Programplaner og emneplaner - Student
BYPE2700 Prosjektledelse og økonomi Emneplan
- Engelsk emnenavn
 - Project management and economy
 
- Omfang
 - 10.0 stp.
 
- Studieår
 - 2021/2022
 
- Emnehistorikk
 - 
                                                    
 
- Pensum
 - 
                                                    
                                                        
                                                        
                                                        
                                                            VÅR 2022
                                                        
                                                        
 
- Timeplan
 
- 
    
Innledning
Et profesjonsorientert og fleksibelt emne i prosjektledelse som skal gi en introduksjon til prosjektet som arbeidsform. Dette emnet skal gi studentene en innføring i grunnleggende konsept for prosjektledelse samt ferdigheter i bruk av de nye, digitale verktøy som er nødvendige for å lede prosjekter og realisere verdiskaping i byggebransjen.
Emnet vil også gi en introduksjon til prosjekteringsledelse, beslutningstaking samt koordinering og ledelse av prosjekter, slik at disse ivaretar prosjekteiers mål og gjennomfører prosesser i henhold til offentlig krav og bestemmelser
 - 
    
Forkunnskapskrav
Ingen utover opptakskrav
 - 
    
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om hvordan man identifiserer og analyserer utfordringer knyttet til prosjektets initieringsfase, og kan definere forutsetninger for prosjektsuksess.
 - har grunnleggende kunnskap om avhengigheten mellom prosjekteiers forretningsmessige mål, bygningsdesign, teknologibruk og støttefunksjoner og hvordan dette forstås i et helhetlig perspektiv.
 - forstår prosjekteringsprosessen og dens plass i den samlede byggeprosessen.
 - har kunnskap om produkt som brukes i prosjekteringsprosess og hva som utgjør verdi i dem.
 - har kunnskap om kompleksiteten i byggeprosjekter, behovet for tverrfaglig samarbeid og håndtering av grensesnitt.
 - forstår viktigheten av profesjonell styring av prosjekteringsprosess for å gjøre prosjektet egnet for bruker og eiers formål.
 - har inngående kunnskap om de vanligste tids- og kostnadsestimeringsmetodene
 - har inngående kunnskap om analysemetoder som livssyklus-, kostnads- og interessentanalyse.
 - kan beskrive hovedkategoriene av prosjektorganisasjonsstrukturer (prosjekt, klassisk og matrise), og forstår fordeler og ulemper ved de forskjellige modellene.
 - har kunnskap om forskjellige kontrakts- og prosjektleveringsmodeller, inkludert nye, innovative samarbeidsmodeller.
 
Ferdigheter
Studenten:
- kan etablere riktige prosjektmål og suksesskriterier.
 - forstår hensikten med Work Break Down Structure (WBS) og hvordan denne skal utarbeides.
 - har kunnskap om hvilke verktøy som kan brukes i en usikkerhets- / risikostyringsprosess.
 - kan løse utfordringer knyttet til økonomiske begrensninger i prosjektet ved hjelp av utjevning av ressurser, brukt tid, endring av relasjoner eller bruk av flyt / slakk.
 - kan bruke indekser (for eksempel kostnads- og tidsindekser) for løpende å kunne overvåke prosjektstatus og for å etablere riktige prognoser.
 - kan styre prosjekteringsprosessen.
 
Generell kompetanse
Studenten:
- har kompetanse til å ta riktige avgjørelser for å få ønsket resultat innenfor de definerte kostnads- og kvalitetsrammer.
 - har kompetanse til å kunne gjennomføre evalueringer og velge riktige og tilpassede modeller for prosjektorganisering basert på prosjektets varighet, størrelse og kompleksitet.
 - kan samarbeide og bidra til tverrfaglig team/samarbeid, kunne relatere forutsetninger for å lykkes i prosjektarbeid med ens arbeidssituasjon.
 
 - 
    
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningsform vil være forelesninger, diskusjon, case study og dialog rundt caseprosjektet, med vekt på aktiv læring.
 - 
    
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen
 - 
    
Vurdering og eksamen
- To skriftlige innleveringer (7-10 sider), teller 30%
 - Avsluttende endelig prosjektinnlevering (20-30 sider) + presentasjon, teller 70%
 
Begge deler må være bestått (karakter E) for å få bestått i emnet.
Eksamensresultat kan påklages.
 - 
    
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
 - 
    
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
 - 
    
Sensorordning
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.