Programplaner og emneplaner - Student
DAFE1000 Matematikk 1000 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Mathematics 1000
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - dataBachelorstudium i informasjonsteknologi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
VÅR 2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap Studenten har
- utvidet faglig og didaktisk kunnskap om ledelse av, og arbeid med, barn i natur
- kunnskap knyttet til biologisk mangfold og bruk av natur i fagdidaktisk arbeid med barn
- kunnskap om naturvitenskaplig metode for undersøkelse og kunnskapsbygging
- kunnskap om naturen som en danningsarena
- kunnskap om biotoper og natur i og i tilknytning til storbyen
- kunnskap om yrkesetiske utfordringer knyttet til ledelse
Ferdigheter Studenten kan
- finne frem til og utnytte varierte og rikholdige leke- og naturmiljø i barnehagens nærmiljø og/eller storbyen
- bruke ulike redskap, hjelpemidler og IKT knyttet til fagdidaktisk arbeid med barn ute
- lede kompetanseutvikling i personalet i fagdidaktisk arbeid med barn ute i natur
- anvende sin kunnskap og erfaring med ledelse, refleksjon og veiledning til å undersøke, forstå og videreutvikle arbeid med barn i natur.
Generell kompetanse Studenten kan
- reflektere over bruk av natur som en læringsarena i barnehagen
- bruke sine kunnskaper og ferdigheter til å lede barne- og personalgrupper i naturen
- legge til rette for gode danningsprosesser med barn i naturen
- kan reflektere over ulike naturmiljøer som leke- og læringsarena for barn i et mangfoldig samfunn
Forkunnskapskrav
Studiet vil veksle mellom forelesninger, gruppe- og samarbeidsbaserte undervisningsformer og legger vekt på både teoretisk og praktisk arbeid. Studiet er aktivitetsbasert og opplevelsesorientert. Undervisningen vil derfor både skje i klasserom, på ekskursjoner og på overnattingsturer. Som en del av studieopplegget inngår tilbud om en kanotur varighet av 3 dager. Studentene må selv dekke utgiftene til kanoleie på ca. 400kroner. Studentene må selv dekke utgifter til mat. Studenter som ikke har anledning til å reise på studietur, vil få alternativt opplegg.
Læringsutbytte
Se omtale av praksis i programplanen
Arbeids- og undervisningsformer
Avsluttende vurdering gjennomføres i høstsemesteret. Eksamen er en individuell muntlig eksamen, om lag 30 minutter med utgangspunkt i arbeidskravmappen.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Inntil to A4-sider med stikkord eller tankekart.
Vurdering og eksamen
Gradert skala A-F.
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamen vurderes av ekstern og intern sensor.
Vurderingsuttrykk
Innholdet i fordypningen består av følgende hovedtemaer:
Barnehagelæreren og naturen
- Arbeid med ledelse av barn og personalet i en barnehage preget av mangfold
- De yngste barna
- Barn med særlige behov
- Barn med ulike erfaringer og forutsetninger
- Ledelse av demokratiske prosesser knyttet til arbeid med barn i natur
- Ledelse av endringsarbeid knyttet til arbeid med barn i natur
Naturen og mennesket
- Menneskets plass i naturen og sentrale emner innen økologisk filosofi knyttet til sammenhengen mellom mennesket, kultur og miljø
- Naturen som en av barnehagens danningsarenaer
- Friluftsliv i barnehagen i et kulturhistorisk perspektiv
Natur, lek og læring
- Mangfold i naturen: sammenheng og variasjoner av biotoper og nøkkelarter
- Enkelt og sikkert friluftsliv med barn til ulike årstider
- Spenningsfylt kroppslig lek i balansepunktet mellom sikkerhet og risiko
- Kjønnsroller knyttet til lek i naturen
- Tilrettelegging for motorisk læring/utvikling i varierte naturmiljøer
Lover, forskrifter og sikkerhet
- Enkel førstehjelp og livredning i vann
- Ulykkesforebyggende tiltak
- Lover og regler for opphold og ferdsel i natur
Barnehagens naturpregede nærmiljø
- Kartlegge og vurdere områder i nærmiljøet for lek, utforskning og læring for alle barn
- Biologisk mangfold i nærmiljøet
Sensorordning
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.