EPN-V2

DATA2500 Operativsystemer Emneplan

Engelsk emnenavn
Operating Systems
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    I dette emnet skal studentene tilegne seg en oversikt over hvordan operativsystemer fungerer og lære å forstå prinsippene bak operativsystemer. Spesielt skal de tilegne seg innsikt i oppbyggingen av operativsystemer ved script-programmering med størst vekt på Linux.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Bestått - ikke bestått.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Læringsutbytte

    Undervisningsspråk: Norsk

    Emnet fokuserer på veiledning av studenter og fagpersoner både individuelt og i grupper.. Emnet belyser og problematiserer veiledning som begrep og strukturert pedagogisk prosess, samt hands-on veiledning, der man veileder studenten mens man selv praktiserer. Det legges vekt på utvikling av faglige og personlige ferdigheter som veileder gjennom egentrening og kritisk refleksjon. Vurdering og evaluering i veiledning problematiseres.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan kritisk vurdere tradisjoner, teorier, modeller og metoder i veiledning
    • kan kritisk vurdere rammer og føringer for studentveiledning

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere veiledning individuelt og i grupper
    • kan anvende og kritisk vurdere sentrale veiledningsmetoder og kan reflektere over utfordringer i veiledning
    • kan lede refleksjonsgrupper

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan vurdere aktuelle faglige og etiske problemstillinger som gjenspeiles i veiledningsprosessen
    • kan kritisk reflektere over og analysere veilednings- og personlig kompetanse i egen og andres veiledning og gi konstruktive tilbakemeldinger
    • kan vurdere utfordringer og muligheter til fagutvikling og forskning innenfor veiledning
  • Vurdering og eksamen

    Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, praktiske øvelser i veiledning individuelt og i gruppe, gruppearbeid og selvstudier (evt. ved bruk av digitale løsninger).

  • Hjelpemidler ved eksamen

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • deltakelse i praktiske øvelser der studenten skal planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere veiledning til medstudenter
  • Vurderingsuttrykk

    Individuell hjemmeeksamen over 2 uker, på grunnlag av utdelt problemstilling. Omfang: 2500 ord (+/-10;%).

  • Sensorordning

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Emneoverlapp

    Én intern og én ekstern sensor vurderer hver besvarelse.