EPN-V2

DATA3700 Kvanteinformasjonsteknologi prosjekt Emneplan

Engelsk emnenavn
Quantum Information Technologies Project
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i ingeniørfag – matematisk modellering og datavitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir studentene muligheten til å arbeide med kvanteinformasjonsteknologier (QIT) for å løse praktiske problemer og utfordringer fra virkeligheten. Emnet legger stor vekt på beregningsorientert kvantefysikk og kvanteberegning (Quantum Computing), inkludert nye felt som kvante-kunstig intelligens (AI).

Studentene vil jobbe med prosjekter som innebærer betydelige beregningskomponenter, for eksempel ved å bruke skybaserte kvantedataplattformer som IBM Quantum Experience og OsloMets Quantum Hub med tre-qubit kvantedatamaskin.

Anbefalte forkunnskaper

Emner innen programmering, for eksempel DAPE1400 Programmering eller DATA1300 Hurtig utvikling med scripting-språk. Grunnleggende matematikk, for eksempel DAFE1000 Matematikk 1000, vil være en fordel.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • en grunnleggende forståelse av nøkkelbegreper innen kvanteberegning og kvantefysikk.
  • en grunnleggende forståelse av kvanteinformasjonsteknologier.
  • en forståelse av prinsippene og anvendelsene av kvanteberegning og beregningskvantemetoder (inkludert kvantekjemi).
  • en forståelse av potensialet kvanteinformasjonsteknologier har for fremtiden til databehandling og informasjonsprosessering.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • bruke og programmere dagens kvantedatamaskiner via skybaserte plattformer.
  • anvende kvanteberegning for å løse komplekse, virkelighetsnære problemer.
  • orientere seg innen akademia, forskningsinstitusjoner og ledende teknologiselskaper som fokuserer på kvanteteknologier.

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • bruke sin forståelse av nye kvantekonsepter og teknologier og være tilpasningsdyktige og fremtidsrettede IT-profesjonelle.
  • anvende tverrfaglige metoder som kombinerer konsepter fra fysikk, informatikk og matematikk for å løse komplekse problemer.
  • kommunisere faglige problemstillinger innen kvanteinformasjonsteknologier tydelig, både skriftlig og muntlig.

Arbeids- og undervisningsformer

Veiledningsmøter med en intern og/eller ekstern veileder. Studentene kan gjennomføre prosjektet individuelt eller i grupper på opptil fem studenter.

Prosjektene velges/tildeles ved semesterstart.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjente for å kunne gå opp til eksamen:

  • En prosjektbeskrivelse, 1000-2000 ord, som beskriver hvordan gruppen skal organisere arbeidet med prosjektet.
  • En standard læringsavtale som må inngås mellom prosjektleverandør/veileder og studenten(e), og denne må godkjennes av emneansvarlig før prosjektet kan starte.
  • Tre referater fra veiledningsmøter i løpet av prosjektperioden.
  • En muntlig midtveispresentasjon, individuelt eller i grupper (maks 5 studenter), 10 minutter + 5 minutter spørsmål og svar.

Fristene for innlevering av prosjektbeskrivelse og referater fra møter vil bli presentert i undervisningsplanen, som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.

Vurdering og eksamen

Skriftlig prosjektrapport (100 % av sluttkarakteren). En skriftlig prosjektrapport leveres ved slutten av semesteret, individuelt eller i grupper (maks 5 studenter), maks 5000 ord.

For gruppeprosjekter får alle medlemmene i gruppen samme karakter.

Eksamensresultatet kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt, så lenge reglene for kildehenvisning overholdes.

Vurderingsuttrykk

Grade skala A-F.

Sensorordning

One internal examiner. External examiners are used regularly.