Programplaner og emneplaner - Student
DATA1600 Programutvikling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Program Development
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i anvendt datateknologiBachelorstudium i ingeniørfag - dataBachelorstudium i informasjonsteknologi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, gruppearbeid i tillegg til refleksjon over yrkespedagogisk kompetanse.
Anbefalte forkunnskaper
DAPE1400 Programmering eller tilsvarende.
Forkunnskapskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:
Arbeidskrav 1
Innlevering av prosjektskisse til til bacheloroppgaven som skal vise problemstilling og helhet i gjennomføringen. Prosjektskissen skal legges frem for medstudenter i gruppe. Omfang: inntil 2000 . Hensikten er at studentene kommer i gang med bacheloroppgaven og at det er mulig å gjennomføre planen for arbeidet. Det blir gitt tilbakemelding og veiledning på skissen som kan omarbeides og oppdateres etter hvert i prosessen.
Arbeidskrav 2.
Formidling av bachelorprosjektet til medstudenter. Omfang: 15 - 20 minutters presentasjon + 15 minutter til oppklarende spørsmål. Hensikten med dette arbeidskravet er at studentene skal dele sine forskningsfunn fra arbeidet med bacheloroppgavene med resten av klassen for å spre resultatet av forskningen. Presentasjonen gir også muligheter for tilbakemeldinger før den skriftlige bacheloroppgaven skal leveres.
Arbeidskravet vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
Læringsutbytte
Eksamen i emnet består av to deler:
Del 1: Bacheloroppgave, gruppe på 2-4 studenter, eventuelt individulelt, omfang 6600 ord +/- 10 % + vedlegg.
Del 2: Individuell muntlig presentasjon, Omfang: 30-45 minutter pr. kandidat. (15 min til presentasjon og inntil 30 minutter til oppklarende spørsmål). Individuell muntlig eksamen skal vise helhetlig yrkesfaglærerkompetanse.
Nærmere retningslinjer for eksamen i del 1 og del 2 gis av emneansvarlig
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom arrangeres ny eksamen som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes grupper til del 1, gjennomføres den individuelt
- Ved karakteren F for ikke bestått, kan en omarbeidet versjon av bacheloroppgaven leveres til ny sensur inntil én gang, muntlig eksamen gjennomføres på nytt
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Arbeids- og undervisningsformer
Alle hjelpemidler tillatt.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Del 1: Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått, og teller 40 % av samlet karakter for emnet
Del 2: Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått, og teller 60 % av samlet karakter for emnet
Vurdering og eksamen
Det benyttes intern og ekstern sensor.
Hjelpemidler ved eksamen
- forskningsmetodikk
- FoU arbeid knyttet til yrkesopplæring, med vekt på utviklingsarbeid og/eller forskning i skole og/eller arbeidsliv
- dokumentasjon og refleksjon av helhetlig yrkesfaglærerkompetanse
- ulike pedagogiske retninger, kritisk tenkning
- styringsdokumenter knyttet til vurdering for- og av læring
- profesjonsetikk og håndtering av etiske dilemmaer
- samarbeidsrelasjoner innenfor skole og arbeidsliv
- planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av egen undervisningspraksis med vekt på vurderingspraksis
- elev- og arbeidslivmedvirkning
Praksis
- 15 dager i pedagogisk praksis, 4. periode (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
En eller to interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Emneoverlapp
Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: DATS1600, ITPE1600, LO137A og LO137I. Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.