjonen må vurderes til bestått for at mappen som helhet skal bli vurdert til E eller bedre.
Normalt får alle i gruppen samme karakter, men under eksepsjonelle omstendigheter kan individuelle karakterer tildeles etter prosjektveilederen(e) og studieleder sin vurdering
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.