Programplaner og emneplaner - Student
BYTS2300 Construction Theory Course description
- Course name in Norwegian
- Konstruksjonslære
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The course covers supplementary parts of basic mechanics, different methods of dealing with statically indeterminate structures, as well as the functions of different structures. The unit load method and the importance of rigidity are key concepts. Common structural elements of different load-bearing systems are also discussed. Necessary sections from Norwegian standards NS-EN 1990 and 1991 will be reviewed to form a basis for the design process. The course also gives an introduction to design of simple steel-, timber- and concrete cross sections.
Recommended preliminary courses
BYPE1600 Mechanics
Learning outcomes
Studiene gjennomføres ved akuttmottak. Andre aktuelle avdelinger og læresteder for de kliniske studiene kan være
- overvåkingsavdelinger
- intermediæravdelinger
- postoperativ avdeling/recovery
Studenten skal med noe veiledning ivareta akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder. Det forventes at studenten viser progresjon i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Studenten skal i økende grad ta ansvar og i økende grad vise evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av akuttsykepleie. Studenten skal vise at hun/han har oppnådd emnets læringsutbytte for å gå videre til AKUTTPRA3.
Teaching and learning methods
AKUTTPRA1 Kliniske studier i akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.
Course requirements
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, skade, medisinsk behandling og akuttsykepleie
- har inngående kunnskap om hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor avansert medisinsk behandling og akuttsykepleie
- kan observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
- kan forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, skade, medisinsk behandling og akuttsykepleie
- kan redusere stress, smerte og ubehag ved medisinsk behandling og akuttsykepleie
- kan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
Studenten kan, med noe veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- Kan yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer, som blant annet assistert respirasjon og sirkulasjon.
- Kan identifisere akutte situasjoner.
- Kan administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring for pasienten.
- Kan bruke og kontrollere medisinsk utstyr og har et reflektert forhold til denne teknologiens muligheter og begrensninger.
- Kan utøve akuttsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet.
- Kan samhandle med pasientens pårørende, vise dem respekt og omsorg og ivareta deres rettigheter.
- Kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig.
- Kan sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon.
- Kan dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid.
- Kan utøve hastegradsvurdering og triage av pasienten.
Generell kompetanse
Studenten
- kan, med noe veiledning, analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen akuttsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan, med noe veiledning, gjennomføre helt eller delvis kompenserende sykepleie ved svikt i pasientens grunnleggende behov
- kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten
Assessment
Individual written exam, 3 hours
The result of the exam can be appealed.
A resit or rescheduled exam may take the form of an oral exam. If oral exams are used for resits or rescheduled exams, the exam results cannot be appealed.
Permitted exam materials and equipment
All aids enclosed with the exam question paper, writing- and drawing materials, and a handheld calculator that cannot be used for wireless communication or to perform symbolic calculations. If the calculator’s internal memory can store data, the memory must be deleted before the exam. Random checks may be carried out.
Grading scale
Vurdering i kliniske studier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden
Examiners
Bestått/ ikke bestått.
Det er obligatorisk tilstedeværelse i kliniske studier. For at et klinisk emne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 prosent av den planlagte tiden i hvert kliniske emne. Fravær utover 10 prosent må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 prosent medfører at det kliniske emnet vurderes til ikke bestått.
Course contact person
Eivind Johnsen