EPN-V2

DATA1500 Databaser Emneplan

Engelsk emnenavn
Databases
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Studentene skal tilegne seg kunnskaper om databasedesign og ferdigheter i bruk av relasjonsdatabaser. Videre skal de utvikle ferdigheter i konstruksjon og vedlikehold av databaser samt innsikt i flerbruker og flerlags databasearkitektur. De skal få kjennskap til XML og innsikt i programmering mot databaser.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Læringsutbytte

    Emnet har hovedvekt på fagområdet klinisk farmakologi/farmakoterapi og omfatter pasient- og praksisnær kunnskap. Hensikten er å bidra til en helhetlig forståelse av legemiddelbehandling innenfor viktige terapiområder som nevrologi, psykiatri, hjerte-kar, diabetes og kreft. Årsaker til farmakologisk variasjon og betydningen for behandling av ulike pasientgrupper er sentrale elementer.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Studenten må ha bestått alle emner fra første studieår, og kan maksimalt mangle ett bestått emne fra andre studieår.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan gjøre rede for årsaker til farmakologisk variasjon og betydningen for effekter og bivirkninger av legemidler
    • har inngående kunnskap om legemiddelinteraksjoner, inkludert praktisk håndtering for å forebygge terapiproblemer
    • kan gjøre rede for legemiddelbehandling ved utvalgte terapiområder i forhold til gjeldende terapiretningslinjer
    • har kjennskap til de vanligste akutte legemiddelforgiftningene

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan vurdere farmakologisk behandling og oppfølging av spesielle pasientgrupper som barn, unge, gravide, ammende og eldre
    • kan vurdere behandling og oppfølging av pasienter innen utvalgte terapiområder

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan anvende farmakologisk kunnskap for optimal pasientbehandling innen ulike terapiområder
    • kan reflektere over riktig legemiddelbruk hos spesielle pasientgrupper
  • Vurdering og eksamen

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, oppgaveseminarer og temadag(er). Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning og teambasert læring (TBL). Digitale læringsressurser gjøres tilgjengelig for studentene på forhånd og tiden på universitetet brukes til oppgaveløsning og gruppearbeid.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • Minimum 80 prosent tilstedeværelse på oppgaveseminarer og temadag(er).
  • Vurderingsuttrykk

    Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter

  • Sensorordning

    Ingen hjelpemidler tillatt.

  • Emneoverlapp

    Gradert skala A-F.