Programplaner og emneplaner - Student
BYVE3615 Byggeskikk, arkitektur og design Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Architecture and Design
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - bygg
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Alle hjelpemidler tillatt, men det stilles krav om korrekt kildehenvisning.
Forkunnskapskrav
Det benyttes intern og ekstern sensor
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om den historiske utvikling av bygningsarkitekturen i Norge og Europa, og har lært å identifisere de viktigste stilarter i arkitekturen
- har kunnskap om den konstruktive delen av arkitekturhistorien
- har kunnskap om hovedtrekkene og forskjellene i den tradisjonelle lokale byggeskikk i Norge
- har kunnskap om den historiske utvikling i byplanlegging og utforming av gatenett og uterom i det bebygde miljø
- har kunnskap om hvordan miljøhensyn og ønsket om en bærekraftig utvikling kan kobles til byggeskikkbegrepet, for å kunne utvikle gode bomiljøer
Ferdigheter
Studenten:
- kan se byggeprosjektet med arkitektens øyne når de designer og dimensjonerer bygget
- kan foreta de rette valg i plan og byggesaker ved hjelp av kunnskap om arkitektur, byggeskikk og estetikk og få til god tilpasning til tidligere bebygd miljø, natur og omgivelser
- kan oppfylle Plan- og bygningslovens deler om byggeskikk og estetikk
- har forståelse for hvordan byggeskikk- og estetikkhensyn kan ivaretas i alle byggeprosjekter og tiltak, og særlig i forbindelse med byfornyelse/rehabilitering (balkonger, etterisolering, støyskjerming), fortetning, påbygg/tilbygg, osv.
- har forståelse for hvordan miljøhensyn og ønsket om en bærekraftig utvikling kan kobles til byggeskikkbegrepet
Generell kompetanse
Studentene:
- kan gjøre fornuftig valg i plan og byggesaker ut i fra en helhetsvurdering av de mange krav som stilles til estetikk og byggeskikk
- har nytte av sin kunnskap om den konstruktive delen av arkitekturhistorien når de selv designer bygg
- kan foreslå en bærekraftig forbedring av våre byer
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet består av følgende temaer:
- teoretisk, samt forsknings- og erfaringsbasert kunnskap knyttet til utvikling, forebygging og avhjelping av psykososiale vansker
- observasjon og kartlegging
- etiske utfordringer og dilemmaer i spesialpedagogisk arbeid
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 4 innleveringer. Individuelt eller i gruppe. 10-20 sider totalt.
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen på 3 timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved eventuell ny og utsatt eksamen vil muntlig eksamensform bli benyttet. Ved bruk av muntlig eksamensform kan eksamensresultat ikke påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt, unntatt kommunikasjon med andre.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Emneansvarlig
Christian Nordahl Rolfsen