Programplaner og emneplaner - Student
BYTS2400 Geoteknikk og veibygging Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Geotechnics and Road Construction
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - bygg
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
Innledning
Geoteknikk: Emnet gir grunnlag for å kunne vurdere og beregne grunnens stabilitet og bæreevne for veg- og byggeprosjekter på ulike løsmasser. Det gis grunnlag for å beregne belastninger som påføres konstruksjoner fra jord- og vanntrykk.
Vegbygging: Emnet bygger på Vegvesenets retningslinjer for utførelse (N200 med aktuelle veiledere. Høringsutgave april 2017), samt laboratorietesting relatert til vegbygging (R210). Studenten blir kjent med: Grunnprinsippene for bygging og dimensjonering av veger og gater. Vurdering av underbygning og grunnforhold. Krav til bæreevnemessig dimensjonering og frostsikring av vegoverbygningen iht. gjeldende normaler. Den norske dimensjoneringstabell. Beskrivelse av vegbyggingsmaterialer og drenering av veger. Laboratorieundersøkelser.
Forkunnskapskrav
Ingen utover opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskaper om jordartenes mekaniske og byggetekniske egenskaper
- har kunnskap om vannstrømning og drenering av vann
- har grunnleggende kunnskaper om teknisk utførelse av veger og gater
Ferdigheter
Studenten:
- kan foreta vurderinger og beregninger av bæreevne, jordtrykk, setninger, stabilitet og vannstrømning (etter NS-EN 1997, V220 og N200)
- kan utføre geoteknisk laboratorietesting (rutineundersøkelser etter NS/Eurocode)
- kan dimensjonere overbygging av veger (etter N200)
- kan utføre laboratorieundersøkelser knyttet til vegbygging (etter R210)
- kan planlegge massetransport
Generell kompetanse
Studenten:
- har god oversikt over løsmassegeologien i Norge og kjenner til fastlandsgeologien
- forstår grunnlaget for vegbygging og er kjent med problematikk knyttet til vegbygging i utfordrende klima og ved utfordrende grunnforhold
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger og veiledninger til utgitte øvinger. Emnet omfatter laboratorieøvinger både i geoteknikk og vegbygging samt prosjektoppgave som dekker utdrag av relevant FoU innen geoteknikk og vegbygging.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 2 laboratorieøvinger, 4 timer
- 4 øvingsoppgaver, ca. 6 timer pr øving
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen på 3 timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Have an understanding of the meaning of work life and education for integration of migrants in Norway. Have an understanding of inclusion and exclusion mechanisms in Norway-s labour markets and education systems.
Knowledge
The student has knowledge of
- how work life functions in connection with various migrant groups
- discrimination and how various types of discrimination can be overcome
- the Introduction Programme and other measures for increasing integration of migrants into work life
- work possibilities for migrants from the EEA-area
- vulnerability tied to unemployment for migrant groups
- the risk of marginalization for those on the periphery of work life
- the intersectional effects of gender, class and ethnicity
- alternative approaches for evaluating integration measures
Skills
The student is able to
- understand recent shifts in the labor market impacting migrants;;
- account for challenges tied to the risk of marginalization for those on the periphery of work life
- see challenges tied to the differing educational pathways available to migrants
General competence
The student will be able to
- reflect over the meaning of work and education for integration into Norwegian society
- understand the role of work life as a social arena in connection with various migrant groups
- critical reflect over relevant mechanisms in society that might lead to inclusion or exclusion of immigrants in the labour market and educational system
Vurderingsuttrykk
The course is based on lectures, class exercises, homework assignments and literature. Students are expected to actively participate in the course meetings, with an emphasis on dialogue.
Sensorordning
No coursework requirements.
Emneansvarlig
The exam in the course is a home exam over a period of 3 days/72 hours
The exam paper must have a scope of 8 pages. Font and font size: Arial/Calibri 12 points. Line spacing: 1.5..
;Citation of sources and references will be required.