EPN-V2

DATA3700 Kvanteinformasjonsteknologi prosjekt Emneplan

Engelsk emnenavn
Quantum Information Technologies Project
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet gir studentene muligheten til å arbeide med kvanteinformasjonsteknologier (QIT) for å løse praktiske problemer og utfordringer fra virkeligheten. Emnet legger stor vekt på beregningsorientert kvantefysikk og kvanteberegning (Quantum Computing), inkludert nye felt som kvante-kunstig intelligens (AI).

    Studentene vil jobbe med prosjekter som innebærer betydelige beregningskomponenter, for eksempel ved å bruke skybaserte kvantedataplattformer som IBM Quantum Experience og OsloMets Quantum Hub med tre-qubit kvantedatamaskin.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Emner innen programmering, for eksempel DAPE1400 Programmering eller DATA1300 Hurtig utvikling med scripting-språk. Grunnleggende matematikk, for eksempel DAFE1000 Matematikk 1000, vil være en fordel.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har:

    • en grunnleggende forståelse av nøkkelbegreper innen kvanteberegning og kvantefysikk.
    • en grunnleggende forståelse av kvanteinformasjonsteknologier.
    • en forståelse av prinsippene og anvendelsene av kvanteberegning og beregningskvantemetoder (inkludert kvantekjemi).
    • en forståelse av potensialet kvanteinformasjonsteknologier har for fremtiden til databehandling og informasjonsprosessering.

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • bruke og programmere dagens kvantedatamaskiner via skybaserte plattformer.
    • anvende kvanteberegning for å løse komplekse, virkelighetsnære problemer.
    • orientere seg innen akademia, forskningsinstitusjoner og ledende teknologiselskaper som fokuserer på kvanteteknologier.

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • bruke sin forståelse av nye kvantekonsepter og teknologier og være tilpasningsdyktige og fremtidsrettede IT-profesjonelle.
    • anvende tverrfaglige metoder som kombinerer konsepter fra fysikk, informatikk og matematikk for å løse komplekse problemer.
    • kommunisere faglige problemstillinger innen kvanteinformasjonsteknologier tydelig, både skriftlig og muntlig.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Veiledningsmøter med en intern og/eller ekstern veileder. Studentene kan gjennomføre prosjektet individuelt eller i grupper på opptil fem studenter.

    Prosjektene velges/tildeles ved semesterstart.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjente for å kunne gå opp til eksamen:

    • En prosjektbeskrivelse, 1000-2000 ord, som beskriver hvordan gruppen skal organisere arbeidet med prosjektet.
    • En standard læringsavtale som må inngås mellom prosjektleverandør/veileder og studenten(e), og denne må godkjennes av emneansvarlig før prosjektet kan starte.
    • Tre referater fra veiledningsmøter i løpet av prosjektperioden.
    • En muntlig midtveispresentasjon, individuelt eller i grupper (maks 5 studenter), 10 minutter + 5 minutter spørsmål og svar.

    Fristene for innlevering av prosjektbeskrivelse og referater fra møter vil bli presentert i undervisningsplanen, som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.

  • Vurdering og eksamen

    Skriftlig prosjektrapport (100 % av sluttkarakteren). En skriftlig prosjektrapport leveres ved slutten av semesteret, individuelt eller i grupper (maks 5 studenter), maks 5000 ord.

    For gruppeprosjekter får alle medlemmene i gruppen samme karakter.

    Eksamensresultatet kan påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt, så lenge reglene for kildehenvisning overholdes.

  • Vurderingsuttrykk

    Grade skala A-F.

  • Sensorordning

    One internal examiner. External examiners are used regularly.