EPN-V2

DATA1700 Webprogrammering Emneplan

Engelsk emnenavn
Web Programming
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Studentene skal videreutvikle sine språklige ferdigheter slik at de kan forstå og selv delta i samtaler om flere av dagliglivets hendelser og gjøremål, og slik at de kan forstå videotekster om ulike emner fortalt av ulike tegnspråkbrukere.

    Studentene skal også videreutvikle sine kunnskaper om norsk tegnspråk og dets utvikling gjennom årene.

    Emneplan ble godkjent av utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Studentene fortsetter å utvikle et grunnleggende vokabular og øker samtalekompetansen sin. Utdyping av språkferdigheter, både gjennom monolog og dialoger. Økt kompetanse rundt tegnspråkets utvikling, i tillegg til samfunnsutviklingen og hvordan ulike syn gjennom tidene har satt sitt preg på tegnspråket. Emnets undervisningsprogresjon er lagt opp til å følge felles europeisk referanseramme for språk (CEFR).

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • Har kunnskap om morfologiske prosesser
    • Har videreutviklet sin kunnskap rundt norsk tegnspråk og dets grammatikk
    • Har kjennskap til ulike tegnspråklige varianter hos tegnspråkbrukere i ulike aldre og med ulik bakgrunn

    Ferdigheter

    Studenten

    • Kan gjøre seg forstått overfor ulike tegnspråkbrukere
    • Kan forstå tekster om ulike temaer fortalt av ulike tegnspråkbrukere
    • Kan delta i og bidra aktivt under enkle samtaler om dagligdagse temaer

    Generell kompetanse

    Studenten

    • Kan redegjøre for hva norsk tegnspråk er
    • Kan beskrive døve og tegnspråklige som språklig minoritet i Norge
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Den praktiske undervisningen foregår gruppevis med faglærer. Det forutsettes aktiv bruk av video ved selvstudium. Det blir gitt fortløpende tilbakemeldinger fra faglærerne på studentenes tegnspråklige produksjon. Undervisningen gis i all hovedsak på norsk tegnspråk, med noe bruk av norsk, for eksempel i undervisningsmateriell. Det forventes at studentene ikke bruker talespråk i disse timene. Det benyttes tolk ved behov.

    Undervisningen gis i form av forelesninger, veiledning og oppgaver. Gjennomføring av praktiske oppgaver skjer på tegnspråk. Tavlebruk, bilder, skrift, video og håndalfabet vil også bli benyttet. Utstyr som hørselsvern og ørepropper vil benyttes i perioder.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • 3 individuelle oppgaver
  • Vurdering og eksamen

    Eksamen er en muntlig gruppeeksamen med 3-4 studenter som gjennomføres på norsk tegnspråk. Varighet 5-10 minutter. Studentene får utdelt en liste med 10 mulige samtaletemaer 24 timer før gruppeeksamenens oppstart. Sensor trekker tema ved oppstart av samtalen. Studentenes prestasjon vurderes individuelt.

    Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler er tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått.

  • Sensorordning

    Det benyttes to sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.

  • Emneoverlapp

    Emnet overlapper 10 sp med emnene ITPE1700/170, ADTE1700/1701, LO113D og LO113I.

    Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.