EPN-V2

DAPE1400 Programming Course description

Course name in Norwegian
Programmering
Study programme
Bachelor in Applied Computer Technology
Bachelor's Degree Programme in Software Engineering
Bachelor's Degree Programme in Information Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan gjøre rede for:

  • sannsynlighet, sannsynlighetsberegning og sannsynlighetsfordeling
  • grunnleggende statistisk behandling av måledata
  • konfidens og signifikans, konfidensintervall og hypotesetesting, variansanalyse
  • feil og usikkerhet, feilakkumulering og usikkerhetsoverslag
  • kalibrering og kalibreringskurver
  • hva en risikoanalyse er, hvordan en risikoanalyse gjennomføres, vanlige metoder som benyttes og hvordan risikoanalyse benyttes i risikostyring
  • prinsipper for kvalitetskontroll og kvalitetssikring

Ferdigheter Studenten:

  • kan vurdere usikkerhet og feilkilder i måleresultater
  • kan bruke statistiske metoder for å tolke og kvalitetskontrollere måleresultater
  • kan gjennomføre risikoanalyser av ulike problemstillinger og tolke og presentere resultatene fra analysen som et bidrag i beslutninger om risiko og kvalitet

Generell kompetanse Studenten:

  • har grunnleggende innsikt i vurdering og krav til kvalitet
  • har kunnskap om hvordan nøyaktighet og presisjon i måleresultatene påvirkes av feilkilder og usikkerhet i instrumentering, prosedyrer og arbeidsteknikker
  • har innsikt i statistiske metoder for behandling og tolkning av måleresultater
  • har grunnleggende forståelse for de etiske problemstillingene rundt risikoanalyse, bruk av risikoakseptkriterier og hvordan risikoanalyse kan brukes og misbrukes

Required preliminary courses

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 5 individuelle innleveringer, antall sider: 10-100
  • 2 prosjektoppgaver i grupper, 2-6 studenter pr gruppe

Learning outcomes

Eksamen våren 2021 pga. Covid-19:

Individuell skriftlig hjemmeeksamen på 3,5 time, inkludert 30 min til opplasting og scanning.

[Eksamen tidligere:]

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.

Eksamensresultatet kan påklages.

Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet istedenfor skriftlig eksamen. Ved eventuell muntlig eksamensform ved ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.

Teaching and learning methods

Lectures and individual exercises. The exercises are based on the students’ own work, supervised by the lecturer and/or a student assistant.

Course requirements

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:

  • 3 assignments
  • 2 individual tests

Assessment

Ingen ut over opptakskrav.

Permitted exam materials and equipment

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten kan:

  • forklare hva et termodynamisk system er og kan avgjøre om et system er isolert, lukket eller åpent.
  • forklare hva som menes med arbeid, varme og indre energi innen termodynamikken.
  • gjøre rede for innholdet i Termodynamikkens 1. og 2. lov.
  • forklare forskjellen på reversible og irreversible prosesser.
  • forklare hva entropi er et mål på.
  • utnytte tilstandsfunksjoners (f.eks. entalpi, entropi og indre energi) egenskaper i beregninger.
  • forklare hva som menes med en varmekraftmaskin i termodynamikken og kjenner til eksempler på varmekraftmaskiner fra dagliglivet.
  • gjøre rede for varmepumpers virkemåte ned på komponentnivå.
  • forklare begrepet luftfuktighet, herunder spesifikk og absolutt luftfuktighet.
  • gjengi og forklare innholdet i fasediagrammet.
  • forklare hvordan Mollier-diagrammet benyttes.
  • beskrive faseoverganger.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • beregne energien som overføres mellom systemet og omgivelsene i reversible og irreversible prosesser, f.eks. i form av arbeid og varme.
  • benytte tilstandslikninger i beregninger
  • beregne entropiforskjeller for reversible og irreversible prosesser, f.eks. i en varmepumpe.
  • beregne virkningsgraden for varmekraftmaskiner, effektfaktor for kjølemaskiner og COP for varmepumper.
  • beregne relativ og absolutt luftfuktighet.
  • bestemme duggpunktet ved regning og ved bruk av Mollier-diagrammet.

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • identifisere problemstillinger hvor termodynamikk kan benyttes.
  • vurdere kvaliteten på eget og andres arbeid innenfor termodynamikken.
  • kommunisere faglig korrekt og presist om termodynamiske spørsmål.

Grading scale

Forelesninger og øvinger. I forelesningene deltar studentene i problemløsning, diskusjoner og samarbeid, i tillegg til at fagstoff blir presentert.

Innholdet i øvingene omfatter øving i problemløsing, individuelt eller i samarbeid med andre. Faglærer er tilstede og gir hjelp og veiledning.

Examiners

One or several internal examiner. External examiners are used regularly.

Overlapping courses

Ingen arbeidskrav.