EPN-V2

DATA1500 Databases Course description

Course name in Norwegian
Databaser
Study programme
Bachelor in Applied Computer Technology
Bachelor's Degree Programme in Software Engineering
Bachelor's Degree Programme in Information Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

AKUTTPRA20 Praksisstudier i akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.

Required preliminary courses

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap innenfor akuttsykepleie og spesialisert innsikt i helt og delvis kompenserende sykepleie ved svikt i pasientens vitale funksjoner
  • har avansert kunnskap om komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, skade, medisinsk behandling og akuttsykepleie
  • har avansert kunnskap om det å opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i akuttsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor medisinsk behandling og akuttsykepleie
  • kan utøve kunnskapsbasert praksis
  • kan observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
  • kan forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, skade, medisinsk behandling og akuttsykepleie
  • kan redusere stress, smerte og ubehag ved medisinsk behandling og akuttsykepleie
  • kan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
  • kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
    • kan yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer, som blant annet assistert respirasjon og sirkulasjon
    • kan identifisere og bedømme akutte situasjoner selvstendig, prioritere og handle raskt og forsvarlig slik at livsviktige funksjoner opprettholdes eller gjenopprettes
    • kan administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring for pasienten
    • kan bruke og kontrollere medisinsk utstyr og har et reflektert forhold til denne teknologiens muligheter og begrensninger
    • kan utøve akuttsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet
    • kan samhandle med pasientens pårørende, vise dem respekt og omsorg og ivareta deres rettigheter
    • kan legge forholdene til rette for en verdig død når behandling ikke fører frem
    • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig
    • kan sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
    • kan dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid
    • kan utøve hastegradsvurdering og triage av pasienten
  • kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen akuttsykepleie

Generell kompetanse

Studenten

  • har handlingskompetanse i akuttsykepleie
  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen akuttsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan gjennomføre helt eller delvis kompenserende akuttsykepleie ved svikt i pasientens grunnleggende behov
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor akuttsykepleie, både med spesialister og til allmenheten
  • kan beherske uttrykksformene innenfor akuttsykepleie
  • kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten
  • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis

Learning outcomes

Simulering og veiledede praksisstudier.

Teaching and learning methods

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

  • Konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
  • Studenten skal levere minst en skriftlig formativ (forløpende) vurdering per måned
  • Undervisning/veiledning til pasient.
  • Undervisning/veiledning til medstudenter.
  • Gjennomført AHLR -ved simulering x 2

Course requirements

Vurdering i praksisstudier

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.

Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudier. For at et praksisemne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte tiden i hvert praksisemne. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 % medfører at praksisemnet vurderes til ikke bestått.

Ved ikke bestått skal hele praksisperioden tas om igjen.

Assessment

Ikke relevant.

Permitted exam materials and equipment

Bestått-ikke bestått.

Grading scale

Summativ vurdering gjennomføres av 1 representant fra praksisstedet og 1 representant Fra universitetet Endelig vedtak om bestått-ikke bestått fattes av universitetet.

Examiners

  • Observasjoner og kliniske vurderinger ved svikt i pasientens grunnleggende behov
  • Å forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og akuttsykepleie
  • Å redusere stress og lindre smerter og ubehag ved medisinsk behandling og akuttsykepleie
  • Kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
  • Helt og delvis kompenserende hjelp ved svikt i pasientens vitale funksjoner og grunnleggende behov
  • Akuttberedskap
  • Hastegradsvurdering og triage av pasienten
  • Pasientforløp
  • Kommunikasjonsberedskap
  • Samtidighetskonflikter
  • Medisinsk utstyr
  • Når behandling ikke fører frem - livets sluttfase
  • Skriftlig og muntlig dokumentasjon av akuttsykepleien
  • Tverrfaglig samarbeid
  • Undervisning og veiledning
  • Administrasjon og ledelse