EPN-V2

DATA1500 Databaser Emneplan

Engelsk emnenavn
Databases
Studieprogram
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studentene skal tilegne seg kunnskaper om databasedesign og ferdigheter i bruk av relasjonsdatabaser. Videre skal de utvikle ferdigheter i konstruksjon og vedlikehold av databaser samt innsikt i flerbruker og flerlags databasearkitektur. De skal få kjennskap til XML og innsikt i programmering mot databaser.

Forkunnskapskrav

Emnet gir en fordypet innsikt i hvordan de ulike forsørgelsessystemene - arbeidsmarkedet, familien, den frivillige sektor og trygde- og sosialhjelpsordningene er knyttet sammen i Norge og andre land i Europa. Det gir innsikt i hvordan klasse, kjønn og demografisk endring har influert på utviklingen av velferdstiltak. Sentrale normative begrunnelser for velferdstiltak som rettferdighet, likhet og solidaritet belyses. Utfordringer til velferdsstaten som demografiske endringer, innvandring, globalisering, privatisering og konkurranseutsetting blir drøftet i lys av eksisterende forskning. Velferdspolitikk for barn drøftes som et eget tema.

Undervisningsspråk er norsk.

Læringsutbytte

Ingen forkunnskapskrav.

Arbeids- og undervisningsformer

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om hva som særpreger den norske velferdsstaten og den nordiske modellen i forhold til velferdsstaten i andre land i Europa, som Storbritannia,Tyskland og i Sør-Europa
  • kunnskap om de faktorer som har skapt særtrekkene ved de ulike velferdssystemene, med vekt på klasse, kjønn og demografi.
  • inngående kunnskap om arbeidsmarkedet, arbeidsmarkedspolitikken og arbeidslinja
  • fordypet innsikt i familiens rolle som forsørgelsessystem, endringer i familiemønstre og ulike typer familiepolitiske tiltak
  • inngående innsikt i faktorer som skaper fattigdom og sosial eksklusjon for ulike befolkningsgrupper, herunder barn
  • inngående kunnskap om hvordan økonomiske, demografiske, politiske og ideologiske endringer påvirker velferdspolitikken
  • fordypet innsikt i hva globaliseringen betyr for utviklingen av velferden og velferdstiltakene i Norge og andre land

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere likheter og forskjeller mellom velferdstiltak i Norge og andre land
  • analysere velferdsordninger i lys av bakenforliggende sosialpolitiske prinsipper og ideologier
  • problematisere analytiske kategorier og måleinstrumenter innen velferdsforskningen
  • anvende sentrale teorier og begreper i eget skrivearbeid
  • gjøre bruk av data og statistikk fra ulike kilder i diskusjon av sosialpolitiske problemstillinger

Generell kompetanse

Studenten kan

  • drøfte sterke og svake sider ved ulike typer sosialpolitiske tiltak og dilemmaer i velferdspolitikken
  • vurdere hvordan aktuelle samfunnsendringer og endringer i holdninger og verdier påvirker velferdspolitikken, rammene og innholdet i arbeidet i sosial- og helsetjenestene

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og arbeidsformen veksler mellom forelesninger og studentaktive læringsformer. Det forventes at studentene deltar aktivt.

Vurdering og eksamen

Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.

Hjelpemidler ved eksamen

Hjelpemidler våren 2021:

Alle hjelpemidler tillatt, utenom kommunikasjon med andre.

[Hjelpemidler tidligere:]

Ingen.

Vurderingsuttrykk

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Sensorordning

Gradert skala A-F.

Emneoverlapp

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 prosent av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.