Programplaner og emneplaner - Student
DATA3700 Kvanteinformasjonsteknologi prosjekt Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Quantum Information Technologies Project
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - dataBachelorstudium i ingeniørfag – matematisk modellering og datavitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir studentene muligheten til å arbeide med kvanteinformasjonsteknologier (QIT) for å løse praktiske problemer og utfordringer fra virkeligheten. Emnet legger stor vekt på beregningsorientert kvantefysikk og kvanteberegning (Quantum Computing), inkludert nye felt som kvante-kunstig intelligens (AI).
Studentene vil jobbe med prosjekter som innebærer betydelige beregningskomponenter, for eksempel ved å bruke skybaserte kvantedataplattformer som IBM Quantum Experience og OsloMets Quantum Hub med tre-qubit kvantedatamaskin.
Anbefalte forkunnskaper
Emner innen programmering, for eksempel DAPE1400 Programmering eller DATA1300 Hurtig utvikling med scripting-språk. Grunnleggende matematikk, for eksempel DAFE1000 Matematikk 1000, vil være en fordel.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- en grunnleggende forståelse av nøkkelbegreper innen kvanteberegning og kvantefysikk.
- en grunnleggende forståelse av kvanteinformasjonsteknologier.
- en forståelse av prinsippene og anvendelsene av kvanteberegning og beregningskvantemetoder (inkludert kvantekjemi).
- en forståelse av potensialet kvanteinformasjonsteknologier har for fremtiden til databehandling og informasjonsprosessering.
Ferdigheter
Studenten kan:
- bruke og programmere dagens kvantedatamaskiner via skybaserte plattformer.
- anvende kvanteberegning for å løse komplekse, virkelighetsnære problemer.
- orientere seg innen akademia, forskningsinstitusjoner og ledende teknologiselskaper som fokuserer på kvanteteknologier.
Generell kompetanse
Studenten kan:
- bruke sin forståelse av nye kvantekonsepter og teknologier og være tilpasningsdyktige og fremtidsrettede IT-profesjonelle.
- anvende tverrfaglige metoder som kombinerer konsepter fra fysikk, informatikk og matematikk for å løse komplekse problemer.
- kommunisere faglige problemstillinger innen kvanteinformasjonsteknologier tydelig, både skriftlig og muntlig.
Arbeids- og undervisningsformer
Veiledningsmøter med en intern og/eller ekstern veileder. Studentene kan gjennomføre prosjektet individuelt eller i grupper på opptil fem studenter.
Prosjektene velges/tildeles ved semesterstart.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjente for å kunne gå opp til eksamen:
- En prosjektbeskrivelse, 1000-2000 ord, som beskriver hvordan gruppen skal organisere arbeidet med prosjektet.
- En standard læringsavtale som må inngås mellom prosjektleverandør/veileder og studenten(e), og denne må godkjennes av emneansvarlig før prosjektet kan starte.
- Tre referater fra veiledningsmøter i løpet av prosjektperioden.
- En muntlig midtveispresentasjon, individuelt eller i grupper (maks 5 studenter), 10 minutter + 5 minutter spørsmål og svar.
Fristene for innlevering av prosjektbeskrivelse og referater fra møter vil bli presentert i undervisningsplanen, som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.
Vurdering og eksamen
Skriftlig prosjektrapport (100 % av sluttkarakteren). En skriftlig prosjektrapport leveres ved slutten av semesteret, individuelt eller i grupper (maks 5 studenter), maks 5000 ord.
For gruppeprosjekter får alle medlemmene i gruppen samme karakter.
Eksamensresultatet kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt, så lenge reglene for kildehenvisning overholdes.
Vurderingsuttrykk
Grade skala A-F.
Sensorordning
One internal examiner. External examiners are used regularly.